رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به روابط تجاری میان دو کشور اعلام کرد: چین همواره شریک اول تجاری ایران بوده و اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر است.
کد خبر: ۱۲۲۶۷۷۱
اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگر هستند/ چین شریک اول تجاری ایران است

به گزارش جام جم آنلاین، مجیدرضا حریری در این زمینه گفت: طی سه دهه گذشته روابط تجاری ایران و چین همواره مستحکم و مکمل یکدیگر بوده، به این دلیل که نوع کالاهای صادراتی ایران به چین و برعکس این شرایط را مهیا کرده است.

حریری در ادامه افزود: روابط تجاری دو کشور اگرچه به دلیل مسایل بین المللی فراز و فرودهایی به خود دیده اما با درنظر گرفته جایگاه تجاری هر دو کشور هرگز قطع نشده است.

وی درباره مکمل بودن دو اقتصاد نیز تاکید کرد: ایران به عنوان صادرکننده انرژی و مواد اولیه جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری چین دارد و ایران نیز با توجه به نیاز تامین تجهیزات و فناوری‌هایی که دارد چین را شریک اول خود می‌داند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین معتقد است مناسبات سیاسی اگرچه در تحکیم مراودات اقتصادی نقش قابل توجهی دارد، اما براساس نیازهای تجاری هر دو کشور تقریبا سیاست نقشی کمرنگ‌تر در ارتباط میان چین و ایران خواهد داشت.

به گفته حریری شاهد مثال واقعی این نکته هم ارتباطات اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه است و اگرچه روابط سیاسی قوی میان دو کشور حاکم بوده اما به دلیل شباهت‌های زیاد اقتصادی هرگز مبادلات تجاری دو کشور بیشتر از 2 تا 3 میلیارد نبوده است، می‌بینیم ارتباط تجاری گسترده‌ای ایجاد نمی‌شود.

وی همچنین درباره اثرگذاری جنگ تجاری میان آمریکا و چین در مبادلات تجاری ایران با چین نیز گفت: قبل از هرگونه اظهار نظری باید به این نکته توجه داشته باشیم که حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا نزدیک به 20 برابر مبادلات تجاری ایران با چین ثبت شده، بنابراین مقایسه شاید منطقی نباشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین تاکید کرد: البته در این زمینه می‌توان به تراز تجاری میان کشورها نیز توجه ویژه داشت؛ به این دلیل که تراز تجاری آمریکا با چین به نفع چین همواره مثبت بوده اما درباره ایران دقیقا برعکس و هرگز به نفع چین نبوده است.

حریری در ادامه تصریح کرد: در جمع‌بندی نهایی اینکه جنگ تجاری آمریکا با چین تقریبا در مبادلات تجاری ایران با چین اثرگذاری نداشته و در واقع صفر است و روابط تجاری ایران و چین تغییری از این بابت نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها