سخنگوی گمرک ایران خبر داد؛

افزایش صادرات چای ایرانی‌

درحالی که روند افزایشی قیمت چای طی چندماه گذشته خبرساز شده بود رئیس سازمان چای کشور اعلام کرد: این سیاستی کاملا منطقی و در راستای حمایت از تولید داخلی چای است.
کد خبر: ۱۲۲۵۰۹۹
اختصاص ارز دولتی به واردات چای اشتباه بود / لزوم استفاده از ابزارهای کنترل قیمت

به گزارش جام جم آنلاین، حبیب جهانساز در این زمینه گفت: اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات چای خارجی طی سنوات گذشته عاملی بوده برای دلسردی تولیدکنندگان چای کشور و همین امر زمینه ترک کشت و روستاها را نیز به دنبال داشت.
جهانساز در ادامه افزود: سیاست اخیر دولت که امسال اجرایی شد توانست دوباره دلگرمی خوبی برای تولیدکنندگان چای داخلی ایجاد کند و همین عاملی بود در افزایش تولید و احیای مجدد برخی از باغ‌ها که به حال خود رها شده بودند.
این مقام مسئول تاکید کرد: هم اکنون 25 هزار هکتار سطح زیر کشت چای داریم که از این میزان 20 هزار هکتار فعال هستند و امیدواریم با ادامه سیاست‌های فعلی این 5 هزار هکتار هم با عملیات به‌زراعی و به‌باغی به تولید بازگردند.
وی درباره میزان تولید چای سال‌جاری کشور نیز به خبرنگار ما گفت: تا امروز 101462 تن برگ سبز چای استان‌های گیلان و مازندران خریداری شده که قیمتی معادل 285 میلیارد تومان داشته و از این میزان 202 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.
جهانساز در ادامه افزود: برگ سبز چای خریداری در 161 کارخانه چای فعال هم اکنون درحال تولید هستند که از این محل حدود 22829 تن چای خشک تولید شده که نسبت به سال گذشته هم 13 درصد افزایش نشان می‌دهد.
رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: برآوردهای انجام شده از نیاز داخلی چای خشک نشان می‌دهد نزدیک به 100 هزار تن در سال مصرف‌چایی داریم که سرانه هر ایرانی تقریبا یک کیلوگرم تعیین شده است و با درنظر گرفتن میزان تولید داخلی حداکثر می‌توانیم 26 درصد نیاز بازار را با تولیدات ایرانی تامین کنیم.
به اعتقاد وی اگر سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه مثل سال‌جاری ادامه داشته باشد علاقه به تولید در میان کشاورزان افزایش یافته و در سنوات آتی می‌توانیم امیدوار باشیم چای خارجی کمتری وارد کشور خواهد شد.
وی درباره افزایش قیمت چای طی چند ماه اخیر نیز به جام جم آنلاین گفت: حذف ارز 4200 تومانی را نباید به افزایش قیمت مرتبط دانست چون با درنظر گرفتن اینکه ایران هم واردکننده و هم تولید کننده چای است باید با استفاده از ابزارهایی همواره تعادل در این زمینه را به نفع تولیدکنندگان داخلی حفظ کند.
جهانساز با اشاره به اینکه سهم چای در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی با درنظر‌گرفتن سرانه مصرف بالا نیست افزود: توجه داشته باشیم 55 هزار خانوار یا چیزی حدود 200 هزار نفر معیشت زندگی خود را در گروه رونق تولید چای داخلی می‌دانند، بنابراین اهمیت حفظ اشتغال و منافع تولیدکنندگان می‌تواند تبعات اقتصادی بالاتری برای کشورمان داشته باشد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در برخی مناطق مثل املش، شفت و بخش‌هایی از رودسر 80 درصد اقتصاد خانواده‌ها در تولید چای خلاصه شده و همین نکته‌ای است که باید خوب توجه داشته باشیم نه اینکه با حاشیه‌سازی برای این کالا که سهم بالایی هم در اقتصاد خانواده ندارد معیشت و زندگی بخش عمده‌ای از کشاورزان را با چالش جدی روبرو کنیم.
وی درباره میزان صادرات چای ایرانی نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار احتمال کاهش صادرات چای در سال جاری وجود دارد اما نباید فراموش کنیم سال گذشته هم که 16 هزار تن صادرات چای از کشور صورت گرفته تنها 7 هزار تن چای داخلی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها