اعتصاب زندانیان در بحرین وارد دومین هفته خود شد

فریاد از اعماق درد

رژیم آل‌خلیفه که هر روز یک گام در خدمتگزاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی جلوتر می‌رود، به همان میزان بر سرکوب ملت مظلوم بحرین و به‌خصوص شیعیان این کشور نیز می‌افزاید. فشارهای اخیر نیروهای امنیتی بر فعالان سیاسی این کشور و به‌خصوص زندانیان سیاسی موجب شد تا صدها نفر از زندانیان دست به اعتصاب غذا بزنند. اعتصاب زندانیان هم‌اکنون از یک هفته فراتر رفته است و به‌رغم هشدار سازمان‌های حقوق بشری دولت آل‌خلیفه همچنان به خواسته‌های آنان بی‌توجه است.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۳۲

بیش از 600 زندانی از یک هفته پیش در زندان‌های بحرین دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این اعتصاب ابتدا در محکومیت بازداشت و بی‌احترامی نسبت به زنان و نادیده گرفتن حقوق اولیه زندانیان بود، اما بعد ابعاد بیشتری پیدا کرد و برخی زندانیان خواستار ایجاد شرایطی برای احیای مراسم مذهبی شدند. با نزدیک شدن به ایام محرم این خواسته برای زندانیان شیعه پر‌رنگ‌تر می‌شود. به گزارش العالم، اداره زندان «جو» وابسته به رژیم آل‌خلیفه چند روز پیش زندانیان را به دلیل بزرگداشت عید غدیر مجازات کردند و با حبس انفرادی به مدت سه روز از خروج آنها به محوطه زندان نیز جلوگیری کردند.
هفته گذشته رژیم آل‌خلیفه دست به بازداشت تعداد جدیدی از فعالان سیاسی در این کشور زد. آنها در تدارک برپایی یک همه‌پرسی ضد‌رژیم و همزمان با انتخابات پارلمانی بودند. حمد بن عیسی آل‌خلیفه، شاه بحرین، (یکم آذر) را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی برای تعیین ۴۰ کرسی جدید برای مجلس سلفی پارلمان تعیین کرده است. اکثر گروه‌های مخالف حکومت بحرین به رهبری گروه الوفاق اعلام کرده‌اند این انتخابات را تحریم می‌کنند. از سوی دیگر، اعضای ائتلاف ۱۴ فوریه از مردم در شبکه‌های اجتماعی خواسته‌اند تا در یک همه‌پرسی مجازی در مورد مشروعیت رژیم بحرین شرکت کنند. از سال 2011 کشور بحرین درگیر یک مبازره سیاسی مسالمت‌آمیز از سوی شهروندان شد که بعدها به صورت بیرحمانه‌ای سرکوب گردید. دولت آل‌خلیفه که خود در مقابله با این موج اعتراضات ناتوان بود به دولت عربستان سعودی متوسل شد و عربستان نیز با اعزام نیروهای موسوم به سپر جزیره به جنگ مردم صلح جوی این کشور رفت.
اعتراض عفو بین‌الملل
روز دوشنبه گذشته سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در بحرین اعلام کرد که بیش از ۴۵۰ زندانی در این کشور دست به اعتصاب غذا زده‌اند. به گفته این منبع، این زندانیان در دو زندان الحوض الجاف و جو در اعتراض به ضرب و شتم، فقدان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و تخریب وسایل زندانیان دست به اعتصاب غذای جمعی زده‌اند. از سوی دیگر سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر نیز با انتشار توییتی تاکید کرد بیش از ۶۰۰ زندانی سیاسی برای توقف برخورد غیر‌انسانی با آنها در زندان دست به اعتصاب غذا زدند. پیشتر جمعیت الوفاق بحرین از وجود 5000 زندانی سیاسی در این کشور خبر داده بود. به گفته فعالان بحرینی، شمار زیادی از شخصیت‌ها و رهبران گروه‌های مخالف، پزشکان، معلمان، دانش‌آموزان و کارمندان بخش عمومی در زندان‌های بحرین شکنجه شده‌اند.
به گزارش مجمع حقوق بشر بحرین، محمد فخراوی و عباس مال‌ا...، دو زندانی اندیشه، در روز چهارم اعتصاب غذا دچار عوارض جسمی شدند، اما مسؤولان زندان به حال این دو زندانی توجه نکردند و حتی آنها را برای درمان به مراکز درمانی منتقل نکردند. بعضی اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که تعدادی از زندانیان اعتصاب‌کننده از دیدار با خانواده‌های خود و خرید مایحتاج بهداشتی و نظافتی محروم شده‌اند. منابع بحرینی هم فاش کردند مزدوران وابسته به وزارت کشور بحرین با یورش به زندان الحوض الجاف و ساختمان شماره 16 تلاش کردند زندانیان را مجبور کنند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.طی روزهای گذشته تعدادی از بحرینی‌ها در مقابل پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل به صورت نمادین تحصن کردند تا به این وسیله همبستگی خود را با زندانیان اعتصاب‌کننده در بحرین اعلام کنند. برخی از زنان فعال اجتماعی در بیروت نیز با شرکت در پویشی اعمال فشار بر نظام سرکوبگر آل‌خلیفه را خواستار شدند تا به مشکلات زندانیان سیاسی رسیدگی و آنها را برطرف کند.
تضییع حقوق شیعیان
رژیم آل‌خلیفه در بحرین از زمان حاکمیت خود به دنبال از بین بردن هویت مذهبی شیعیان به‌روش‌های مختلف بوده است. جعل و تحریف تاریخ اسلام در بحرین، دستکاری در کتیبه‌ها و نوشته‌های باستان‌شناسی که حاکی از هویت شیعه در قدیمی‌ترین مساجد این کشور بوده، تخریب تعدادی از مساجد، مقابر و زیارتگاه‌ها، تبعیض در ایجاد و تاسیس مساجد ازجمله این فعالیت‌های ضد شیعی بوده است. دولت آل‌خلیفه در سال 2011 بیش از 38 مسجد شیعه را به وسیله نیروهای امنیتی و تحت حمایت نیروهای سپر جزیره عربستان ویران کرد. علاوه بر این هشت مراسم عزاداری مورد حمله و تجاوز قرار گرفت و دو آرامگاه نیز در همان دوره در معرض تخریب و ویرانی واقع شد. دولت بحرین تاکنون تعدادی از روحانیون شیعه را بازداشت یا از کشور تبعید کرده است. یکی از برجسته‌ترین چهره‌های این روحانیون شیخ عیسی قاسم، روحانی مبارز بحرینی است که هم‌اکنون در ایران به‌سر می‌برد.
پشت گرمی به آمریکا
رژیم آل‌خلیفه با سیاست‌های خود طی دو دهه گذشته، بیش از پیش خود را در باتلاق تنفر عمومی در عرصه داخلی غرق کرده و به همین علت مجبور شده است خود را بیش از پیش به طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وابسته کند. منامه در همین راستا علاوه بر موافقت با حضور ناوگان پنجم دریایی آمریکا، بدون قید و شرط حضور نظامیان سعودی برای سرکوب اعتراضات مردمی در خاک خود را پذیرفته است.
رژیم آل‌خلیفه همچنین برای بقای خود ناچار شد خود را به مقامات صهیونیستی نزدیک گرداند. به همین دلیل منامه میزبان برگزاری نشست صلح اقتصادی در راستای اجرای طرح موسوم به معامله قرن بود. چند روز پیش نیز یسرائیل کاتص، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توییتی خطاب به خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین، عید قربان را به وی تبریک گفت. با این همه تحلیلگران بر این باورند که تا رژیم آل‌خلیفه اقدامی در مسیر اصلاح سیاست‌های کنونی در پیش نگیرد، آینده روشنی را در افق سیاسی این کشور پیش‌روی خود نخواهد داشت. امتیازدهی‌های خارجی دولت بحرین نیز نه‌تنها نمی‌تواند این کشور را از موج خشم عمومی مردم نجات دهد، بلکه سراشیب سقوط آل‌خلیفه را تندتر خواهد کرد.

هشتگ «اعتصاب زندانیان بحرین»

اعتصاب غذای صدها زندانی در بحرین، با حمایت گسترده فعالان شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. به گزارش الجزیره، رسانه‌های نزدیک به مخالفان بحرینی اعلام کردند فعالان سیاسی این کشور با ایجاد هشتگی تحت عنوان «اعتصاب زندانیان بحرین» خواستار رسیدگی به حقوق اولیه زندانیان شده و از سازمان‌های بین‌المللی خواستند به همین دلیل مقامات دولت بحرین را تحت فشار قرار دهند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها