وقتی از جاده مرگ استان فارس مینوشتیم، ته دلمان آرزو میکردیم آمارهای ما از تصادفات این جاده آخرین آمارها باشد، اما خودمان هم میدانستیم اینطور نیست. میدانستیم مرگ در این محور پرسه میزند! مرگی که دو روز بعد از چاپ گزارش، دوباره قربانی گرفت. این بار قربانیهایش چهار نفر بودند و مرگ همزمان آنها باعث اعتراض جمعی از مردم مخصوصا خانوادههای داغدار تصادفات جادهای، مقابل اداره کل راه و شهرسازی لارستان شد؛ مردمی که به آمار مرگ 16 نفر در عرض 40 روز در همین مسیر نگاه میکردند و هیچ توجیهی برای توقف پیشرفت و دوبانده شدن این محور ترانزیتی نداشتند. معترضان البته نقش عوامل انسانی و اشتباهات رانندگان را در بروز تصادفات نادیده نمیگرفتند، اما نگرانیشان بابت مسیری بود که دهها تصادف به نامش ثبت شده بود، یک چشم آنها به جادهای بود که محل عبور کامیونهای ترانزیتی بود و باید بهصورت بزرگراه تعریف میشد، در دو لاین جدا از هم به صورت
رفت و برگشت و یک چشمشان به تکلاین بودن همین محور! رسانههای شهرستان لارستان هم در این فاصله بیکار ننشستند و همگی در یک روز با تیتری مشترک نوشتند: جادههای لارستان نماد کمکاری مسؤولان است!
اولین واکنش
نتیجه همه این اقدامات تشکیل یک جلسه فوری در تاریخ 31 تیرماه در وزارتخانه راه و شهرسازی کشور با حضور جمشید جعفرپور، نماینده لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل اداره راه و شهرسازی لارستان بود.
در این جلسه دو ساعته فوری در اولین گام خیرا... خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاونانش تصمیم گرفتند پیمانسپاری ۱۳ کیلومتر دیگر باند دوم لار- جهرم را مصوب کنند و همچنین مقرر شد با سفر هیات وزارتخانه به فارس، مجوز ده کیلومتر دیگر از باند دوم صادر شود. همچنین 19.5 میلیارد تومان اوراق سهام برای حوزه راه لار- جهرم بین پیمانکاران توزیع شد.
دستور بازدید میدانی
در ادامه پیگیریها مدیرکل راه لارستان با دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیسجمهور دیدار کرد و از او خواست تا بازدیدی فوری از جاده لار- جهرم داشته باشد. در این ملاقات ضمن ارائه اطلاعات فنی پروژه ملی جهرم- لار- بندرعباس میزان عقبماندگی و بدهی پیمانکاران این مسیر هم مطرح شد.
در پینوشت نامهای که توسط ادارهکل راه و شهرسازی لارستان تنظیم شده بود دکتر نوبخت نوشت: جناب آقای دکتر عدل به منظور حفظ ایمنی راههای مذکور از منطقه بازدید و جهت تسریع در حل مشکل اینجانب را از گزارش بازدید مطلع نمایید.
این دستور معاون رئیسجمهور خیلی زود اجرایی شد و در روز سهشنبه هشتم مرداد ماه مسؤولان کشوری، استانی و منطقهای از مسیرهای پر خطر لارستان بازدید کردند و به این ترتیب پای محمدرضا کدخدازاده معاون شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد نیکو فرجام معاون حمل و نقل سازمان برنامه و بودجه کشور، جمشید جعفرپور نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، ساسان تاجگردون رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس، جلیل حسنی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، محمدرضا باقریفرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، حمید کشتکار از استانداری فارس، احمدمحمدی و غلامرضا سقندلی مدیرکل منطقه جنوب و مسؤول پروژههای انتقالی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سعید بنیبیات رئیس گروه حمل و نقل جادهای سازمان برنامه و بودجه کشور، به این محور باز شد و ماحصل این اتفاق یک بازدید میدانی از منطقه بود. بازدیدی که شش ساعت به طول انجامید و برای مردم منطقه امیدهای زیادی به دنبال داشت. فرماندار ویژه لارستان در رابطه با این جاده و در توجیه پرترافیک بودن مسیر جهرم- لار- بندرعباس گفت: حجم زیاد ترافیک وسایل نقلیه سبک و سنگین در این محور صبر و حوصله را از همگان گرفته است و باید توجه بیشتری به این محور شود و پروژه سرعت بگیرد. جعفرپور، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به جلسهای که با حضور وزیر راه و شهرسازی داشته، به جامجم گفت: ۵۵ کیلومتر باقیمانده مسیر لار- جهرم به شرکت ساخت زیربنای وزارتخانه منتقل میشود.
او همچنین گفت: وقتی ۵۹ درصد محور جهرم- لار- بندرعباس در حوزه ادارهکل راه و شهرسازی لارستان است توقع عادلانه ما این است که به همان نسبت بودجه ابلاغ و تخصیص پیدا کند که متأسفانه تا به حال این اتفاق نیفتاده است. جعفرپور مدتی پیش در همین رابطه گفته بود 35 میلیارد تومان اعتبار به محور ملی راه لار- جهرم اختصاص یافته است، اما با توجه به حساسیتهای این جاده به نظر میرسد باید اعتبارات بیشتر و اولویت احداث باند دوم در این مسیر در نظر گرفته شود.
و در نهایت اینکه مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در گفت و گو با جام جم تاکید کرد تا 40 روز آینده پیمانکار جدید مشخص می شود.
محمد جلالی
جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد