باز کردن نوشابه گازدار برای خبرنگاران سینمایی در گفت‌وگو با محمدحسین فرحبخش، کامران تفتی و شهره لرستانی

خبر کــــــولا !

بیشتر روزهای سال، اخبار و گزارش‌ها و نوشته‌هایی درباره بازیگران، کارگردان‌ها، فیلم‌ها و دیگر مسائل ریز و درشت سینمایی می‌نویسیم، لطفا اجازه دهید فقط برای همین یک روز، کمی خودمان را تحویل بگیریم و از خبرنگاری و روزنامه‌نگاری سینمایی بنویسیم. البته این برای خود نوشابه باز کردن، خیلی هم خوش‌خوشان و گوارا و یکطرفه نیست و آن بخش گازدار و مضرش را هم لحاظ کرده‌ایم! به مناسبت روز خبرنگار، سراغ سه سینماگر رفتیم و از آنها پرسیدیم که اگر در همه سال‌های فعالیتشان از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سینمایی دلخور و آزرده شده‌اند، با ما و شما در میان بگذارند. به هرحال احتمالا محمدحسین فرحبخش، کامران تفتی و شهره لرستانی، حرمت این روز را نگاه داشتند و از روی مهر و احترام، اجازه دادند این یک روز را خوش باشیم و چندان از در انتقاد و گلایه وارد نشدند. عوضش ما هم ضمن ابراز ارادت به این عزیزان که اتفاقا جزو هنرمندان همیشه مهربان و پاسخگو هستند، گلایه‌مان را نسبت به برخی همکاران سینمایی که روی خوشی به خبرنگاران نشان نمی‌دهند و در «پیچاندن»، ید طولایی دارند، به ایشان منتقل کردیم. ضمن شادباش این روز خدمت همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سینمایی، این شما و این هم نوشابه گازدار ما!
کد خبر: ۱۲۲۲۲۹۹

احساس امنیت در فضای خبری
شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون که بازی‌های خوبی از او را در آثاری چون نیاز، ماموریت آقای شادی، لیلی با من است و اشک‌ها و لبخندها به یاد داریم، به جام‌جم گفت: روز خبرنگار را به تمام خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران قدیمی تبریک می‌گویم و به آنها ابراز ارادت می‌کنم. خیلی خوشحالم که عرصه خبر، مخصوصا خبر هنری جدی گرفته می‌شود.
او ادامه داد: من هرگز با هیچ رسانه‌ای مشکل نداشتم و به نظرم همیشه به وظیفه خود درست عمل کردند. فقط گاهی آن اوایل کارم که کارگردانی تئاتر می‌کردم، یکی دو خبرنگار به من می‌گفتند چرا این‌قدر کار می‌کنی؟! فکر کنم کمی چشم خوردم! چون سال‌هاست زیاد کار نمی‌کنم. امیدوارم با فیلم دیگری برگردم و با حمایت جامعه خبرنگاران فعالیت کنم.
لرستانی افزود: اگر یک خبرنگار حاذق هنری، هنرمند را به دور از حب و بغض نقد کند، باعث می‌شود اثر هنری به شکل درست‌تری در مسیر خود با مردم قرار بگیرد.
این بازیگر درباره این‌که گاهی ممکن است صحبت‌های او با یک خبرنگار در خروجی و انتشار همان چیزی نباشد که مطرح کرده نیز توضیح داد: این خیلی مهم است که مصاحبه با هماهنگی هنرمند منتشر شود و انتظار یک تعامل و اعتماد متقابل میان خبرنگار و سینماگر می‌رود. هنرمند دوست دارد در فضای خبری احساس امنیت کند. وقتی خبرنگاران قوی و کارکشته این کار با من گفت‌وگو کرده‌اند، هیچ مشکلی نداشتم اما گاهی در مصاحبه با جوان‌ترها و کسانی که فقط خبر صرف برایشان مهم بوده و نه خود آن هنرمند و جریانی که ممکن است بعد از خبر ساخته شود، مشکل دارم. درمجموع همه اینها به هم مربوط و یک کار گروهی است و تاثیر مستقیم یک خبر، روی زندگی و کار من خواهد بود.
لرستانی گفت: یک خبرنگار نباید فقط به فکر پرکردن صفحه‌اش باشد و صرفا یک خبر جنجالی منتشر کند. باید قبل از انتشار خبر، مستند بودن و واقعی بودن آن اثبات شده باشد.
این بازیگر درباره کم‌لطفی برخی سینماگران که پاسخگوی خبرنگاران نیستند هم توضیح داد: همه چیز در این میان باید براساس صداقت دوجانبه باشد، اما گاهی هنرمند در شرایطی است که دوست ندارد اطلاعاتی از خودش بدهد و نمی‌خواهد لحظه‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد. این حق باید محفوظ باشد برای کسانی که کار هنری می‌کنند. وقتی خبرنگاری بیش از حد سماجت می‌کند، قطعا یک چیز توخالی و دروغین خواهد شنید یا آن سینماگر عصبانی می‌شود و چیزی می‌گوید که نباید.
وقتی از لرستانی پرسیدم که چرا در سال‌های اخیر اینقدر کم‌کار است، کار به گلایه‌های دیگری کشیده شد. او گفت: من در این چند‌سال هر طرحی برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی به صدا و سیما ارائه دادم، به دلیلی پذیرفته نشد. چرا حاضر نیستند از ما که کهنه‌کار کمدی هستیم و می‌توانیم تکانی به این اوضاع دهیم، استفاده کنند. متاسفانه تلویزیون فضای مالی مناسبی ندارد و برخی مدیران میانی، با بعضی از تهیه‌کنندگان کارنابلد کار می‌کنند که صرفا هم این همکاری، به‌واسطه آشنایی است، چرا که به من تجربه و سابقه تحصیل در این کار را دارم - اجازه داده نمی‌شود - که برای مردمی که دوستشان دارم، برنامه‌سازی و آنها را شاد کنم.
امان از بداخلاقی
محمدحسین فرحبخش، از تهیه‌کننده‌های قدیمی سینما که این روزها فیلم ایکس لارج به تهیه‌کنندگی او فروش خوبی در گیشه دارد، درباره روز خبرنگار به جام‌جم گفت: روز خبرنگار را به همه خبرنگاران تبریک می‌گویم. به نظر من بزرگ‌ترین خبرنگار آفرینش، پیامبر اسلام (ص) است. ضمن این‌که پیامبر ما، بزرگ‌ترین خبر آفرینش را به مردم می‌دهد که همان نباء عظیم است؛ اصلا اگر خبرنگار نباشد، هیچ چیز وجود ندارد. یعنی جامعه بدون خبرنگار نمی‌تواند نفس بکشد. اگر خبرنگاران کارشان را درست انجام دهند، باقیات‌صالحات است. این کاری که خبرنگاران انجام می‌دهند، خیلی کار بزرگی است. اگر هم خبرنگاری کارش را بد انجام دهد که پیش خدا مسؤولیت دارد.
تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون غریبه، آواز قو و زندگی خصوصی افزود: من از هیچ خبرنگاری گلایه ندارم، هرچند شاید خبرنگارانی بودند که درباره من اشتباه کرده باشند. چون سعی می‌کنم هیچ وقت خاطرات بد در ذهنم نماند. امیدوارم خبرنگاران هم شامل همان نباء عظیم باشد که در قرآن آمده و جامعه را روشن کنند. این خبرنگاران ایران و جهان هستند که می‌توانند کاری کنند تا حواس مسؤولان در همه دنیا جمع باشد.
فرحبخش ادامه داد: من نه از خبرنگاران دلخورم و نه از آن منتقدانی که با فیلم‌هایم مشکل دارند، برعکس آنچه ممکن است راجع به من فکر کنند، من خیلی زود گذشت می‌کنم. ما باید پیرو فرموده «یا سریع الرضا» باشیم.
این تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره برخی سینماگران که رفتار خوبی با خبرنگاران ندارند و پاسخگو نیستند یا با لحن بدی با اهل رسانه حرف می‌زنند هم گفت: من خیلی این کار را کثیف می‌دانم، به نظرم این رفتار، بدعهدی و بداخلاقی است. تلفن خود من که شبانه‌روز باز است و پاسخگو هستم. اصلا هم به شماره تلفن نگاه نمی‌کنم که چه‌کسی با من تماس گرفته است.
مگر این‌که در جلسه خاصی باشم که نتوانم جواب دهم. اگر آشنا باشد، خودم با او تماس می‌گیرم. اگر هم آشنا نباشد و کاری داشته باشد، حتما دوباره تماس می‌گیرد.
به نظرم اگر سینماگری دوست ندارد که با خبرنگاری مصاحبه کند، خیلی رک به او بگوید. برای خود من هم پیش آمده که خبرنگاری تماس گرفته و من گفته‌ام در این مورد، هیچ جوابی ندارم بدهم.
گاهی هم ممکن است من راجع به سوال خبرنگار هیچ اطلاعاتی نداشتم، اما بعد کسب اطلاع کردم و به او جواب دادم. گاهی حتی خبرنگاری تماس گرفته و با حالت محاکمه با من صحبت کرده، اما محترمانه جواب او را می‌دهم.
جهانی پر از کنجکاوی
کامران تفتی که این روزها نمایش «اتینا» با بازی او در خانه نمایش مهرگان اجرا می‌شود، درباره این‌که آیا در این سال‌های فعالیت و شهرت، از خبرنگار یا روزنامه‌نگاری دلخور بوده یا نه، به جام‌جم گفت: نه تنها دلخوری از هیچ خبرنگاری ندارم، بلکه بسیار بسیار هم با خبرنگاران دوست هستم و رابطه خوبی با آنها دارم.
این بازیگر ادامه داد: جهان پر از کنجکاوی خبرنگاری، جهانی کامل و نزدیک به جهان بازیگری و جهان نمایش است.
این کنار همدیگر بودن باعث می‌شود هر دو جهان، بهتر و کامل‌تر شوند. من این روز را به خبرنگاران تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم بهترین و خوشحال‌کننده‌ترین خبرها را به مردم دهند.
تفتی درباره بی مهری برخی سینماگران در پاسخ ندادن به خبرنگاران هم گفت: بعضی وقت‌ها واقعا نمی‌شود و شاید هنرمند کار خاصی هم نداشته باشد، اما صرفا حس و حال مصاحبه را ندارد.
گاهی اوقات هم پاسخ ندادن را به حساب این بگذارید که همکاران خسته هستند. وگرنه چه کسی بدش می‌آید حرف بزند و جملاتش را از طریق رسانه‌ها به مردم برساند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها