زنان ایزدی که از قتل عام و برده‌داری جنسی داعش جان سالم به در برده‌اند اکنون برای فراموش کردن آن روزها در کلاس‌های رزمی شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۲۱۸۵
فعالیت زنان ایزدی در باشگاه «بوکس» +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، باشگاه خواهران بوکس طرحی است برای توانمندسازی زنان و دختران ایزدی که شش ماه پیش توسط سازمان گل نیلوفر در کردستان عراق افتتاح شد.

حال در سالن اردوگاه روانگا زنان و دختران ایزدی هفته‌ای پنج روز، روزی دو ساعت گردمی‌آیند و تمرین می‌کنند.

بسیاری از آن‌ها زمانی اسیر ترویست‌های داعش بودند و مورد آزار روحی، خشونت فیزیکی و جنسی قرار گرفتند.

بوکس هر چند تنها فعالیت ورزشی باشگاه «نیلوفر آبی» برای دختران و زنان اردوگاه روانگا نیست، اما محبوب‌ترین آن‌هاست. ویان احمد، مدیر منطقه‌ای برنامه‌های سازمان غیرانتفاعی نیلوفر آبی‌ می‌گوید: «ما فکر کردیم که این ورزش، روش بسیار مناسبی برای توانمندسازی زنان از نظر جسمی و همچنین درونی است.»

ضربه بزن! سریعتر، محکم‌تر!

حسنا سعید‌یوسف یکی از شاگردان این باشگاه می‌گوید: «بسیاری از اوقاتی که بوکس تمرین می‌کنم، لحظه‌های درد و افسردگی را به یاد می‌آورم و سعی می‌کنم با ضربه‌های بوکس از شرشان خلاص شوم». حسنا و خانواده‌اش از زمان هجوم داعش به روستای سنجار در سال ۲۰۱۴ ساکن اردوگاه روانگا هستند. آن‌ها وقتی فهمیدند که داعش نزدیک شده، به کوهستان گریختند و یک هفته پنهان بودند تا اینکه راهی برای رسیدن به اردوگاه پیدا کردند.

عاشق ورزش

حسنا که ۱۸ سال دارد می‌گوید همیشه عاشق ورزش بوده است. او می‌گوید در نوجوانی با عمویش وزنه‌برداری تمرین می‌کرده آنهم در اتاقی در خانه‌شان که آن را سالن بدنسازی کرده بودند. حسنا، اما حال معتقد است بوکس چیزی دیگری است. او که آرزو دارد پزشک شود، می‌گوید: «اما تمرین بوکس را نمی‌خواهم هیچ‌وقت ترک کنم».

در انتظار مسابقه

بسیاری از خانواده‌های ساکن اردوگاه ابتدا راضی نبودند که دختران‌شان در کلاس‌های بوکس شرکت کنند. اما بعد آز آنکه کارکنان «نیلوفر آبی» سراغ آن‌ها رفتند و برای‌شان توضیح دادند که این نوع فعالیت بدنی چه مزایایی دارند، نظر بسیاری از آن‌ها تغییر کرد. ویان احمد می‌گوید: «ما انتظار نداشتیم که کلاس‌های بوکس در این مدت کوتاه اینقدر مورد استقبال قرار گیرند.»

در انتظار مسابقه

بسیاری از خانواده‌های ساکن اردوگاه ابتدا راضی نبودند که دختران‌شان در کلاس‌های بوکس شرکت کنند. اما بعد آز آنکه کارکنان «نیلوفر آبی» سراغ آنها رفتند و برای‌شان توضیح دادند که این نوع فعالیت بدنی چه مزایایی دارند، نظر بسیاری از آنها تغییر کرد. ویان احمد می گوید: «ما انتظار نداشتیم که کلاس‌های بوکس در این مدت کوتاه اینقدر مورد استقبال قرار گیرند.»

در میانه میدان

اردیبهشت ماه برخی از شاگردان کلاس‌های بوکس دوره مربی‌گری را گذراندند تا بتوانند در سایر اردوگاه‌های این منطقه هم برای زنان و دختران ایزدی کلاس‌های آموزشی برگزار کنند و به آن‌ها بوکس یاد دهند. حسنا هم حال در اردوگاه محل اقامت خود مربی بوکس است.

جمع‌‌‌وجور کردن قبل از درس و مشق

زنان و دختران ایزدی بعد از کلاس‌های بوکس می‌توانند در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی یا برنامه‌ای به نام «خواهران داستان‌نویس‌» که یک کارگاه داستان‌پردازی بصری است، شرکت کنند. برخی از آن‌ها در کلاس‌های آموزش دروس دبیرستانی ثبت‌نام کردند. ادامه تحصیل برای آن‌ها پس از حمله داعش به روستاهایشان غیرممکن بود. آن‌ها اکنون فرصت دوباره‌ای برای درس‌خواندن دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها