به گزارش روابط عمومی رادیو ایران، در این پویش هر ساله مراسمی ویژه در روز پاسداشت زبان فارسی با همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود و همچنین به مدت دو ماه فراخوان موضوعی درباره زبان فارسی اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۶۴

امسال رادیو ایران 12 واژه فرنگی را که پیشنهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسی است روی وبگاه خود درج کرده است تا مردم برابر‌های فارسی برای واژه‌های فرنگی بسازند.
یدا... گودرزی مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران و نماینده معاونت صدا در شورای زبان فارسی با بیان این مطلب گفت: حقیقت این است که همه آدم‌ها می‌توانند واژه بسازند و وارد زبان کنند. در قدیم معتقد بودند که تنها شاعر می‌تواند این کار را انجام دهد، اما تجربه نشان داده است هر کسی به شرط آگاهی می‌تواند واژه جدید بسازد و با استفاده از راه‌های خلاقانه، آن را وارد زبان کوچه و بازار کند. گودرزی افزود: در دوران معاصر متاسفانه واژه‌سازی در زبان فارسی کم اتفاق افتاده است که به خاطر توجه نکردن نخبگان و تنبلی ادیبان این اتفاق رخ داده است. در حالی که زبان با توجه به مقتضیات روزمره نیاز دائم به تولید واژه دارد. زبان فارسی ظرفیت‌های خوبی برای واژه‌سازی دارد مثل استفاده از پیشوند‌ها و پسوند‌ها برای کلمه‌سازی یا ساخت ترکیب یا صرف کلمات. مثلا کلمه «داوطلب» از دو واژه ایرانی و عربی ترکیب شده و کاملا درست هم است و یک کلمه جدید به زبان فارسی اضافه شده است.
یدا... گودرزی که دانش‌آموخته زبان فارسی است اضافه می‌کند: ما می‌توانیم قواعد زبان خود را روی واژه‌های بیگانه اجرا کنیم و از آنها کلمه جدید بسازیم. این کار در زبان‌های دیگر به وفور اتفاق می‌افتد.
فراخوان آیین سخن در رادیو ایران از همه مردم می‌خواهد واژه ایرانی بسازند و به عنوان معادل واژه‌های فرنگی پیشنهاد دهند.
از طرف دیگر رادیو ایران برای اولین بار فراخوان شعر درباره زبان فارسی را پیشنهاد داده که تاکنون در کشورهای فارسی‌زبان اتفاق نیفتاده است.
از جوانان بافرهنگ، شاعران و مخاطبان رادیو ایران می‌خواهیم سروده‌های خود یا دیگران را درباره زبان فارسی برای ما به نشانی وبگاه رادیو ایران بفرستند که به ده نفر از بهترین افراد هدایای نفیسی اعطا و گزیده شعرها در مجموعه «ایران سروده» منتشر خواهد شد.
گودرزی می‌افزاید: این فراخوان تا 20 مرداد تمدید شده و همه می‌توانند در آن شرکت کنند. علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر به وبگاه رادیو ایران به نشانیwww.Radioiran.ir مراجعه و نتایج را از برنامه کافه هنر رادیو ایران که شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 15 و 50 دقیقه پخش می‌شود پیگیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها