سالمندی با طعم سیب

چک‌آپ با برچسب سالمندی

سالمندی دورانی است که بدن با تغییراتی در سیستم‌های مختلف از جمله دستگاه گوارش، دستگاه گردش خون، استخوان‌ها، سیستم ایمنی و... مواجه می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۳۲۳

این در حالی است که کاهش سطح سیستم ایمنی بدن، سالمندان را در مقابل عوامل مختلف عفونی و بروز سرطان‌های مختلف آسیب‌پذیر می‌کند. البته بسیاری از اختلالاتی که در سالمندان به عوارض حتی غیرقابل جبران منجر می‌شود، اگر بهنگام و درست تشخیص داده شوند به راحتی قابل پیشگیری هستند و این موضوع اهمیت آزمایشات دوره‌ای را در دوران سالمندی نشان می‌دهد. آزمایش‌هایی که انجام آنها با توجه به شرایط افراد به صورت دوره‌ای در دوران سالمندی توصیه می‌شود عبارتند از:
شمارش کامل سلول‌های خونی: در این آزمایش گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها، همچنین هموگلوبین و هماتوکریت و اندازه و درصد سلول‌های خونی تعیین می‌شود. این آزمایش یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های دوره‌ای است که در تشخیص علت ضعف، کم خونی، عفونت و بسیاری از اختلالات به پزشک کمک می‌کند.
آزمایش قند خون: گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است و در صورت بالا بودن مقدار آن ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب و عروق خونی وارد شود. چند نوع آزمایش قند خون وجود دارد که شامل اندازه‌گیری قند خون ناشتا، دو ساعت پس از خوردن غذا و غیرناشتا و چند نوع تست بنا بر تشخیص پزشک است. سالمندان به علت کاهش ترشح انسولین یا مقاومت سلول‌ها در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند و البته سابقه خانوادگی نیز ریسک ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد.
آزمایش چربی خون: این آزمایش شامل اندازه‌گیری کلسترول و تری گلیسیرید است. مقدار زیاد کلسترول در بدن می‌تواند در داخل شریان‌ها رسوب کند و پلاک تشکیل دهد و این پلاک‌ها احتمال ایجاد حمله قلبی را بالا می‌برند. از آنجا که افزایش سن با کاهش تحرک و سوخت و ساز بدن همراه است و همه اینها موجب افزایش چربی‌ها و به تبع آن عوارض تجمع آنها مثل گرفتگی عروق خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود چربی‌های خون به صورت دوره‌ای به‌خصوص در افراد با سابقه خانوادگی چربی بالا و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی اندازه‌گیری شود.
بررسی عملکرد کبد: کبد وظیفه تبدیل مواد غذایی به انرژی و از بین بردن مواد سمی را به‌عهده دارد. برای بررسی عملکرد کبد، مقدار پروتئین، آلبومین، بیلی‌روبین و آنزیم‌های کبدی سنجیده می‌شود.
بررسی عملکرد کلیه: کلیه‌ها مسؤول دفع مواد زاید از خون و حفظ سطح آب بدن هستند. در صورت درست عمل نکردن کلیه‌ها میزان کراتینین و اوره خون بالا می‌رود و سلامت سالمند به شدت تهدید می‌شود.

پریسا اصولی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها