تظاهرات شیعیان نیجـریـه با 11 شهید و 30 زخمی به خون کشیده شد

شیعه‌کشی با پول سعودی‌ها

نگرانی نسبت به سرنوشت شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه موجی از اعتراضات را در این کشور دامن‌زده است که به دلیل بی توجهی دولت همچنان تداوم دارد. شیعیان معترض خواستار آزادی شیخ زکزاکی بوده یا این‌که دست‌کم نسبت به وضعیت جسمانی او اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد‌، زیرا برخی خبرها همچنان مطرح بوده و حکایت از مسمومیت و ناتوانی روز افزون او دارد. چندی پیش مقامات قضایی و سیاسی ایران نیز از دولت نیجریه خواستند با آزاد کردن شیخ زکزاکی به این نگرانی‌ها پایان داده شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۹۸

طرفداران جنبش اسلامی نیجریه روز دوشنبه در حمایت از شیخ زکزاکی به تظاهرات مسالمت‌آمیز در ابوجا دست زدند که با ورود نیروهای امنیتی این کشور به خشونت کشیده شد. به گزارش العالم، تعداد تلفات تظاهر‌کنندگان طرفداران شیخ زکزاکی، رهبر معنوی شیعیان نیجریه در روز دوشنبه شش نفر بود که با توجه به سایر قربانیان تعداد شهدای این نهضت به 11 شهید و 30 زخمی رسیده است.
دولت نیجریه که روابط نزدیکی با رژیم آل‌سعود دارد، طرفداران شیخ زکزاکی را به ایجاد نا آرامی و تنش‌های مذهبی متهم می‌کند و به همین بهانه بارها مراکز فعالیت این جنبش را هدف قرار داده است. نظامیان ارتش نیجریه در آذر 94 با یورشی وحشیانه به محل سکونت شیخ زکزاکی، ۲۰۰۰ نفر را شهید و هزاران نفر دیگر را زخمی کرده و شیخ و همسرش را نیز دستگیر کردند.
سرکوب شدید
به نوشته خبرگزاری فرانسه، صدها معترض جنبش اسلامی نیجریه در جریان راهپیمایی‌ها در این کشور خواهان آزادی زکزاکی شدند. سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به حوادث اخیر نیجریه، اقدام پلیس این کشور را در برخورد خشونت‌آمیز با معترضان با عنوان «استفاده بی‌ملاحظه از زور» محکوم کرد. تاکنون هربار مردم نیجریه به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دست زده‌اند با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و ارتش این کشور مواجه شده‌اند. ارتش نیجریه که تحت تاثیر القائات عربستان سعودی است به‌شدت با شیعیان برخورد می‌کند. حتی دادگاه نیجریه که به دلیل وخامت حال او چند سال پیش دستور آزادی شیخ زکزاکی را صادر کرد با مخالفت نیروهای ارتش مواجه شد و وی همچنان درگروگان نیروهای نظامی این کشور است .
چند روز پیش برخی منابع از مسمومیت شدید شیخ ابراهیم زکزاکی خبر دادند و ارتش نیجریه را عامل آن دانستند. جنبش اسلامی نیجریه ضمن دعوت از مردم برای برپایی تظاهرات از دولت نیجریه نیز خواست در این باره روشنگری کند. برخی کارشناسان بهداشتی که پرونده شیخ زکزاکی را بررسی کردند، گفتند ممکن است دولت نیجریه قصد ترور مخفیانه شیخ زکزاکی را داشته باشد. به همین مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان‌کل ایران طی نامه‌ای به مقامات قضایی نیجریه خواستار حمایت از حقوق علامه شیخ زکزاکی و روشنگری در باره وخامت حال او شد. در این نامه آمده بود: «اخبار واصله از وخامت و وضعیت سلامت ابوالشهدا، رهبر جنبش اسلامی نیجریه علامه آیت‌ا... شیخ ابراهیم زکزاکی موجب تاسف و تأثر و جریحه‌دار شدن دل‌های حامیان مردم مظلوم نیجریه شده است.»
حمایت و دوستی ایران
نصیبه زکزاکی، فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی کشور ایران را حامی پدرش و جنبش اسلامی نیجریه می‌داند و از آن قدردانی می‌کند. او می‌گوید: مردم نیجریه، ایران اسلامی را پشتیبان و حامی خود می‌دانند. فرزند شیخ زکزاکی به امتناع دولت نیجریه از اجرای حکم آزادی پدرش اشاره و تصریح می‌کند: بی‌قانونی و پایبند نبودن حکومت نیجریه به قوانین عامل اجرا نشدن حکم صادره از سوی دادگاه نیجریه است. نصیبه زکزاکی با بیان این‌که حکومت نیجریه سعی دارد کشتار و ظلمی را که در حق مردم این کشور صورت می‌گیرد، مسکوت نگه دارد، از رسانه‌ها خواست با آگاه کردن مردم جهان نسبت به کشتارها در نیجریه، حکومت این کشور را تحت فشار قرار دهند. وی به وضعیت جسمی پدرش نیز اشاره کرده و می‌گوید: شیخ زکزاکی یک چشم خود را از دست داد و چشم دیگر ایشان نیز وضعیت نامطلوبی دارد.

یحیی ناهیروها: شیعیان نیجریه
بسیار ثابت‌قدم و وفادار هستند؛ آنها مقاومت می‌کنند و کشته می‌شوند
ولی کسی را نمی‌کشند


شیخ ابراهیم زکزاکی بسیار به انقلاب و رهبری آن درایران علاقه‌مند بود. او علت نفوذ انقلاب اسلامی را در جهان و پذیرش آن در قلب آفریقا این می‌دانست که به گفته او عدالتخواهی جزو ذات بشر است و انقلاب اسلامی ایران عدالتخواهی را برای همه مردم حتی غیرمسلمانان، فریاد می‌زند. وی گفته بود: مردم نیجریه انقلاب اسلامی را دوست دارند، مردم کشور من عدالتخواه هستند.
چرا خشونت علیه شیعیان؟
شیخ زکزاکی، نیجریه را سومین کشور شیعه جهان پس از ایران و عراق می‌داند و دلیل آن را برگزاری راهپیمایی‌های روز قدس در این کشور معرفی می‌کند. بعضی از نزدیکان شیخ زکزاکی می‌گویند او چند میلیون نفر را در این کشور شیعه کرده است. شیخ زکزاکی که خود در حوزه علمیه قم نیز تحصیل کرده است به‌شدت به آینده شیعیان در این کشور امیدوار است. در همین رابطه یحیی ناهیروها، استاد تاریخ دانشگاه بایرو نیجریه می‌گوید، حتی مسیحیان این کشور نیز از شیخ زکزاکی حمایت می‌کنند.
به گزارش تسنیم، او که خود یکی از استادان مبارز سنی‌مذهب کشور نیجریه است، می‌گوید، وهابیت عامل اصلی فشارهایی است که از سوی دولت نیجریه علیه شیعیان اعمال می‌شود.
وی در این باره می‌گوید: «شیعیان تشکل جدیدی در نیجریه معرفی شده‌اند، در حالی که آنها قبلا با نام اهل بیت شناخته می‌شدند و همواره تحت فشار و تهدید بودند. بعد از انقلاب اسلامی ایران آنها بیدار شدند و دریافتند که می‌توانند رشد کنند و همچون مردم ایران در مقابل ظلم و ستم بایستند. مردم نیجریه می‌خواهند که نیجریه یک کشور مستقل باشد و فکر می‌کنند شیعیان می‌توانند این هدف را محقق کنند. نقطه قوت پیروان شیعه در نیجریه این است که آنها بسیار ثابت‌قدم و وفادار هستند؛ آنها مقاومت می‌کنند، کشته می‌شوند، ولی کسی را نمی‌کشند. آنها دولت فاسد نیجریه را قبول ندارند.» به گفته این استاد دانشگاه، تعداد شیعیان نیجریه هم‌اکنون به هفت میلیون نفر می‌رسد و همین امر موجب شده تا دولت‌های وهابی امثال عربستان سعودی از قدرت گرفتن شیعیان در این کشور احساس خطر کنند.
یحیی ناهیروها می‌افزاید: «عربستان سعودی از پول و ثروت خود استفاده می‌کند تا بتواند تسلط خودش را بر کشورهای فقیر مسلمان داشته باشد. در نیجریه کسانی که در دولت هستند از طرف عربستان سعودی پول دریافت می‌کنند. آنها به‌دلیل فقر موجود، به‌خاطر پول هر کاری را انجام می‌دهند. برخی از فرماندهان ارتش و پلیس یا حتی برخی وزرا از عربستان سعودی پول دریافت می‌کنند و مزدور آنند. عربستان سعودی هم این کار را آشکارا انجام می‌دهد و آن را مخفی نمی‌کند. عربستان از دولت نیجریه خواسته تا مانع گسترش شیعه در این کشور شود. شیعیان بزرگ‌ترین گروه مخالف در نیجریه هستند که از آگاهی‌های سیاسی قابل‌توجهی برخوردارند و این آگاهی، دولت نیجریه را نگران کرده است. هیچ‌یک از احزاب یا مذاهب، چنین تشکل منسجمی ندارند و نمی‌توانند گرد‌هم جمع شوند. هیچ حزب سیاسی همچون شیعه از پایگاه مردمی برخوردار نیست، بنابراین دولت از این وضعیت نگران است و می‌ترسد.»

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها