محور لار - جهرم در استان فارس با وجود ترانزیتی و پر تردد بودن جاده ای باریک و غیر استاندارد با تصادفات بالا ست

عبور از جاده مرگ

در همین ماه، محور لار ـ جهرم در استان فارس بار دیگر شاهد تصادفی مرگبار بود؛ حادثه‌ای که در پی برخورد چهار دستگاه خودروی سواری رخ داد و پنج نفر کشته و شش زخمی به جای گذاشت. از این دست تصادفات در این جاده باریک بسیار زیاد است، کافی است یک جست وجوی کوتاه در اینترنت داشته باشید تا عمق فاجعه را ببینید. این درحالی است که مسؤولان بسیاری در این استان تاکنون وعده رسیدگی به این مشکل و تعریض این جاده را داشته اند ؛ اما این وعده‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۸۸

محور جهرم به لارستان و سپس بندرعباس، یکی از محورهای ده‌گانه ترانزیتی پرتردد، پرخطر و از محورهای شریانی مهم کشور است که به گفته کارشناسان حوزه راه پروژه دوبانده شدن این محور به منظور کاهش تصادفات هر چه سریع‌تر باید اجرا شود، اما تاکنون و پس از گذشت سال‌ها از مطالبه مردمی و وعده و وعیدهای مکرر مسؤولان، فقط بخشی از مسیر دو بانده شده است و هنوز هم تلفات می‌گیرد.
به سه تصادف دلخراش در شش ماه گذشته دقت کنید:
تصادف در محور لار -جهرم دوراهی مسیح‌آباد- لار میان یک دستگاه پژو، پراید و دنا رخ داد و منجر به کشته شدن پنج نفر و مصدومیت شش نفر شد. (10 تیر 98)
تصادف دو خودرو در جاده لار-جهرم منجر به آتش‌سوزی تریلی حامل گازوئیل و کشته شدن راننده دو خودرو شد. (24 خرداد 98)
تصادف چهار دستگاه خودروی سواری در جاده جهرم ـ لار دو کشته و 11 مجروح برجای گذاشت. (11 بهمن 97)
مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌هایی، سال‌های 2011 تا 2020 را دهه ‌کنش و اقدام برای ارتقای ایمنی جاده‌ها با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده‌ای اعلام کرده است. همین امر سبب شده تا در سال‌های اخیر وضعیت راه‌های استان فارس نسبت به گذشته توسعه چشمگیری داشته باشد. اغلب راه‌های منتهی به مرکز استان به بزرگراه تبدیل شده، اما هنوز محورهای پر ترددی هستند که بنا به گزارش پلیس راه فارس تصادفات منجر به مرگ زیادی در آن روی می‌دهد که یکی از محورهای حادثه آفرین همین محور جاده لار-جهرم است.
چرا این جاده مهم است؟
علت اهمیت این جاده به‌ آن دلیل است که این محور با طول ۱۶۵ کیلومتر یکی از کوتاه‌ترین و بهترین مسیرها برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر قشم و کیش است و حجم سنگینی از تردد خودروها را به همراه دارد. براساس آمار ارائه شده، روزانه از بندرعباس 450 تریلی حامل سوخت و مواد غذایی به سمت استان فارس و مرکز کشور بارگیری می‌شود، یعنی هر ساعت حدود 19 تریلی بارگیری می‌شود و در این مسیر تردد می‌کنند. کارشناسان حوزه راه می‌گویند بیش از ۴۳ درصد از تردد در این محور را خودروهای سنگین به خود اختصاص می‌دهند و از طرفی بی‌احتیاطی رانندگان، ناایمنی جاده، گردنه‌های پرپیچ و خم، عدم دید کافی، خطرناک بودن جاده بریز و دهکویه و از همه مهم‌تر،دوطرفه بودن نیمی از آن عامل مهمی در کشته و زخمی شدن هموطنانمان به شمار می‌رود.
با این اعتبار اندک نمی‌شود
چندی پیش جمشید جعفرپور، نماینده لارستان اعلام کرد که 35 میلیارد تومان اعتبار به محور ملی راه لار- جهرم اختصاص یافته است، اما با توجه به حساسیت‌های این جاده به نظر می‌رسد باید اعتبارات بیشتر و اولویت احداث باند دوم در این مسیر در نظر گرفته شود. همچنین مدیر راه و شهرسازی لارستان با مطرح کردن این‌که جاده لار-جهرم-بندرعباس ظرفیت تردد کنونی را ندارد، می‌گوید: قریب به 360-350 کیلومتر طول کل محور است. 210 کیلومتر از این مسیر در حوزه استحفاظی لارستان قرار دارد، 56 کیلومتر از جهرم به سمت لار در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی فارس و 85 کیلومتر هم که بزرگراهی نشده در حوزه راه و شهرسازی هرمزگان است. پروژه به‌صورت بزرگراه تعریف شده است و از 210 کیلومتری که در حوزه لارستان واقع شده 35 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و متأسفانه 52 کیلومتر از 105 کیلومتر محور لار- جهرم هنوز به مناقصه نرفته است.
امام جمعه هم ناراضی است
هر گاه که تصادفی در این مسیر رخ می‌دهد با انتقادات تند مردم مواجه می‌شود. حتی در همین ماه و پس از وقوع دو حادثه دلخراش در محور جهرم-لار-بندرعباس امام جمعه شهرستان لارستان اقدام به نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور کرد.
وی در این نامه آورده است: «در کمتر از یک ماه شاهد دو حادثه دلخراش با 11 کشته و شش مصدوم در مسیر جهرم -لارستان - بندرعباس بودیم. حادثه‌ای که موجب جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف مردم شده است. سؤال این است با توجه به این‌که این مسیر یک جاده ملی و ترانزینی است و روزی 600 تا 700 کامیون از این مسیر عبور می‌کند؛ چرا تاکنون اقدام شایسته‌ای صورت نگرفته است؟» به گفته امام جمعه لارستان در این مسیر اقداماتی شده، اما در شأن یک پروژه ملی نیست. تنها مشکلاتش دامنگیر مردم منطقه شده است. اگر ما هم فریاد می‌زنیم برای این است که هم نگاه ملی داریم و هم می‌خواهیم مشکلاتی که دامنگیر مردم منطقه شده برطرف شود.
اخیراً حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح است که سکان مدیریت راه و شهرسازی فارس به علیرضا صحرائیان فرماندار سابق جهرم سپرده شود و اگر این اتفاق رخ دهد، امید می‌رود که عملیات تعریض این مسیر ترانزیت سریع‌تر انجام و به بزرگراهی بدل شود که دیگر بوی خون و مرگ ندهد.

محمد جلالی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها