سه حقوقدان جدید شورای نگهبان دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان مجلس انتخاب شدند.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۰۰


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در جلسه دیروز نمایندگان پس از شنیدن اظهارات افراد معرفی شده ازسوی رئیس قوه قضاییه، با ۲۳۰ رای محمد دهقان، ۱۸۱ رای محمدحسن صادقی مقدم و ۱۵۶ رای هادی طحان نظیف را به عنوان سه حقوقدان جدید شورای نگهبان و برای یک دوره شش ساله انتخاب کردند. رئیس قوه قضاییه در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،
علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمدحسن صادقی‌مقدم و عبدالحمید مرتضوی بریجانی را به عنوان نامزدهای عضویت در جمع حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده بود که صبح دیروز علی غلامی از نامزدی عضویت در شورای نگهبان انصراف داد. سه عضو جدید شورای نگهبان، جایگزین نجات‌ا... ابراهیمیان، محسن اسماعیلی و سام سوادکوهی شدند که دوره حضورشان در این شورا به پایان رسیده بود.


سوابق 3 عضو جدید شورای نگهبان


محمد دهقان
محمد دهقان، متولد دی‌ماه ۱۳۴۱ در شاندیز مشهد است. وی پس از شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه‌ها شد و پس از ۲۲ ماه حضور در جنگ در حالی‌که سمت فرماندهی گردان مهندسی رزمی سپاه مریوان را در ۲۲ سالگی بر عهده داشت در یک نبرد نابرابر و پس از مجروحیت شدید به اسارت مزدوران رژیم بعثی درآمد. دهقان در مدت ۶۴ ماه اسارت به تدریس قرآن و نهج‌البلاغه و زبان‌های انگلیسی و عربی به سایر رزمندگان در بند مشغول بود. پس از آزادی از اسارت با شرکت در کنکور سراسری در رشته حقوق و در دانشگاه تهران آغاز به تحصیل کرد. وی مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترای تخصصی حقوق خصوصی را در همان دانشگاه با موفقیت به پایان رساند و در سال ۱۳۸۲ از رساله دکترای خود دفاع کرد. دهقان، ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و همچنین معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور را به‌ عهده داشته است. تأسیس خبرگزاری دانشجو (SNN) از جمله شاخص‌ترین فعالیت‌های اوست. وی از سال ۱۳۸۲ و در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم چناران و طرقبه بوده است.
دکتر محمدحسن صادقی مقدم
محمدحسن صادقی‌مقدم دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در سال ۶۷ در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. وی همچنین دارای دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس نیز هست. صادقی‌مقدم در تیر سال ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه تهران به عنوان مشاور عالی رئیس این دانشگاه منصوب شد. وی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بوده و دارای تألیفات و مقالات متعددی است. صادقی مقدم از سال ۹۲ نیز به عنوان مشاور عالی آیت‌ا... جنتی در شورای نگهبان مشغول به خدمت است.
هادی طحان نظیف
هادی طحان نظیف متولد سال 61 در دزفول است. او مدرک دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه تهران گرفته و هم اکنون نیز عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) است.
جوان‌ترین حقوقدان معرفی شده برای عضویت شورای نگهبان، پیش از این مسؤولیت‌هایی همچون دبیر کمیته فرهنگی - اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و کارشناس حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. او نزدیک به ده سال دبیر جلسات شورای نگهبان بوده و تسلط کافی به قانون اساسی، نظرات تفسیری و رویه‌های شورای نگهبان دارد. طحان نظیف همچنین ۱۸ عنوان کتاب و بیش از ۳۰ عنوان مقاله علمی در موضوعات حقوقی دارد. معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از مرداد سال 92، عضو هیأت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه امام‌صادق(ع)، از سال 92، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی، کارشناس گروه حقوق عمومی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سال ۸۹، کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان از سال ۸۸ تاکنون و همکاری با معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری سال ۸۷ بعضی از سوابق اجرایی طحان نظیف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها