اهالی جولان به نامگذاری شهرکی صهیونیست‌نشین به نام «ترامپ» اعتراض کردند

جولان نتانیاهو در جولان

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر متهم و در حالت تعلیق رژیم صهیونیستی در یک اقدام نمایشی جدید به منظور خودشیرینی و جلب حمایت‌های بیشتر از سوی دونالد ترامپ برنامه شروع پروژه ساخت یک شهرک یهودی‌نشین را در بلندی‌های اشغالی جولان کلید زد. این طرح که در هفت کیلومتری مرزهای جولان تحت کنترل سوریه و 25 کیلومتری مرز لبنان اجرا می‌شود، قرار است در آینده به زوج‌های جوان اسرائیلی هدیه شود. این حاتم‌بخشی نتانیاهو با اعتراضات گسترده ساکنان اصلی بلندی‌های جولان در سوریه مواجه شد.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۴۳

به گزارش بی.‌بی.‌سی، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه (26 خرداد) یک شهرک جدید یهودی‌نشین در بلندی‌های اشغالی جولان را به احترام رئیس‌جمهور آمریکا، «شهرک ترامپ » نامگذاری کرد. وی در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود، گفت: «این شهرک را به احترام تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر این منطقه»، بلندی‎‌های ترامپ نامگذاری می‌کنم. به گفته بی‌.بی.‌سی، کار عمرانی در این شهرک هنوز شروع نشده، اما در این مراسم از تابلویی با نام ترامپ و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل رونمایی شد. رژیم صهیونیستی بلندی‌های جولان را که متعلق به سوریه است در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد. دولت ترامپ اولین کسی در جهان بود که ماه مارس گذشته این منطقه را به عنوان بخشی از خاک اسرائیل به رسمیت شناخت. رژیم صهیونیستی بلندی‌های جولان را رسما در سال ۱۹۸۱ به خاک خود منضم کرد، اما این تصمیم با مخالفت جامعه بین‌المللی مواجه شد .
آنچنان که خبرگزاری‌ها می‌گویند، این شهرک جدید به وسعت هزار کیلومتر مربع خواهد بود و در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی دمشق واقع است. کابینه اسرائیل روز یکشنبه طرح نتانیاهو را برای ایجاد یک آبادی تازه در بلندی‌های جولان به تصویب رسانده بود. هرچند به گفته منابع خبری در این مصوبه نامی از ایجاد یک شهرک برده نشده و بودجه‌ای هم برای ساخت آن در نظر گرفته نشده بود. به همین دلیل مخالفان نتانیاهو اقدام اخیر او را یک نمایش تبلیغاتی توصیف می‌کنند. به گفته بی‌.بی‌.سی، زوی هازر، دبیر سابق کابینه اسرائیل به سایت خبری تایمز اسرائیل گفت: هرکسی به مشروح جزئیات این تصمیم تاریخی توجه کند، درخواهد یافت چیزی بیش از یک سیاست ساختگی و غیرالزام‌آور نیست. او افزود: امیدوارم ترامپ متوجه نشده باشد از نام او برای یک بازی روابط‌عمومی سوء‌استفاده می‌شود.
سکوت محافل بین‌المللی
پیش از این وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواسته بود رژیم صهیونیستی را ملزم کند سیاست غیرقانونی شهرک‌سازی و اقدامات سرکوبگرانه علیه ساکنان جولان اشغالی را متوقف کند. وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها اعلام کرد: جولان حق ابدی است که با مرور زمان ساقط نمی‌شود. وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: «سیاست‌های اشغالگران اسرائیلی در جولان اشغالی سوریه با هدف چنگ انداختن برای اراضی ماست. جولان بخش جدا نشدنی سوریه است و سوریه در راستای آزادسازی وجب به وجب خاکش با همه ابزار ممکن به این اعتبار که جولان حق ابدی است که با مروز زمان ساقط نمی‌شود، اصرار دارد».
بنیامین نتانیاهو چند ماه پیش برنامه ساخت شهرکی را در منطقه اشغالی جولان سوریه اعلام کرده بود. نشریه فرانسوی فیگارو در گزارشی پیرامون این طرح نوشت: قرار است خانه‌های این شهرک در درجه اول به زوج‌های جوان اختصاص یابد. به گفته یک مقام محلی، تاکنون 150 نفر برای سکونت در این شهرک ثبت‌نام کرده‌اند. به نوشته فیگارو قرار نیست ترامپ کمک مالی برای مشارکت در ساخت این شهرک ارائه کند .
اهمیت بلندی‌های جولان
از منظر جغرافیایی مساحت بلندی‌های جولان بالغ بر یک درصد از مساحت سوریه است و به 1860 کیلومتر مربع می‌رسد. تصمیم‌سازان صهیونیست سعی دارند اوضاع کنونی اسکان شهرک‌نشینان در بلندی‌های جولان را که سرزمین سوری است، به یک واقعیت غیرقابل تغییر تبدیل کند، بویژه این‌که صهیونیست‌ها اهداف راهبردی در جولان دارند و آن را یک منبع آبی در درازمدت برای خود می‌دانند. اسرائیل تاکنون با سیاست‌های آبی خود توانسته است بر بیش از 600 میلیون مترمکعب از آب بلندی‌های جولان مسلط شود و به این ترتیب 30 درصد از نیازهای سالانه خود به آب را تامین کند. این آمارها همه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برای در اشغال نگه داشتن بلندی‌های جولان برنامه درازمدتی تدوین کرده است و احداث شهرکی به نام دونالد ترامپ نیز در همین چارچوب قرار می‌گیرد. آمارهای صهیونیستی در اواسط سال جاری میلادی نشان می‌دهد تاکنون 33 منطقه صهیونیست‌نشین در بلندی‌های جولان احداث شده که 18 هزار صهیونیست در آنها ساکن هستند. کابینه بنیامین نتانیاهو همچنین به دنبال جذب تعداد بیشتری از مهاجران یهودی به بلندی‌های جولان است. آنها می‌خواهند شهرک‌های صهیونیست‌نشین دیگری را در این منطقه بسازند و شهرک‌های کنونی را نیز توسعه دهند تا بتوانند تعداد صهیونیست‌های ساکن در بلندی‌های جولان را تا سال 2020 به دو برابر تعداد کنونی برسانند.
مجموع این حقایق وظیفه نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل را سنگین می‌کند زیرا بدون هیچ تحرکی به تماشا نشسته است. اشغال بخشی از خاک یک کشور و احداث شهرک در آن مصداق بارز زیر پا گذاشتن ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کنوانسیون‌های بین‌المللی است. چرا سازمان ملل در قبال این اقدامات رژیم صهیونیستی سکوت کرده و برخلاف درخواست‌های مکرر دولت سوریه حاضر به طرح آن در شورای امنیت نیست؟

اعتراض اهالی جولان
همزمان با برگزاری این مراسم، ساکنان بلندی‌های جولان ضمن یک راهپیمایی اعتراضی احداث یک شهرک و نامگذاری آن به نام ترامپ را محکوم کردند. آنها همچنین این‌گونه اقدامات رژیم صهیونیستی را باطل و مخالف با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانستند و تأکید کردند این اقدامات حقیقت تاریخی جولان را که یک سرزمین عربی سوری است، تغییر نخواهد داد. اهالی روستاهای مجدل شمس، مسعده، بقعاثا و عین قنیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اظهار کردند برگزاری این نشست در جولان سوریه به منزله هتک حرمت مقدس بودن این سرزمین و نقض تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی درباره جولان است که بر سوری بودن آن تأکید دارند که اکنون اشغال شده است. عصام شعلان، فرماندار جولان نیز بر تعهد ملت سوریه نسبت به وجب به وجب از اراضی اشغالی جولان و اصرار آنها بر آزادسازی این اراضی تأکید کرد. علی الیونس، رئیس کمیته حمایت از اسیران سوری و زندانیان در زندان‌های اسرائیل نیز عنوان کرد: برگزاری نشست کابینه رژیم اشغالگر در اراضی جولان به منزله تکمیل سیاست‌های تحریک‌آمیز و توسعه‌طلبانه آن است. شمار دیگری از ساکنان جولان خاطرنشان کردند جولان سرزمینی سوری و زمین آبا و اجدادی آنهاست که سوری نیز باقی خواهد ماند.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها