از میان پرندگان شکاری جزیره آشوراده می‌توان به سُنقر تالابی، سارگَپه معمولی، سارگپه پابلند، لَیل، دلیجه، شاهین، قِرقی، پیقوُ، تُرُمتای، بَحری، سُنقر سفید و خاکستری، طَرلان، عقاب خالدار بزرگ، عقاب اِستپی، عقاب اِمپریال و عقاب دریایی دم سفید اشاره کرد که اکثر آنها خصوصا عقاب دریایی دم سفید در فهرست گونه‌های حمایت شده ملی و بین‌المللی است.
کد خبر: ۱۲۱۱۹۹۵

زیستگاه اصلی این پرندگان بیشه زارها و مراتع جزیره آشوراده است، اما رابطه مستقیمی با پرندگان آبزی و کنار آبزی دارند، چون بیشتر از آنها تغذیه می‌کنند که در صورت اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده و البته به دلیل رفت و آمد در بیشه‌زارها، پراکندگی زباله در فضای باز و ورزش‌های آبی، زیستگاه آنها با کاهش کیفیت مواجه خواهد شد.
از سویی استرس‌های ناشی از فعالیت‌های فاز بهره‌برداری، امکان مهاجرت دائمی پرندگان موجود را در پی خواهد داشت. عقاب دریایی دم سفید، پرجثه‌ترین عقاب ایران است و پسر عموی نزدیک عقاب سر سفید آمریکای، با این تفاوت که از عقاب سر سفید آمریکایی بسیار بزرگ‌تر است. پرنده بالغ منقار زردرنگ و دم سفیدی دارد و با وجود جثه بزرگ، بسیار باشکوه پرواز می‌کند. مانور بسیار بالایی دارد و به‌سادگی می‌تواند پرندگان و پستانداران کوچک را هم شکار کند. و نکته مهم و البته نگران‌کننده این است که تنها نقطه ایران که شما می‌توانید گونه‌های متفاوتی از عقاب دم سفید را مشاهده کنید جزیره آشوراده است. حضور پرندگان شکاری در یک منطقه نشانه پویایی و اکوسیستم پیچیده و غنی یک زیستگاه است و هر گونه دست اندازی در چنین اکوسیستمی مساوی با نابودی حیات وحش منطقه خواهد بود.


فرزاد علیزاده
عضو ستاد مردمی نجات آشوراده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها