بدون شک استرس یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت افراد محسوب می‌شود و زندگی ماشینی این روزها و شرایط اقتصادی و اجتماعی حال حاضر هم باعث تشدید آن شده است. ما هر هفته تکنیک‌های کنترل انواع استرس را به شما معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۹۵۶۱

به طور کلی استرس در باور عموم مردم به عنوان یک پدیده منفی شناخته می‌شود، اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که زندگی بدون استرس می‌تواند خسته‌کننده و حتی بی‌معنی باشد. به عبارتی استرس هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. البته آنچه بیشتر در سلامت روان به آن توجه می‌شود کنترل جنبه منفی استرس است؛ چون می‌تواند دشمن شماره یک سلامت روان باشد.
هنگامی که فردی دچار استرس می‌شود بدن مقادیر زیادی از مواد شیمیایی مختلف مانند کورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین تولید می‌کند که موجب افزایش ضربان قلب، احساس اضطراب (متوسط تا شدید)، افزایش تعریق و کاهش قدرت تصمیم‌گیری درست خواهد شد. در چنین شرایطی احساس می‌کنیم حالمان خوب نیست.
شما زمانی که دچار استرس می‌شوید چه می‌کنید؟ آیا کاری از دستتان بر نمی‌آید و مجبور به تحمل آن هستید یا راهکار خاصی برای خودتان دارید تا استرس‌تان را شکست دهید؟ روانپزشکان می‌گویند اگر دنبال راه‌حلی برای خلاص شدن از شر استرس‌های روزمره هستید برای گام اول باید دست به کار شوید و سراغ یک برگه کاغذ و خودکار بروید و در مورد هر چیزی که باعث استرس‌تان می‌شود و برایتان اهمیت دارد بنویسید، چراکه تحقیقات متعدد نشان می‌دهند نوشتن یک یادداشت کوتاه چنددقیقه‌ای قبل از شروع کارهای روزانه علاوه بر این‌که بهترین روش برای مبارزه با استرس‌های مزمن است، مهارت حل مساله را هم تا 50درصد افزایش می‌دهد.
در واقع اگر نگرانی‌های خود را روی کاغذ بیاورید و آنها را بنویسید، می‌توانید بر اضطراب خود غلبه کنید چون با این کار نگرانی‌ها از ذهنتان روی کاغذ منتقل می‌شود. شاید جالب باشد بدانید این تکنیک به اندازه‌ای قدرتمند و موثر است که بسیاری از افراد معروف و شناخته شده برای کنترل استرس‌هایشان سراغ نوشتن می‌روند مثلا لئوناردو دی‌کاپریو، اوپرا وینفری، همیلتون (قهرمان مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک) و... .

پریسا اصولی
سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها