گوگل، اینتل و کوالکام، همکاری خود را با بزرگ‌ترین شرکت فناوری چینی قطع کردند

هواوی در فهرست سیاه آمریکا

هفته گذشته، هواوی در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های آمریکایی ارتباط خود را با این شرکت چندملیتی چینی قطع خواهند کرد. هواوی که ۳۹ درصد از بازار تجهیزات زیرساخت ارتباطی و ۳۱ درصد از تجهیزات 3G، 2G و 4G را در اختیار دارد، بیش از یک دهه است که رابطه متزلزلی با آمریکا دارد. قضیه از وقتی جدی شد که اوایل سال گذشته، تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره نقش احتمالی هواوی در دور زدن تحریم‌های ایران آغاز شد. این مساله بهانه‌ای بود تا آمریکا سرانجام در فروردین امسال ادعا کرد با بهره‌گیری از فرآیندهای نظارتی و جاسوسی مخفیانه، اطلاعاتی درباره نقض تحریم‌ها و فساد بانکی هواوی یافته است. از طرف دیگر آمریکا، هواوی را متهم به ارتباط با دولت چین می‌کند و نگران به خطر افتادن امنیت زیرساخت‌های شبکه و دسترسی چین به این اطلاعات است. آتش این تنش وقتی شعله‌ور شد که در آذر ۹۷، دولت آمریکا از متحدانش خواست با هواوی قطع ارتباط کنند و حتی منگ وانژو، مدیر مالی و دختر بنیانگذار شرکت بازداشت شد. هواوی همواره ادعاهای آمریکا را رد کرده است، اما رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام کار خود را کرد و هفته گذشته هواوی و شرکت‌های تابعه آن را در فهرست سیاه تجاری ایالات متحده قرار داد. 
کد خبر: ۱۲۰۸۵۱۹

گوشی‌های اندرویدی هواوی بدون اندروید
فرمان دولت ترامپ باعث شد گوگل، بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری آمریکا اعلام کند قصد دارد همکاری تجاری خود را با هواوی قطع کند. عملی شدن تصمیم گوگل به این معنی است که دیگر شاهد به‌روزرسانی‌های اندروید روی گوشی‌های بعدی هواوی نخواهیم بود. همچنین نسل بعدی گوشی‌های شرکت موفق چینی به اپلیکیشن‌های محبوبی مانند گوگل‌پلی، جیمیل، یوتیوب و مرورگر کروم دسترسی نخواهند داشت.
اگر ارتباط این دو غول فناوری با هم قطع شود، هواوی از این پس فقط می‌تواند از نسخه عمومی اندروید استفاده کند و دیگر خبری از سرویس‌های ویژه گوگل در گوشی‌های این شرکت نخواهد بود. گوگل اعلام کرده که پشتیبانی از دستگاه‌های اندرویدی فعلی هواوی ادامه خواهد داشت.
در حال حاضر بیش از 5/2 میلیارد دستگاه فعال اندرویدی در جهان وجود دارد و همه می‌توانند به پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) به‌صورت رایگان دسترسی داشته باشند.
هواوی نیز به این نسخه از اندروید دسترسی خواهد داشت، اما مساله این است که به‌روزرسانی‌ها و رفع مشکلات امنیتی را بسیار دیرتر از دیگر رقبای خود دریافت خواهد کرد.
بسیاری از اپلیکیشن‌های گوگل در چین مسدود هستند و به همین دلیل شاید کاربران چینی خیلی نبود این اپ‌ها را احساس نکنند، ولی این تصمیم قطعا بر فروش محصولات هواوی در بازارهای اروپایی تاثیر خواهد گذاشت. تکلیف بازار آمریکا نیز روشن است؛ از سال گذشته، ترامپ اجازه ورود محصولات هواوی را به کشور خود نداده است!
گفته می‌شود هواوی مدتی است روی سیستم‌های‌عامل اختصاصی خود کار می‌کند تا در صورت عدم پشتیبانی ویندوز و اندروید از محصولاتش بتواند آنها را جایگزین کند. اما آیا کاربران اندرویدی هواوی به این راحتی از سیستم‌عاملی که سال‌ها سابقه دارد و به آن عادت کرده‌اند، دل می‌کنند؟
تصمیم دیگر شرکت‌های آمریکایی
قطع همکاری شرکت‌های بزرگ آمریکایی فقط به گوگل محدود نمی‌شود، سه سازنده بزرگ چیپ یعنی اینتل، کوالکام و برودکام نیز به‌زودی همکاری خود را با هواوی قطع خواهند کرد. اینفاینئون تکنولوژی (سازنده چیپ آلمانی)، میکرون تکنولوژی و وسترن دیجیتال نیز ارائه تجهیزات به هواوی را معلق کرده‌اند. این موضوع ضرر بزرگی برای هواوی خواهد بود. کوالکام نقش پررنگی در تامین پردازنده‌های هواوی ندارد، چرا که این غول بزرگ چینی خود می‌تواند پردازنده‌های موبایل و مودم‌هایش را تامین کند، اما پردازنده‌های لپ‌تاپ‌های هواوی توسط اینتل تامین می‌شوند. البته گزارشی در بلومبرگ منتشر شده که طبق آن هواوی چنین وضعیتی را پیش‌بینی کرده و برای نیاز سه ماه خود، چیپ‌های آمریکایی را انبار کرده است.
سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا مایکروسافت نیز رویکردی مانند گوگل در پیش خواهد گرفت و ویندوز را برای دستگاه‌های هواوی تحریم خواهد کرد؟ مایکروسافت تا زمان نوشتن این گزارش سکوت کرده و سخنگوی این شرکت در پاسخ به خبرنگار وب‌سایت تک‌رادار به این جواب کوتاه بسنده کرده است: «ما چیزی برای به اشتراک گذاشتن نداریم.» در این پاسخ نشانی از تصمیم دیگر غول مطرح فناوری درباره ارتباط با شرکت هواوی دیده نمی‌شود، ولی شاید بتوان این سکوت را به بی‌علاقه بودن مایکروسافت به قطع به‌روزرسانی برای دستگاه‌های هواوی تعبیر کرد. هرچند رها‌کردن هواوی برای مایکروسافت به معنی آسیب‌پذیر شدن ویندوز روی دستگاه‌های هواوی خواهد بود و این مساله به اعتبار مایکروسافت نیز لطمه خواهد زد، اما از سوی دیگر امکان سرپیچی از دستورات دولت آمریکا نیز دل شیر می‌خواهد که تا اینجای کار شرکت‌های آمریکایی نداشتند.
پیش‌بینی می‌شود علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، بسیاری از کشورهای متحد این کشور نیز در روزهای آینده، موضع مشابهی را در برابر هواوی اتخاذ کنند. البته پیش از این، کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند ارتباط خود را با هواوی محدود کرده بودند. استرالیا به بهانه نگرانی‌های امنیتی از سال گذشته همکاری خود را با دو شرکت هواوی و ZTE به‌صورت موقت قطع کرد. نیوزیلند هم جلوی فعالسازی شبکه موبایل 5G را با تجهیزات هواوی خواهد گرفت. بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی هلند نیز تصمیمی مشابه کشور نیوزیلند گرفته است. همسایه هواوی، ژاپن نیز از سال گذشته استفاده از تجهیزات 5G هواوی را به دلیل نگرانی‌های امنیتی ممنوع کرده است.

۹۰ روز فرصت
چند روز پس از این‌که آمریکا، هواوی را در فهرست سیاه تجاری خود قرار داد، خبری مبنی بر تعلیق بخشی از تحریم‌های هواوی برای سه ماه منتشر شد. در این سه ماه هواوی می‌تواند کالاهای آمریکایی را برای پشتیبانی از شبکه‌های موجود و تامین نرم‌افزارهای به‌روز برای دستگاه‌های موجود خود بخرد. البته این فرجه شامل حال خرید قطعات و تجهیزات آمریکایی برای ساخت محصولات جدید بدون مجوز رسمی نمی‌شود. علاوه بر این، گوگل نیز در این بازه زمانی، به‌روزرسانی‌های اندروید را برای دستگاه‌های موجود ارائه می‌کند و احتمالا در این مدت، هواوی می‌تواند اندروید Q (جدیدترین نسخه اندروید) را دریافت کند.
هواوی، سه‌شنبه گذشته از گوشی‌های آنر۲۰ و آنر۲۰ پرو رونمایی کرد. این گوشی‌ها قبلا تایید گوگل را گرفته‌اند و مشکلی در زمینه سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای ویژه گوگل نخواهند داشت. حال باید دید آیا پرچم سفید برای رابطه تجاری آمریکا و چین به اهتزاز در‌می‌آید و هواوی نیز زیر پرچم این صلح قرار می‌گیرد یا جنگ اقتصادی ادامه خواهد داشت.

واکنش هواوی
رن ژنگفی، مهندس سابق ارتش آزادیبخش چین، هواوی را در سال ۱۹۸۷ راه‌اندازی کرد. این شرکت ابتدا روی تولید سوئیچ‌های تلفن تمرکز کرد، اما اکنون در حوزه‌های توسعه شبکه‌ها و تجهیزات ارتباطی، خدمات عملیاتی و مشاوره‌ای و ساخت دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی فعالیت می‌کند.
بنیانگذار هواوی در دفتر مرکزی این شرکت با رسانه‌های چینی درباره اقدام اخیر آمریکا مصاحبه کرده و گفته تعلیق سه ماهه تحریم‌ها برای آنها معنی خاصی ندارد، زیرا این شرکت از قبل خود را آماده کرده و هسته اصلی فناوری‌هایش را مصون نگاه خواهد داشت. او همچنین در صحبت‌هایش از شرکت‌های آمریکایی که در توسعه هواوی نقش داشتند، قدردانی کرده و تاکید کرده هواوی به چیپست‌های آنها نیاز دارد. مرد شماره یک هواوی معتقد است تحریم‌ها روی برنامه 5G تاثیر نخواهد گذاشت و دولت ترامپ این شرکت را دست کم گرفته است.

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها