دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

وظیفه این ستاد فرهنگ سازی و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: ما آموزش نحوه صحیح امر به معروف و ترویج مطالبه‌گری از طریق رسانه را در اولویت قرارداده‌‌ایم. همه به اشتباه فکر می‌کنند که ستاد امر به معروف مجری مقابله با منکرات است، در حالی که این ستاد تنها وظیفه فرهنگ‌سازی و احیای امر به معروف را به عهده دارد.
کد خبر: ۱۲۰۶۹۳۴
وظیفه این ستاد فرهنگ سازی و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است

به گزارش جام جم آنلاین، نشست خبری حجت‌الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام میرزایی معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حسین علی مددی معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش ستاد امر به معروف و جمعی از اصحاب رسانه در غرفه این ستاد در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محبی، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در 40 سال گذشته همیشه در دستور کار بوده است. در سال 1372 ستاد امر به معروف و نهی از منکر با موافقت رهبری ایجاد شد و تا سال 1394 با همان موافقتنامه رهبری به کار خود ادامه داد و چهار سال است که قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر از پشتوانه کامل قانونی برخوردار است.

حجت الاسلام محبی با اشاره به عملکرد ضعیف جمهوری اسلامی در امر به معروف گفت: چهار سال از تصویب قانون حمایت از آمران به معروف می‌گذرد و بر مبنای آن، ستاد امر به معروف و نهی از منکر از پشتوانه کامل قانونی برخوردار است، با این حال معتقدیم عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه امر به معروف، خوب نبوده، چرا که این فریضه به روابط میان انسان‌ها آن هم در یک حوزه خاص همچون عفاف و حجاب خلاصه شده است.

وی در ادامه افزود: به نظر عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر قابل دفاع نبوده است. به دلیل اینکه امر به معروف و نهی از منکر به حوزه روابط بین مردم، آن هم در بخش خاصی، مثلا عفاف و حجاب و اموری مانند اینها خلاصه شده که موجب لطمه خوردن به این واژه قرآنی شده است. به نظر می رسد در این زمینه باید فعالیتی انجام دهیم که نگرش مردم نسبت به این مسأله عوض شود. چیزی که از روایات امر به معروف در ذهن متبادر می شود، اولا امر به معروف و نهی از منکر مسئولین و در مرحله بعدی امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به همدیگر است.

دبیر ستاد امر به معروف با تاکید بر وجود روایات متعدد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، افزود: امام کاظم(ع) فرموده‌اند: اگر امر به معروف نکنید، اشرار بر شما حاکم می‌شوند و هر چه دعا کنید، مستجاب نخواهد شد. همچنین امام علی(ع) نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند که اگر حاکمان اصلاح شوند، مردم اصلاح می‌شوند. با این مقدمه، امر به معروف حاکمان از سوی مردم در اولویت و واجبی عینی است، اگر مردم یاد بگیرند که حاکمان را درست امر به معروف کنند، فرهنگ مسئولیت اجتماعی تقویت می‌شود.

حجت‌الاسلام محبی با اشاره به سخنی از آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: ظاهر مردم ایران، باطن مسئولان جمهوری اسلامی است. یعنی اگر ناهنجاری ‌هایی بین مردم وجود دارد، آینه مسئولان است. اگر ناهنجاری‌هایی بین مردم وجود دارد، به خاطر مسئولان است، ما آموزش نحوه صحیح امر به معروف و ترویج مطالبه‌گری از طریق رسانه را در اولویت قرارداده‌‌ایم. همه به اشتباه فکر می‌کنند که ستاد امر به معروف مجری مقابله با منکرات است، در حالی که این ستاد تنها وظیفه فرهنگ‌سازی و احیای امر به معروف را به عهده دارد.

وی در ادامه افزود: لذا اگر سیر پایین به بالا در جامعه راه بیفتد و مردم ما آموزش ببینند که مسئولین را امر به معروف و نهی از منکر کنند و ثانیا آموزش ببینند که درست حاکمانشان را امر و نهی کنند و ثالثا بیاموزند که امر و نهی متواتر توسط آحاد مردم حتما در میان حاکمان تأثیرگذار است، این فرهنگ در میان مردم جا می افتد که ما نسبت به حاکمانمان مسئولیت داریم. این یک مسئولیت عینی است و واجب کفایی نیست. یعنی همه مردم باید امر به معروف کنند تا زشتی های جامعه برطرف شود.

حجت الاسلام محبی افزود: در حوزه امر به معروف مردم به مردم هم فعالیت های اجتماعی خواهیم داشت و الآن برنامه هایی در قالب کلیپ و دوربین مخفی تولید شده و از این طریق می خواهیم به مردم یاد دهیم که چطور باید به دیگران تذکر داد و چطور باید تذکر را پذیرفت. در واقع باید به این سمت برویم که زشتی های خودمان را برطرف کنیم.

وی یادآور شد: همه به طور اشتباه و خلاف قانون و دستور مقام معظم رهبری فکر می کنند ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر و نهی مردم و حاکمین است؛ در حالی که اینجا ستاد امر و نهی مردم یا حاکمان و یا نوشتن دستور العمل در این زمینه نیست. این وظیفه دستگاه های حاکمیتی است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئول فرهنگ سازی این فریضه است و جز کار فرهنگی وظیفه دیگری ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به خبرنگاران تأکید کرد: این رویکرد را به گوش مردم برسانید که ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستاد فرهنگ سازی است و ستاد امر و نهی نیست.

در ادامه این نشست خبری، حجت‌الاسلام میرزایی معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به رویکرد فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفت: رویکردهای جدید ستاد برگرفته از حکم آیت‌الله صدیقی، رئیس ستاد برای حجت‌الاسلام محبی است. رویکرد ما این است که جایگاه امر به معروف را در کشور ارتقا بدهیم و مردم بتوانند از مسئولان مطالبه کنند. مردم وقتی نام امر به معروف و نهی از منکر را می شنوند به صورت خاص ذهنشان فقط به منکر متبادر نشود. مردم فکر نکنند ستاد امر به معروف و نهی از منکر گشت ارشاد است و یا کارهای این چنینی دارد.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف با اشاره به حوادث دی ماه سال 96، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، ۹۵ درصد افرادی که در اعتراض‌ها بودند، مطالبه به حق اقتصادی داشتند، اما ۵ درصد که نفوذی دشمن بودند، هوچی‌گری و کارهای هنجارشکنانه کردند که موجب بروز خسارت به کشور شد. در مطالبه‌گری، حل مسئله باید جای خود را به هیجان و هوچی‌گری بدهد. در این راستا مجموعه‌های تخصصی و مردمی امر به معروف را در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، راه‌اندازی و حمایت می‌کنیم که همان «لشگرهای مطالبه‌گری» در بیان رهبر انقلاب است. ایشان بعد از حوادث دی ماه 96 فرمودند که جوانان آتش به اختیار برای حل مسائل مردم اقدام کنند.

حجت‌الاسلام میرزایی در ادامه گفت: رویکرد بعدی ما، هدایت و راهبری دستگاه‌های موجود است، در حال حاضر ۱۷ دستگاه در کشور مجوز سازمان مردم‌نهاد صادر می‌کنند و هزاران سازمان مردم‌نهاد در کشور داریم، خیلی از این مجموعه‌ها تمایل دارند در زمینه امر به معروف فعالیت کنند، اما راهش را نمی‌دانند. ستاد امر به معروف برای آموزش تخصصی به این «ان جی او»ها برنامه‌ریزی کرده است تا بتوانند با پشتوانه قانونی در حوزه‌هایی همچون تعلیم و تربیت، محیط زیست و ... فعالیت کنند و حتی از روند بعضی پرونده‌های قضایی اطلاع داشته باشند.

وی با تاکید بر واجب بودن امر به معروف مسئولین، اظهار کرد: در نظر سنجی‌ ها و بررسی ‌های انجام شده؛ ۷۴درصد مردم معتقدند که باید مسئولان امر به معروف و نهی از منکر شود و تنها ۱۹ درصد موافق امر به معروف و نهی از منکر مردم هستند. جامعه ما باید به‌ آنجایی برسد که آمران آزادی کافی برای این امر داشته ‌باشند و برای عموم آزاد باشد؛ دین‌اسلام‌ بر‌ هر مسلمانی این امر را واجب دانسته ‌است.

حجت الاسلام میرزایی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار طلایه‌دار امر به معروف در کشور داریم که انتظار ستاد در گذشته از آنان، مانور لسانی در زمینه حجاب بوده است، اما رویکرد ما این است که برای این طلایه‌داران، آموزش‌های تخصصی در نظر بگیریم تا در موضوعاتی تخصصی با کارت مخصوص به امر به معروف بپردازند.

در ادامه این نشست حسین علی مددی معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش ستاد امر به معروف گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر از تولیدات جدیدی در این نمایشگاه رونمایی کرده است که مجموعه ای از انیمیشن، دوربین مخفی و کلیپ آموزشی است. وی همچنین از برگزاری جشنواره فصلی و مردمی امر به معروف بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.

در پایان این نشست از جدیدترین پیمایش میدانی ستاد امر به معروف که توسط مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران انجام شده است، رونمایی به عمل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها