هشدار نایب رئیس اتحادیه طلا درباره کلاهبرداری در فروش طلای آب شده

تقلب در بازار طلا

افزایش شدید قیمت طلا و سکه در دو سال اخیر، علاوه بر آن‌که اقتصاد کلان کشور را تحت‌تأثیر قرار داده، فرصت سودجویی را نیز برای عده‌ای فراهم کرده که به بهانه فروش طلای آب‌شده، سر مردم کلاه بگذارند. از سال گذشته که قیمت سکه طلا روزبه‌روز بالاتر رفت و از قدرت خرید بسیاری از مردم دور شد، متاسفانه عده‌ای از شهروندان به بهانه کسب سود و حفظ ارزش پول خود، وارد بازار طلای آب‌شده شدند. علت علاقه مردم به خرید طلای آب‌شده، قیمت پایین‌تر آن نسبت به طلا و سکه است؛ زیرا در طلای آب‌شده دیگر هزینه مالیات بر ارزش افزوده و اجرت طلافروشان وجود ندارد. طلای آب‌شده، جزو مواد مصرفی تولید طلا و جواهر است؛ یعنی در کارگاه‌های طلاسازی کاربرد دارد اما در ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش قیمت طلا در بازار، برخی به با این تصور که مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازند، به سمت خرید طلای آب‌شده متمایل شده‌اند. با این حال، شناسایی تقلب و جعل در طلای آب‌شده کار هر کسی نیست و بررسی عیار و خلوص طلای آب‌شده، یک کار کاملا تخصصی است و هر کس نمی‌تواند معادلات آن را محاسبه کند یا عیار درست آن را تشخیص دهد و این موضوع، فرصت مناسبی برای سودجویان فراهم کرده است. پس از گران شدن طلا، طلای آب‌شده تقلبی در بازار زیاد شده است و حتی باندهایی که به صورت غیرقانونی در کارگاه‌های زیرزمینی و فاقد پروانه به تولید آن اقدام می‌کردند، شناسایی شده‌اند. با این حال همچنان برخی از مردم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار طلای آب‌شده می‌کنند غافل از آن‌که در حال خرید طلای تقلبی هستند که عیار پایینی دارد. به علت آن‌که فروش طلای آب‌شده در طلافروشی‌ها ممنوع است، مردم طلای آب‌شده را از فروشندگان غیرمجاز می‌خرند که هیچ تضمینی نسبت به آنها وجود ندارد. به همین دلیل دیده شده افرادی سرمایه زندگی خود را صرف خرید طلای آب‌شده تقلبی کرده‌اند. در این باره با مسعود یزدانی نایب‌رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۲۰

برخی سودجویان، طلاهای با کیفیت پایین به اسم طلای 18 یا 24 عیار به مردم عرضه می‌کنند، شما در اتحادیه برای مقابله با این تخلفات، چه کرده‌اید؟
مشکلات اقتصادی کشور و کاهش ارزش پول ملی سبب التهابات بازار شده است به همین دلیل مردم علاقه شدیدی به سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف پیدا کرده‌اند تا از سقوط بیشتر ارزش پول‌شان جلوگیری کنند، به همین دلیل بازار طلا که مسیر دسترسی به آن بسیار آسان و همواره از سوددهی خوبی برخوردار بوده با اقبال مردم مواجه شده است.
اما دو نوع خریدار در بازار طلا وجود دارد: افرادی هستند که صرفاً جهت امرارمعاش یا خرید عقد و عروسی اقدام به خرید طلا می‌کنند که این افراد محلی از اعراب نداشته و به آنها خدشه‌ای وارد نیست ولی افراد دیگری نیز هستند که می‌خواهند به هر طریقی که شده پول‌شان را به کالای دیگری تبدیل کنند. به این افراد جدا توصیه می‌شود جهت سرمایه‌گذاری، طلای ساخته‌شده نو با اجرت کم و دارای کد و استاندارد مشخص خریداری کنند چون بعداً می‌توان بیوگرافی کل طلا را به دست آورد و سازندگان همیشه در دسترس هستند.
با این حال متاسفانه در حال حاضر مد شده افراد جهت سرمایه‌گذاری اقدام به خرید طلا در بازارهای کاذب و به اصطلاح سبزه‌میدان‌ها می‌کنند که ما به هیچ عنوان فعالیت این افراد را تأیید نمی‌کنیم.
در خصوص مشکلات خرید و فروش طلای آب‌شده که اخیراً رواج پیدا کرده، توضیح می‌دهید؟ اصلاً طلای آب‌شده به چه طلایی گفته می‌شود؟
طلای آب شده از قدیم‌الایام جزو مواد مصرفی کارگاه‌های طلاسازی بوده و اصلاً بین خریدار معمولی و مصرف‌کننده عادی که خانه‌دار بوده، خرید این طلا باب نبوده است. ولی متاسفانه اخیراً سودجویان از این بازار آشفته استفاده کرده و پول هنگفتی به جیب می‌زنند و طلاهایی با عیارهای پایین یا فلزی دیگر را آبکاری کرده و به مشتری تحویل می‌دهند.
کسانی که می‌خواهند پولشان را به سرمایه تبدیل کنند به سمت خرید طلای آب شده نروند و از خرید طلای دست دوم خودداری کرده و طلای ارزان‌قیمت مثل النگو، زنجیرها و سرویس‌های ارزان را با فاکتور رسمی بخرند که عیارش هم مشخص باشد.
در فضای مجازی شاهد هستیم که برخی کانال‌ها اقدام به تبلیغ درباره فروش طلای ارزان‌قیمت می‌کنند. آیا این کانال‌ها مجوز دارند؟ اگر مجوز ندارند اتحادیه اقدام یا گزارشی علیه این گروه‌ها به پلیس فتا ارائه کرده است؟
در سالیان اخیر در ایران کسب‌وکارهای غیرمجاز در فضای مجازی گسترش‌یافته است، با این حال هنوز قانونی در مورد فضای کسب‌وکار تدوین‌نشده است. مکان و اتحادیه‌ای هم در این زمینه وجود دارد که هنوز به‌درستی نمی‌تواند خودش را مدیریت کند، با این حال هنوز معلوم نیست متولی این امر کدام نهاد یا سازمان است.
از هموطنان خواهش می‌کنم به هیچ وجه طلای موردنیاز خود را از فضای مجازی خریداری نکنند، چون هیچ‌گونه ضمانت پس از فروشی ندارد، یا عیار یا نگینش درست نیست یا قیمتش بالاست. به همین دلیل اتحادیه تا به حال گزارش‌های زیادی به پلیس فتا داده است و آنها نیز با برخی واحدها برخورد کرده‌اند.
فضای مجازی جای خرید و فروش امن نیست و مردم باید به واحدهای مجاز با پروانه کسب مراجعه کنند چون بسیاری از واحدهای طلا و جواهر هم پروانه ندارند که به این دلیل است که اتحادیه بسیار سختگیر بوده و قوانین محکمی برای ورود به این عرصه برای متقاضیان اتخاذ می‌کند.
اما اگر مردم از طلافروشی‌های دارای مجوز و پروانه خریداری کنند و سپس به هر دلیلی شکایت داشته باشند قسمتی به نام کمیسیون شکایات در اتحادیه تدارک دیده شده که بسیار فعال است و هر روزه به شکایات رسیدگی می‌شود به طوری که اتحادیه تا ابطال پروانه کسب طلافروشی‌ها هم پیش رفته است.
در خصوص مشکلات طلای دست دوم هم توضیح می‌دهید؟
طلای دست دوم چند مشکل دارد؛ یکی این‌که ممکن است مشکلات پزشکی و بهداشتی جدی نصیب فرد خریدار شود چون مالک قبلی شاید بیماری‌های صعب‌العلاج یا بیماری پوستی داشته باشد که به فرد خریدار سرایت کند چون متاسفانه هیچ‌گونه ضابطه‌ای در این زمینه وجود ندارد.
دیگر این‌که به دلیل افزایش قیمت طلا سودجویان وارد این بازار شده‌اند، به همین دلیل طلاهای با کیفیت پایین ساخته و به طلافروشان عرضه می‌کنند و چون طلاهایشان کدی نداشته‌اند ما توان پیگیری نداشته‌ایم.
گفته می‌شود علت اقبال مردم به خرید طلای آب‌شده یا طلای دست دوم، نپرداختن مالیات و اجرت است. مگر مالیات و اجرت ساخت طلا چقدر است؟
اجرتی که برای ساخت طلا وجود دارد 20 یا 30هزار تومان در هر گرم است که به آن سود 7درصد خرده‌فروشی‌ها و مالیات 9 درصدی ارزش افزوده اضافه می‌شود. البته برخی واحدها این مالیات را از مشتری اخذ می‌کنند و برخی به دلیل رکود بازار طلا از این کار امتناع می‌ورزند.

حقایقی درباره طلای آب‌شده

با توجه به تخصصی بودن طلای آب‌شده، اتحادیه طلا هیچ‌گاه خرید طلای آب‌شده را به مردم توصیه نمی‌کند.
در کارگاه‌های غیرمجاز، آلیاژهای مختلف به طلا افزوده و شناسه‌های جعلی روی محصول حک می‌شود؛ اگر فردی متوجه شود که طلای آب‌شده تقلبی خریده، به علت درج مشخصات فنی نادرست، پیگیری‌هایش به نتیجه نمی‌رسد و بنابراین توصیه همیشگی به مردم پرهیز از خرید این نوع کالاهاست.
اتحادیه طلا روی مصنوعاتی که به نام طلای دست دوم فروخته می‌شود نظارتی ندارد و به مردم توصیه می‌کند که به سمت آن نروند زیرا ممکن است فلزات دیگر را آبکاری کرده و به اسم طلای دست دوم بفروشند.
عده‌ای فرصت‌طلب در کارگاه‌های زیرزمینی مس، نقره و آلیاژهای زردرنگ را ترکیب کرده و محصول را به نام طلای دست دوم به واحدهای صنفی می‌فروشند. برای مشخص شدن عیار کار، طلا باید قیچی شود و چون در ظاهر نو به نظر می‌رسد، نمی‌توان به طور دقیق عیار و کیفیت کار را تأیید کرد و از این رو کسی که آن طلا را می‌خرد دچار مشکل می‌شود که مواردی از این دست به اتحادیه گزارش شده است.
مشکل بعدی به دلایل بهداشتی است؛ پزشکان و متخصصان می‌گویند در تهیه این نوع مصنوعات از آلیاژهایی استفاده می‌شود که به پوست ضرر می‌رساند و حتی در بلندمدت می‌تواند سرطان‌زا باشد.
به جای خرید طلای دست دوم، بهتر است مصنوعات ارزان‌قیمت کم‌اجرتی که برخی کارگاه‌ها تولید می‌کنند، خریداری شود؛ بسیاری از کارگاه‌ها به دلیل رکود حاکم بر بازار و این‌که بتوانند از عهده هزینه‌های خود برآیند، مصنوعاتی با اجرت بسیار پایین تولید می‌کنند که البته خریداران بابت خرید آنها ضرر نمی‌کنند.

بازار خرید و فروش طلای آب‌شده غیرقانونی و زیرزمینی است

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اکنون بیشتر سرمایه‌های سرگردان در بازار سکه و طلا به دنبال خرید طلای آب‌شده است زیرا به این نوع طلا هیچ‌گونه اجرت ساخت و مالیات و سود قانونی تعلق نمی‌گیرد.
آیت محمدولی در خصوص افزایش تمایل مردم برای خرید طلای خام گفت: یکی از دلایل عمده گرایش به سمت طلای آب‌شده این است که مردم هزینه کمتری بابت طلای آب‌شده پرداخت می‌کنند ولی نمی‌دانند که هزینه خرید طلای آب‌شده و ضرر و زیان آن به علت مقدار و حجم زیادش بسیار بالاست چراکه اتحادیه امکان رصد و پیگیری آن را ندارد.
وی افزود: اکنون درخواست برای خرید مصنوعات طلا بسیار کاهش یافته و تقریبا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و مردم دنبال این هستند که با خرید طلای آب‌شده، ضمن حفظ سرمایه‌های خود،‌ آن را افزایش دهند.
این مقام صنفی درباره علت نخریدن مصنوعات طلا توضیح داد: مصنوعات طلا مشمول پرداخت اجرت ساخت، سود قانونی و مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی اقدام به فروش طلای آب‌شده می‌کنند، بیان کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان رسمی و زیر نظر اتحادیه طلای آب‌شده نمی‌فروشند و افراد سودجو با خرید طلاهای دست دوم و ذوب کردن آن، اقدام به تهیه طلای آب‌شده و عرضه به مشتریان می‌کنند.
محمدولی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته و با نوسان شدید قیمت سکه و طلا، خرید و فروش طلای آب‌شده رونق فراوانی یافته است.
محمدولی درباره اشکال طلای آب‌شده برای فروش توضیح داد: معمولا طلای آب‌شده دارای شکل و حجم خاصی نیست و با وزن‌های مختلف آماده عرضه به مشتریان است که برای مثال فرد درخواست ده میلیون تومان طلا می‌کند.
وی گفت: بازار خرید و فروش طلای آب‌شده غیرقانونی و زیرزمینی است و نمی‌توان آمار دقیقی از گردش مالی بازار به دست آورد اما باید گفت این بازار وجود داشته و خرید و فروش در آن رونق دارد.
وی خطاب به مردم بیان کرد: به کیفیت طلاهای آب‌شده نمی‌توان اعتماد کرد و اصالت آن از سوی طلافروشان و اتحادیه به هیچ وجه تأیید نمی‌شود.
وی با بیان این‌که در هر صنفی افراد و واحدهای صنفی متخلفی وجود دارد که کل صنف را زیر سؤال می‌برند، افزود: توصیه ما این است که مردم وقتی اهل فن نیستند، به سمت طلای آب‌شده نروند و از مصنوعات طلا استفاده کنند زیرا سازمان و تشکلی وجود دارد که درباره آن پاسخ بدهد اما فروشندگانی که به‌صورت گذری بدون جا و مکان وجود دارند، امکان ردیابی و رهگیری ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها