وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه «فرصت برابر» شبکه آموزش از مهارت‌آموزی تا ارتقای کیفیت آموزش و حیاط پویا، به همراه اصلاح معیشت فرهنگیان و حذف کنکور از رشته‌های مختلف سخن گفت.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۵۵

به گزارش جام‌جم، دکتر بطحایی وزیر آموزش و پرورش، با حضور در برنامه فرصت برابر، شبکه آموزش تلویزیون را همراهی همیشگی برای این وزارتخانه خواند و تاکید کرد: بدون تردید نهضت مهارت‌آموزی بدون همکاری رسانه ملی امکان‌پذیر نخواهد بود.
بیان نظرات موافق و مخالف در زمینه نهضت مهارت‌آموزی در برنامه‌هایی همچون فرصت برابر می‌تواند به روشنگری والدین و ارتقای کیفیت آنان یاری رساند.
وی همچنین شبکه آموزش سیما را به عنوان فرصتی مقتضی در امر آموزش کشور دانست و گفت: رسانه ملی در تغییر دیدگاه مدیریت نظام آموزشی جایگاه ویژه‌ای دارد. دیدگاهی که با محوریت مهارت‌آموزی و ارتقای سطح کیفی آموزش بنا می‌شود و مدرک‌گرایی صرف را تقبیح می‌کند.
غفلت از تربیت و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با ورود به موضوع مشق شب و نظرات موافق و مخالف موجود در این زمینه گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته سیستم آموزشی ما با تحمیل انبوهی از تکالیف مکتوب به دانش‌آموزان باعث می‌شد از تربیت و پرورش آنها غفلت شود. در حالی که دانش‌آموز همراه با انجام تکالیف باید توانمند گردد. به عنوان مثال یک کودک دبستانی می‌تواند تنها بستن کفشش را در خانه به عنوان مشق شب داشته باشد.
وی وضعیت معیشتی معلمان کشور را از دغدغه‌های اصلی دولت دانست و تاکید کرد: گزینه‌های متعددی باعث شده تا دولت نتواند دغدغه‌های معیشتی این قشر فرهیخته را مرتفع سازد، ولی همچنان دولتمردان ما به مشکلات این همکاران واقف هستند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مقایسه نسل‌های مختلف دانش‌آموزی پرداخت و گفت: اصولا در سال‌های اول انقلاب و دوران دفاع مقدس، دانش‌آموزان برای خود رسالت‌های دیگری به غیر از درس‌خواندن داشتند. بنابراین به تعبیر امروزی تنها به درس‌خواندن محدود نمی‌شدند و به اصطلاح اجتماعی‌تر بودند. امروزه دانش‌آموزان به مراتب کم‌جنب‌وجوش‌تر هستند و والدین از آنها تنها انتظار دارند نمرات خوب بگیرند.
دانش‌آموزان خسته از یادگیری
«حیاط پویا» موضوع دیگری بود که دکتر بطحایی به آن اشاره کرد و ادامه داد: مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان است و باید در آن احساس آرامش و شادی کنند. این‌که تعطیلی مدارس باعث خوشحال شدن دانش‌آموزان می‌شود، نشان‌دهنده ضعف نظام آموزشی ماست.
وی خمودگی دانش‌آموزان در زمینه یادگیری را ناشی از عوامل مختلف دانست و افزود: وقتی کودک هفت ساله را مقید کنید تا در یک فضای خسته‌کننده، ساعت‌ها نشسته و به سخنان معلم گوش کند، دیگر انگیزه‌ای برای دانش‌افزایی نخواهد داشت.
«حیاط پویا» طرحی است که به بچه‌ها امکان می‌دهد تا در زنگ‌های تفریح جنب‌وجوش بیشتری داشته باشند. چرا با تغییرات کوچک و ارزان‌قیمت در سطح مدارس مانند بهره‌گیری از رنگ‌آمیزی‌های شاد یا خط‌کشی‌های بازی در حیاط مدرسه، درصدد ساخت خانه دومی شاد برای آنها نباید بود؟
دکتر بطحایی آموزش و پرورش را دستیار تربیتی خانواده‌ها خواند و گفت: ما و والدین دو بال یک پرنده هستیم که اگر همزمان با یکدیگر کار نکنیم، پرواز تربیتی کودکان ما ناقص می‌ماند. متاسفانه امروزه ما و خانواده‌ها رفتار تربیتی یکدیگر را خنثی می‌کنیم. اگر خانواده‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند و بخشی‌هایی از هزینه‌ها و کارهای مدرسه را بپذیرند، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. به عنوان مثال والدین می‌توانند در رنگ‌آمیزی مدرسه‌ها همکاری کنند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم به نسل‌های آینده آموزش دهیم که برنده شدن افراد به برنده بودن جمع بستگی دارد، قدم‌های موثری برداشته‌ایم. باید به این رویکرد دست یابیم که تکلیف کودک پیش‌دبستانی ما مهارت در زندگی باشد، حتی اگر این مهارت در اندازه بستن یک بند کفش باشد.
مشکل اصلی، مهارت آموزی
وزیر آموزش و پرورش در مورد سند تحول آموزش چنین توضیح داد: در مسیر تحول، نظام آموزشی باید چنان باشد تا دانش‌آموز در همه عرصه‌ها به طور متوازن رشد کند. این بدان معناست که کودکان ما به همان اندازه که ریاضی یاد می‌گیرند، با هنر نیز آشنا شوند و ساعات ورزشی صحیح داشته باشند.
دکتر بطحایی نقش آموزش و پرورش در مسیر مهارت‌آموزی را پررنگ توصیف کرد و این دیدگاه که میزان بیکاری در کشور تنها ناشی از کمبود فرصت‌های شغلی است، اشتباه دانست و افزود: مشکل اصلی در میان جوانان ما مهارت‌آموزی است.
کودکان ما سال‌های بسیاری را در مدارس و دانشگاه‌ها می‌گذرانند و در نهایت مهارتی به دست نمی‌آورند. در دنیای امروز افراد ماهر نیازمند ایجاد شغل نیستند و تنها مهارت در زمینه‌های مختلف برای آنها شغل ایجاد می‌کند.
وی کار آموزش و پرورش را پیچیده و طاقت‌فرسا دانست و در پایان از رسانه ملی خواست تا همچنان در کنار این وزارتخانه تمام‌قد بایستد و از برنامه‌سازان این رسانه هم خواست تا موضوعات هیجان‌برانگیز را با تامل بیشتری مطرح کنند.
به عنوان مثال، موضوعی مانند آسیب‌های اجتماعی در مدارس باید با بهره‌گیری از اساتید و مدیران اجرایی مطرح شده و آمار و ارقام ارائه شده در چنین مباحثی باید کاملا مستند و مقایسه‌ای بیان
شود.
گفتنی است دکتر احمدی‌افزادی، مدیر شبکه آموزش، از وزیر آموزش و پرورش پیش از حضور در برنامه فرصت برابر استقبال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها