رئیس‌جمهور با یادآوری وضعیت روزهای ابتدایی توافق برجام اظهار داشت:

هر ماه 700 میلیون دلار آزاد می‌شد

رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که از ابتدای دولت یازدهم سخن ما با مردم این بود که امکان دارد هم فناوری اتمی داشته باشیم و هم دنیا به ما اعتماد کند که برای آنها خطر نیستیم، گفت: ما با این شعار که سانتریفیوژ باید بچرخد و چرخ اقتصاد نیز بچرخد پا به عرصه انتخابات گذاشتیم و یکی از دلایل رأی مردم این بود که ان‌شاء‌ا... این دولت می‌تواند با زبان دیپلماتیک، منطق و استدلال دنیا را از این تصمیم غلط بازگرداند و شرایط را عادی نماید.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۵۱

به گزارش ایسنا، حسن روحانی دیروز در مراسم بزرگداشت مقام معلم با اشاره به این‌که در صد روز ابتدایی دولت یازدهم توانستیم توافق موقت معروف به ژنو را امضاء کنیم و بخشی از پول‌های بلوکه‌شده آزاد شد، خاطرنشان کرد: ماهی 700 میلیون دلار آزاد می‌شد و بانک مرکزی به دنبال آن بود که قیمت ارز بالا رود، اما جامعه نرخ ارز را پایین می‌آورد و رئیس بانک مرکزی ناتوان از این مهم بود و در آن دوران امید و دلار وارد کشور می‌شد و همه منابع آزاد می‌شد.
رئیس‌جمهور سپس به روند امضای توافق دائم با شش قدرت جهانی در سال 93 اشاره و با بیان این‌که مخالفان و تندروهای آمریکایی و همچنین رژیم صهیونیستی و عربستان اجازه نمی‌دادند این توافق اجرایی شود، اما با وجود مشکلات فراوان در 26 دی 94 توافق هسته‌ای با شش کشور دنیا اجرایی شد، گفت: بسیاری می‌گفتند که این توافق تضمینی ندارد و ما اعلام کردیم با بردن این توافق هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، آن را به صورت یک قطعنامه الزامی می‌کنیم تا جایی که برخی در داخل به ما می‌گفتند شما نسبت به کشورهای غربی ساده عمل می‌کنید.
رئیس‌جمهور افزود: اما پنج روز بعد در شورای امنیت سازمان ملل با یک قطعنامه توافق هسته‌ای را الزامی کردیم و این بدان معنا بود که همه دنیا امضاء کرده‌اند و وقتی برخی افراد غیردقیق این‌گونه می‌گفتند که دولت تضمین‌های لازم را نگرفته است، ما بزرگ‌ترین تضمین‌ها را گرفتیم و جامعه جهانی تأیید کرد.
روحانی با تأکید بر این‌که بعد از عملیاتی شدن توافق هسته‌ای، تحولاتی در کشور ایجاد شد و فروش نفت یک میلیون بشکه در روز اضافه شد و توانستیم بازار نفت را تسخیر کنیم، تصریح کرد: شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران به کشور هجوم می‌آوردند تا جایی که در هتل‌ها جا برای اقامت آنها نبود و همه صف بسته بودند و در حدود صد میلیارد دلار اعتبار را بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان نسبت به ایران تعهد کردند که این مقدار می‌توانست تولید و توسعه کشور را متحول کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که پس از این امر تندروهای آمریکایی، عربستان و رژیم صهیونیستی با عصبانیت شروع به اقداماتی علیه توافق هسته‌ای کردند و به آمریکا این‌گونه می‌گفتند که چه بلایی بر سر شما آمده است، ادامه داد: آنها این‌گونه القا می‌کردند که برنامه هسته‌ای در نطنز و فردو و همچنین کار سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه هسته‌ای ادامه دارد و می‌گفتند آمریکا بدترین توافق هسته‌ای را با جمهوری اسلامی ایران امضا کرده است.
روحانی با بیان این‌که این جماعتی که الان در آمریکا بر سر کار هستند با پول تبلیغات و انتخاباتی تندروهای نژادپرست‌ها، صهیونیست‌ها و عربستان اقدامات خود را انجام می‌دهند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها برای خروج اروپا، چین و روسیه تا شش ماه مشغول فعالیت و رایزنی بودند، اما در نهایت به تنهایی از برجام خارج شدند.
وی افزود: آنها مجبور شدند تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند اما دولت‌های جهان با آمریکا همراهی نکردند ولی متأسفانه شرکت‌های خارجی در برابر آمریکا به دلیل منافع و شراکت با این کشور تسلیم شدند و این شرایط در کشور تحمیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها