سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: پنجشنبه هفته جاری جلسه فوق العاده‌ای برای بررسی مصوبات مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس برگزار خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۲۰
نظر شورای نگهبان درباره الکترونیکی شدن انتخابات ۹۸

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز معلم و سالروز شهادت شهید مطهری را گرامیداشت.

وی در ابتدای این نشست گزارشی از مصوبات شورای نگهبان ارائه داد و گفت: طرح استفساریه جز ۶ بند ۳ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه که مربوط به ایثارگران است در شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. سوال این بود که آیا منظور از مزایای اجتماعی مذکور در این ماده شامل مزایای مالی و استخدامی هم می‌شود که پاسخ مجلس مثبت بود.

وی ادامه داد: طرح دو فوریتی اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه مدیریت بحران کشور مورد بررسی قرار گرفت. لایحه بسیار مهم است و باید زودتر اجرایی شود این لایحه بسیار مفصل بود و در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بخشی از ایرادات ما به این لایحه مربوط به حوزه تقنین است، مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی نیز از ایرادات شورای نگهبان به این لایحه بود، ۴ مورد تذکر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

کدخدایی با اشاره به بررسی لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در شورای نگهبان گفت: ایراداتی به لایحه گرفته شد ابهاماتی در خصوص این لایحه به مجلس اسلامی ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در شش بند ایرادات شورا به این طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

کدخدایی گفت: لایحه حفاظت از خاک یکی دو نوبت بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود همچنان برخی ابهامات شورای نگهبان نسبت به این لایحه علیرغم اصلاحات به عمل آمده باقی است و با توجه به اینکه هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به این لایحه داشتند، این ایرادات به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

کدخدایی با اشاره به بررسی مجدد لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در شورای نگهبان گفت: برخی ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به این لایحه باقی است.

کدخدایی گفت: در جلسات اخیر نامه‌های دیوان عدالت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از سوی مجلس ۴۳ مصوبه داشتیم که از ۴۳ مصوبه، ۳۵ مصوبه یا در مرحله اول و یا در مراحل دوم تأیید و ۱۸ مصوبه به مجلس ارسال شد. هفت مصوبه هیئت وزیران را داشتیم که چهار مورد ارسال شد، ۶۰ نامه از سوی دیوان عدالت داشتیم که ۲۷ مورد خلاف شرع تشخیص داده نشد.

شورای نگهبان هیچ بحثی درباره اصلاح قانون انتخابات نکرده است

کدخدایی درباره زمان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان، گفت: ما این هفته بررسی این طرح را در دستور کار داشتیم که به دلیل طولانی شدن مصوبه درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی نتوانستیم طرح اصلاح قانون انتخابات را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: به دلیل طولانی بودن مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس و حساس بودن این موضوع قطعاً جلسات فوق العاده ای برگزار خواهیم کرد تا نتیجه را در موعد مقرر برای مجلس ارسال کنیم.

جلسه فوق العاده شورای نگهبان برای بررسی اصلاح قانون انتخابات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بر این اساس، پنجشنبه هفته جاری جلسه فوق العاده ای برای بررسی مصوبات مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس برگزار خواهیم کرد تا نتیجه بررسی‌های خود را هر چه سریع‌تر به مجلس اعلام کنیم.

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود شورای نگهبان قطعاً به برخی مصوبات مجلس درباره این طرح ایراد می‌گیرد، گفت: ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و پیش بینی خاصی از جمله آنکه این اصلاحات به انتخابات دوره بعدی مجلس شورای اسلامی می‌رسد یا خیر یا آنکه شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد یا خیر نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تورم موجود آیا شورای نگهبان از پس هزینه نظارت بر اجرای انتخابات بر می‌آید، اظهار داشت: شورای نگهبان هم مثل سایر دستگاه‌ها نهایتاً بخشی از بودجه‌ای که مصوب می‌شود را دریافت می‌کند و صرفاً بخشی از آن به ما تخصیص و پرداخت می‌شود و تلاش می‌کنیم در همان چارچوب عمل کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: البته کسانی که در جاهای دیگر استخدام هستند، در زمان انتخابات صرفاً به آنان حق الزحمه ای اضافه پرداخت می‌شود و طبیعتاً به آنان حقوق پرداخت نمی‌شود و همچنین افرادی چون بنده که در دانشگاه هستیم، حقوق و مزایای خود را از دانشگاه می‌گیریم.

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا استانی شدن انتخابات به عدالت نزدیک است، اظهار داشت: شورای نگهبان نسبت به مصوبه‌ای که نیامده نمی‌تواند اظهار نظر کند و ما صرفاً مطابق با آنچه برای شورای نگهبان در قالب مصوبه یا اساسنامه ارسال می‌شود، می‌توانیم اظهار نظر کنیم و اگر اشکالاتی وجود داشته باشد مثل مابقی مصوبات به مجلس اعلام می‌شود.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه مجلس اخیراً مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن کاندیداتوری پیش از سه دوره متوالی نمایندگان در مجلس ممنوع شد که برخی آن را مغایر با قانون اساسی دانستند، نظر شما چیست، گفت: اجازه دهید این موضوع بررسی شود تا سپس اعلام نظر کنیم چرا که هنوز بحثی در شورای نگهبان درباره بندهای مختلف طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نشده است.

منتقد روش‌های اجرای انتخابات هستیم

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روش تأیید صلاحیت‌ها برای انتخابات بعدی تغییر می‌کند یا خیر؟، اظهار داشت: ما نسبت به وضعیت انتخابات و روش‌های اجرایی آن و نظام انتخاباتی مان منتقد هستیم و معتقدیم که ایراداتی در این زمینه وجود دارد که باید اصلاح شود که اصلاح قانون انتخابات مجلس، گام اول در این راستاست و سعی کردیم مشورت‌های لازم را به دوستان خود در مجلس دهم اما با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم قانون تا حد تغییر می‌کند تا ما بر اساس آن عمل کنیم.

وی افزود: در غیر این صورت و اگر قانون انتخابات تغییری نکند، مثل سابق عمل می‌کنیم و بررسی پرونده‌ها و مستندات را در دستور کار قرار می‌دهیم و امیدواریم که دقت بیشتری شود تا حقی از کسی تضییع نشود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: البته ما انتظار داشتیم که قانون انتخابات زودتر اصلاح و در فاصله قابل قبولی اجرایی شود اما متأسفانه هنوز اقدام خاصی نشده است.

نظر شورای نگهبان درباره الکترونیکی شدن انتخابات ۹۸

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا الکترونیکی شدن انتخابات به انتخابات ۹۸ می‌رسد، اظهار داشت: این مسئله روندهای متعدد و طولانی دارد و در هر مرحله‌ای و در هر دوره از انتخابات باید مراحلی را پیش ببریم و ما با کارشناسان خود در این باره صحبت کرده‌ایم و تا جایی که وزارت کشور بتواند در حوزه الکترونیکی شدن انتخابات عمل کند، ما هم آماده نظارت هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در انتخابات پیش رو آیا محدودیتی برای ثبت نام افراد وجود دارد، گفت: فعلاً قانون و وضعیت گذشته در این زمینه باید لحاظ شود اما اگر قانون اصلاح انتخابات تأیید شود، ممکن است برخی از ایرادات موجود در این زمینه و ثبت نام افراد در انتخابات مرتفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته نحوه و تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات باید در یک چارچوب معقول باشد تا امکان بررسی‌ها هم وجود داشته باشد و در صورتی که روشمان همان روش سابق باشد، تلاش می‌کنیم و وقت بیشترین می‌گذاریم و دقت می‌کنیم تا حقی از کسی تضییع نشود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فعالیت‌های کاندیداهای انتخابات در فضای مجازی هم رصد می‌شود، اظهار داشت: فضای مجازی هم مانند همه فضاها مدنظر قرار می‌گیرد و در این فضا هم اگر فعالیتی ناقض شرایط صورت گیرد، مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی درباره اینکه آیا طرحی درباره سند تحول ۲۰۳۰ به شورای نگهبان ارسال شده است یا آنکه برنامه‌ای برای بومی سازی مغایرت‌های آن دارید، گفت: تاکنون طرح و لایحه‌ای در این باره برای ما از سوی مجلس و دولت ارسال نشده است و ما نسبت به مصوبات دریافتی اظهارنظر می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها