دونالد ترامپ قطعنامه پایان مشارکت آمریکا در جنگ یمن را وتو کرد

ادامه کودک‌کشی

گرچه تاکنون بارها رهبران مقاومت یمن به صراحت گفته بودند که آمریکا طرف اصلی جنگ در یمن است، اما این مساله برای خیلی‌ها باور نکردنی بود؛ زیرا آمریکایی‌ها در ظاهر این‌طور وانمود می‌کردند که هدف‌شان از حضور در جنگ یمن مقابله با گروه تروریستی القاعده است. اما خبرهای حاشیه‌ای و اصرار زاید‌الوصف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ادامه حضور نظامیان این کشور دریمن جای ابهامی باقی نمی‌گذارد که واشنگتن طرف اصلی این جنگ خانمان سوز بوده و در کشتار مردم مظلوم یمن نقشی مستقیم دارد.
کد خبر: ۱۲۰۱۹۴۹

روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ مصوبه کنگره آمریکا برای پایان دادن به مشارکت کشورش در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را وتو کرده است. پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌هاست با ۲۴۷ رای مقابل ۱۷۵ رای قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن به حضور نظامی آمریکا در جنگ یمن خاتمه داده می‌شد. همین قطعنامه در مجلس سنا نیز که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند توانست با کسب ۵۴ رای مقابل ۴۶ رای به تصویب برسد. با این حال دونالد ترامپ رای هردو مجلس آمریکا را که بیانگر خواست مردم این کشور بود وتو کرد تا هدیه جدیدی به پادشاهی سعودی و به‌خصوص محمد بن سلمان شاهزاده جنگ‌افروزی داده باشد که از چهار سال پیش جنگ یمن را شروع کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی در توضیح استفاده از حق وتوی خود گفت: این مصوبه تلاشی غیرضروری و خطرناک برای تضعیف اختیارات قانونی من است و آن جان هزاران شهروند آمریکایی و سربازان شجاع ما را در حال حاضر و آینده به خطر می‌اندازند.
بعضی واکنش‌ها
انور قرقاش، وزیر مشاور دولت در امور خارجه امارات عربی متحده که خود یکی از طرف‌های اصلی جنگ در یمن بوده و با تصرف بخش‌هایی از خاک این کشور به دولتی اشغالگر تبدیل شده است از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در وتوی مصوبه کنگره این کشور در خصوص قطع حمایت از ائتلاف سعودی علیه یمن، استقبال کرد. وی در صفحه توییتر خود نوشت: «تأکید ترامپ بر حمایت از ائتلاف عربی در یمن، نشانه مثبت و خوبی است». درهمین رابطه برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی تاکید کرد مردم یمن به شدت نیازمند کمک هستند و نه بمب‌هایی که آمریکا به سعودی‌ها می‌فروشد. وی با اشاره به وتوی ترامپ گفت: از این‌که ترامپ قطعنامه دخالت آمریکا در جنگ وحشتناک یمن را نپذیرفت، ناامید شدم اما متعجب؛ خیر. از سوی دیگر، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از وتوی ترامپ گفت: ترامپ به دخالت ننگین آمریکا در بحران یمن تداوم می‌بخشد. وی نیز در پیامی توئیتری نوشت: مناقشه یمن یک بحرانی انسانی فجیع است که وجدان همه جهان را به چالش می‌کشد. اما رئیس‌جمهور (ترامپ) بدبینانه تصمیم گرفته رای هر دو حزب و هر دو رکن کنگره را زیرپا گذاشته و به دخالت ننگین آمریکا در این بحران اندوهناک استمرار بخشد. همچنین ایلهان عمر، نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به وتوی ترامپ نوشت: این اقدام زندگی میلیون‌ها یمنی از جمله کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد و جایگاه جهانی آمریکا را تضعیف می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر نیز قطعنامه‌ای دیگر از کنگره را که خواهان لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرزهای جنوبی آمریکا بود، وتو کرد.
خون خاشقچی
مساله حضور یا عدم حضور آمریکا در جنگ یمن بعد از افشای قتل فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه مطرح شد. همان زمان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی آمریکا خواستار فشار وارد آوردن بر عربستان سعودی شده و دست‌کم گفتند آمریکا باید به همکاری خود با عربستان در جنگ یمن خاتمه دهد. این اعتراضات که همراه با پشتیبانی نیرومند افکار عمومی مردم آمریکا بود سرانجام به صورت قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان تصویب شد. حامیان این طرح گفتند عملیات هوایی در بمباران آنچه که منابع نظامی ائتلاف مواضع شورشیان حوثی خوانده‌اند با تلفات غیرنظامی همراه بوده است. آنان عربستان سعودی را مسؤول این تلفات دانسته و به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. آنان همچنین گفتند ارتباط نظامی ایالات متحده با جنگ یمن ناقض اصلی از قانون اساسی آمریکاست که حق ورود ایالات متحده به جنگ خارجی را به کنگره و نه رئیس جمهور واگذار کرده است. به گفته آنان، ارتباط نظامی آمریکا با جنگ یمن به منزله ورود به جنگ بدون مصوبه کنگره و در نتیجه، غیرقانونی است. آمریکا می‌گوید هدفش از مشارکت در جنگ یمن تحت تعقیب قرار دادن نیروهای القاعده در این کشور است و با استفاده از پهپاد آنها را شکار می‌کند. این درحالی است که تاکنون بارها خبرگزاری‌ها از تلفات غیر نظامی در اثر حملات پهپادی آمریکا گزارش داده و حتی در خبری آمده بود که آمریکا به منابع اطلاعاتی خود دستور داده است از این پس خبرهای مربوط به حملات پهپادی در یمن رسانه‌ای نشود. ترامپ برای توجیه حضور نظامی آمریکا در یمن یک بار اعلام کرد موفق شده است یکی از عاملان حمله به زیردریایی کول را در یمن به قتل برساند.
حقیقت ماجرا
اما حقیقت ماجرا را رسانه‌های آمریکایی بیش از سایرین افشا کرده و نشان می‌دهند که آمریکا در جنگ یمن نقش بسیار مهم‌تری داشته و دارد. یک بار پایگاه «امریکن کانزرویتیو» در این باره نوشت: «هنگام مرور این مطلب در ذهن که آمریکا ائتلاف عربستان را با تسلیحات، سوخت‌گیری، اطلاعات و پوشش‌های دیپلماتیک پشتیبانی کرده تا این ائتلاف مدت‌ها این جنگ را ادامه دهد این امر بسیار قابل ملاحظه است که مقامات آمریکا همچنان در تلاشند وانمود کنند که دولت ما (آمریکا) در این درگیری دخالت ندارد. هر زمانی که ائتلاف عربستان با سلاح‌های ساخت آمریکا غیرنظامیان یمن را می‌کشد پنتاگون سریع به ما یادآوری می‌کند حمایت آنها «محدود» و «غیرتهاجمی» است، اما به طور همزمان آنها معتقدند حمایت محدودشان هرگز نباید متوقف شود. بروس ریدل، تحلیلگر آمریکایی در این زمینه با صراحت بیشتری سخن گفته و می‌افزاید: واقعیت این است که ائتلاف عربستان برای ادامه جنگ یمن وابسته به پشتیبانی انگلیس و آمریکا بوده و بدون حمایت آنها قادر به ادامه این جنگ نخواهد بود. چندی پیش نیز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: به دلایلی دست یافته که نشان می‌دهد، افسران آمریکایی در ریاض و اتاق جنگ عربستان علیه یمن، حضور دارند و به سعودی‌ها در کشتن یمنی‌ها کمک می‌کنند. این روزنامه در گزارشی با چاپ عکسی از مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان افسری عربستان و مشارکت دو جنگنده جدید آمریکایی از نوع اف-۱۵ در این مراسم نوشت: «زمانی که یک جنگنده اف -1۵ از پایگاه هوایی خالد در عربستان برای بمباران یمن پرواز می‌کند، نه تنها خود جنگنده بلکه مهماتی که این جنگنده برای بمباران یمن استفاده می‌کند همگی آمریکایی هستند.
حتی مکانیک‌های آمریکایی در عربستان این جنگنده را سرویس و تعمیر می‌کنند. به سعودی‌ها حتی اجازه داده نمی‌شود که به بخش‌های حساس این جنگنده دست بزنند. بی‌تردید خلبان این جنگنده هم از سوی آمریکایی‌ها آموزش دیده است.» بنابراین کاملا مشخص می‌شود که ردپای آمریکا در همه ابعاد جنگ هوایی بر ضد یمن مشاهده می‌شود.
جنگی که به گزارش منابع سازمان ملل متحد تاکنون بیش از 13هزار کشته و صدها هزار مجروح داشته و زیرساخت‌های کشوری فقیر و محروم را به کلی نابود کرده است.

آمریکا در یمن

نیویورک تایمز: زمانی که یک جنگنده اف - 1۵ از پایگاه هوایی خالد در عربستان برای بمباران یمن پرواز می‌کند، نه تنها خود جنگنده بلکه مهماتی که این جنگنده برای بمباران یمن استفاده می‌کند همگی آمریکایی هستند. در این عکس قطعات یکی از سلاح های آمریکایی که بر سر مردم یمن ریخته شده نشان داده می شود.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها