حمایت رسمی امارات و عربستان از شورای نظامی سودان

عربستان سعودی و امارات در تازه‌ترین واکنش خود به آخرین رویدادهای سودان، به طور رسمی از شورای انتقالی نظامی در این کشور حمایت کردند. این مساله یک بار دیگر نشان می‌دهد که دولت‌های تجاوزگر منطقه‌ای به دنبال پیاده کردن الگوی مصر در سودان هستند. مساله‌ای که با مخالفت گسترده و پیگیر مردم معترض این کشور مواجه شده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۱۶۵

پنجشنبه گذشته (22 فروردین) با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در سودان و به منظور کنترل اوضاع، ژنرال عوض بن عوف، وزیر دفاع و یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به کانون قدرت، بیانیه برکناری عمر البشیر رئیس‌جمهور و نیز برقراری سه ماه حالت فوق‌العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد را قرائت کرد. وی یک روز بعد خود نیز کناره گرفت و عبدالفتاح برهان، رئیس بازرس کل نیروهای مسلح را جانشین خود کرد. هرچند تاکنون دولت‌های امارات و عربستان در باره تحولات سودان سکوت کرده بودند، اما روز گذشته خبرهایی منتشر شد که نشان می‌داد سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دستور داده است کمک‌های انساندوستانه به سودان ارسال شود آنها همچنین از شورای نظامیان دفاع کرده و خواستار اجرای برنامه‌های شورای انتقالی نظامی شده‌اند. طی دو روز اخیر برخی رسانه‌ها از بازی پنهان دولت‌هایی چون امارات و سعودی برای تداوم حاکمیت نخبگان دولت البشیر سخن گفته و دستگیری وی را توافقی پشت پرده میان وی و نظامیان توصیف کردند. روزنامه رأی الیوم در مطلبی نوشت که از تغییرات سریع در سودان بوی دخالت آمریکا، عربستان و امارات به مشام می‌رسد. رای الیوم اضافه کرد: عبدالفتاح برهان فرمانده نیروهای زمینی، از ژنرال‌های نزدیک به عمر البشیر از جمله کسانی است که ارسال نیروهای سودانی به خاک یمن در قالب ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات را تایید می‌کند. تایید شورای انتقالی سودان از سوی آمریکا نیز به این معناست که دولت آینده سودان مورد تایید آمریکا خواهد بود و چه بسا از دایره تحریم‌های واشنگتن در آینده خارج شود.
روز شنبه رهبران معارضان سودان نشستی با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی برگزار کردند و قرار شد این گفت‌وگوها همچنان ادامه داشته باشد. گفته می‌شود احزاب مخالف فهرستی از افراد پیشنهادی خود را برای مشارکت در شورای انتقالی برای اداره حکومت ارائه کردند. البرهان نیز متعهد شد قدرت را به یک دولت غیر نظامی واگذار کند. عمر الدقیر، رئیس حزب معارض الموتمر (کنگره) در سخنانی پس از خروج از نشست با فرماندهان ارتش در مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح گفت رئیس شورای نظامی انتقالی به هیات معارضان اطلاع داد تصمیمی مبنی بر لغو تمام قوانین محدود‌کننده آزادی‌ها صادر خواهد کرد. وی یاد‌آور شد ما خواستار مشارکت غیرنظامیان در شورای ریاستی انتقالی با شورای نظامی و همچنین تشکیل دولت غیرنظامی شدیم. الدقیر گفت هیات معارضان همچنین بر ضرورت بازگردانده شدن مقرهای حزب کنگره ملی سابق به ملت سودان تاکید کرد. مخالفان همچنین خواسته‌های هفتگانه خود را مطرح کردند که عبارت است از آزادی زندانیان سیاسی، بازسازی دستگاه‌های امنیتی، انحلال شبه نظامیان، بازداشت و محاکمه فاسدان، رفع قوانین محدود‌کننده و... .
شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است و تاکنون به برکناری البشیر از قدرت منجر شده است، اما معترضان خواهان عزل تمامی عناصر نظام سابق و برقراری یک نظام مردم‌سالار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها