یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

استانی شدن انتخابات طرحی شترمرغی است که مردم را حذف می‌کند

عماد افروغ، نماینده اسبق مجلس و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه در برنامه «چهل 57» که پنجشنبه از شبکه شما پخش شد، گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس مخالفم؛ چون سلب کننده حق مردم است. برای این‌که مجلس، مجلس بهتری شود راهکارهای دیگری وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۹۷۷۴۷


به گزارش فارس، افروغ افزود: تا وقتی که یک رابطه قدرت - ثروت وجود دارد و قدرت دولتی منشا دسترسی به ثروت‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی است، نمی‌توانیم شاهد یک رقابت طبیعی که از پایین بجوشد، باشیم.
وی در بخش دیگری از این برنامه با بیان این‌که تغییرات بعضی‌ها پس از جنگ اجتنا‌ب‌ناپذیر نبوده و می‌شد جلوی این تغییرات را گرفت، تصریح کرد: می‌توانستیم برخی اتفاقات پس از جنگ از جمله الگوی توسعه و سازندگی خاصی که دنبال شد را نداشته باشیم؛ این الگو قبل از انقلاب و در زمان شاه امتحانش را پس داده و همین منجر به وقوع انقلاب شده بود.
این استاد دانشگاه در ادامه درباره حضور اجتماعی زنان در دوران پس از انقلاب اسلامی گفت: حضور اجتماعی زنان به لحاظ کمی و کیفی با دوران قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست؛ خانواده‌های سنتی قبل از انقلاب حتی اطمینان نداشتند فرزندان دختر خود را به مدرسه بفرستند، اما بعد از انقلاب به دلیل وجه اخلاقی انقلاب اسلامی مردم این اطمینان را پیدا کردند که فرزندان دختر خود را در همه عرصه‌ها وارد کنند.
افروغ همچنین درباره مساله مشارکت سیاسی مردم بعد از انقلاب نیز اظهار کرد: مشارکت مردم در مسائل مختلف در دوران پس از انقلاب اصلا قابل مقایسه با قبل از آن نیست و شاید اساسا مشارکتی قبل از انقلاب وجود نداشته است، اما مشارکت سیاسی که تبلور آن شرکت در انتخابات است، اصلا کافی نیست.
وی در همین بخش با تأکید بر این‌که مگر می‌توان کسی به مردم‌سالاری دینی معتقد باشد و نظارت استصوابی را زیر سوال ببرد، تاکید کرد: در عین حال، به برخی شیوه‌های بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی منتقد هستم و معتقدم ایراد دارد. شیوه بررسی و تایید صلاحیت‌ها باید معرفی‌کننده و منعکس‌کننده وضعیت جامعه باشد.
افروغ در ادامه با نقد فضای علمی و دانشگاهی کشور گفت: نهادهای علمی ما گرفتار فرم و ساختار شده‌اند و حتی در مقابل سرقت علمی هم نمی‌توانند کاری کنند، به دلیل این‌که دانشگاه استقلال کافی ندارد.
وی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در دهه پنجم انقلاب اشاره کرد و گفت: فقدان نگرش منظومه‌ای و پراکنده فکر کردن و نیز فقدان انبساط فکری دو تهدید و چالش پیش رو است. در دوران پس از انقلاب، در اداره فقهی کشور هنوز نتوانسته‌ایم چالش ربوی بودن نظام بانکی را حل کنیم و داریم کلاه شرعی می‌گذاریم.
این استاد دانشگاه با اشاره به مساله شکاف در میان جامعه و مسؤولان و علت آن، گفت: مصلحت‌اندیشی بیش از حد و مسامحه دارد کمر این مملکت را می‌شکند، در حالی که به گفته شهید مطهری، اسلام در ذات خود یک حقیقت است، نه مصلحت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها