به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. دوستداران و فعالان محیط‌زیست در آخرین هفته پاییز هم به یاری طبیعت بدحال کشورمان شتافتند و گزارش این «قرار سبز» و تلاش محیط‌زیستی‌شان را به اطلاع رسانه حامی خود؛ جام‌جم رساندند.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۹۸

کاشت بلوط در مناطق زاگرسی کردستان و کرمانشاه
همزمان با فراخوان پویش زاگرسانه، محیط‌زیستی‌های شهرستان کامیاران کردستان در حرکتی هماهنگ با دیگر انجمن‌های زاگرس‌نشین در راستای احیای جنگل‌های بلوط، این میراث گرانبهای کهن دیار زاگرس روز جمعه دوم آذر 97 در تفرجگاه کوبگار اقدام به کاشت بلوط کردند. این برنامه که در دیگر مناطق این استان از جمله سنندج هم برگزار شد، با وجود بارندگی شدید با استقبال خوب مردم مواجه شد. همچنین در برنامه مشترک کارگروه پویش زاگرسانه و جنبش بلوط شهر زلزله‌زده ثلاث و باباجانی استان کرمانشاه مردم این منطقه اقدام به کاشت بلوط در ارتفاعات و زیستگاه‌های قابل دسترس کردند. طرح زاگرسانه که شامل کاشت بذر بلوط می‌شود، هفته گذشته تقریبا در تمام استان‌های زاگرس‌نشین که جنگل بلوط دارند، همچون کردستان، کرمانشاه، ایلام، اذربایجان غربی، فارس و... اجرا شد.
جمع‌آوری قاتلان خاموش طبیعت و انسان در مشهد
با همت همیاران محیط‌زیست و حیوانات و نماینده‌ای از سازمان محیط‌زیست استان خراسان رضوی حدود 5000 فیلتر سیگار از منطقه‌ای در کمربند سبز مشهد جمع‌آوری شدند.
کارگاه آموزشی شناخت پرندگان در رشت
به مناسبت روز ملی پرنده نگری، کارگاه آموزشی شناخت پرندگان بومی گیلان توسط انجمن بوم‌بانان گیل و دیلم در دبستان و پیش‌دبستان دخترانه کارا در رشت برگزار شد. همچنین با همت کارگروه کودک و نوجوان بوم‌بانان گیل و دیلم و مربیان مهد‌کودک کندوی عسل رشت در استان گیلان، طی برنامه‌ای کاغذ‌های باطله و در بطری در جعبه‌های مخصوص جمع‌آوری شد. اعضای منطقه 3 باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و کانون محیط‌زیست مرکزی دانشگاه گیلان هم طی برنامه‌ای به پاکسازی جنگل گیسوم پرداختند.
یک پیاده‌روی خانوادگی در بادرود اصفهان
اعضای گروه دوستان کوهنورد صبا بادرود در همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی که به طور همزمان با دوازدهمین جشنواره گردشگری انار نادری بادرود برگزار شد، حضور یافتند و از میدان امام خمینی تا پارک گردشگری تخت پادشاه به مسافت سه کیلومتر را پیاده‌روی کردند.
پاکسازی خیابان‌های شیروان خراسان شمالی
گروه طنین پاکبانان شیروان خراسان شمالی در همایش 68 خود به همراه همیاران و دوستداران طبیعت این شهرستان، خیابان کاشانی این شهر را از زباله پاکسازی کردند.
برگزاری کارگاه آموزش برای پیش‌دبستانی‌های ایلامی
یک برنامه آموزشی و فرهنگ‌سازی درخصوص حفظ محیط‌زیست، تفکیک زباله و استفاده از لیوان دائمی هم توسط انجمن بانوان طبیعت دوست ایلام در پیش‌دبستانی نیلای آبدانان برگزار شد.
نذر طبیعت یاوران طبیعت در بوشهر
بوشهری‌ها طرح نذر طبیعت را پیاده کردند. در این برنامه بذرکاری گیاهان دارویی بومی و درخت کنار با هدف تقویت پوشش گیاهی مراتع بویژه جلوگیری از حذف این گیاهان انجام شد. دوستداران طبیعت در این برنامه بذرهای مرمرشک، بنگو، گل زرد، هلپه، سربرنجاس، کاسنی و بابونه و کنار را در سطح چهار هکتار کاشتند.
فارسی‌ها برنامه بذرکاری داشتند
انجمن همیاران طبیعت شهرستان اقلید استان فارس با مشارکت انجمن همیاران طبیعت شهر سده و شهر دژکرد و با هماهنگی اداره منابع طبیعی شهرستان اقلید، برنامه ۹۳ خود را به کاشت بذر گیاهان مرتعی و درختان جنگلی با تکنیک کپه کاری اختصاص داد. در این برنامه ۱۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در منطقه آب روان‌بخش سده به زیر کاشت دانه‌های مرتعی کما، سِکاله، آنغوزه و دانه‌های جنگلی بادام کوهی و ارژن رفت. نوزدهمین برنامه مشترک گروه کوهنوردی توحید و انجمن سبزاندیشان خور لارستان هم در چشمه‌ ا...‌مرغان با حضور ۴۵ شرکت‌کننده برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این برنامه به کوهنوردی و کاشت بذر پرداختند.
دوستداران محیط‌زیست تهرانی هم پای کار بودند
شهروندان منطقه 10 تهران در طرحی که با همکاری کانون محیط‌زیست محله انجام شد، زباله‌های خشک و تر را از مبدا تفکیک و زباله‌های خشک را به ماموران بازیافت تحویل دادند.
کاردستی‌های بازیافتی بچه‌های جنوب
نمایشگاه وسایل تهیه شده از مواد دور ریختنی در دبستان آزادگان مسجد سلیمان در استان خوزستان برگزار و از آثار دانش‌آموزان خلاق این مدرسه بازدید شد. در این برنامه که با همت انجمن دید‌بان دوستداران محیط‌زیست مسجدسلیمان و مشارکت اداره محیط‌زیست صورت گرفت، ضمن بازدید از کاردستی‌ها، از دانش‌آموزان هنرمند دبستان آزادگان قدردانی شد.
آموزش محیط‌زیستی در صعب‌العبورترین مدرسه عشایری کرمان
موسسه یاوران ندای زمین با همکاری باشگاه کوهنوردی آریاز بم با تهیه لوازم آموزشی، نوشت افزار، وسایل کمک درسی، اسباب بازی، پوشاک زمستانه، پس از پیمایش چهار ساعت در کوه‌های صعب‌العبور رشته کوه جبال‌بارز به مدرسه عشایری کشیت بم رسیدند و علاوه بر رساندن لوازم فوق به شش دانش‌آموز مدرسه، آنها را با محیط‌زیست و طبیعت نیز آشنا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها