کارشناس اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کاهش نه، در انتظار ثبات هستیم

یک کارشناس اقتصادی می‎گوید افزایش قیمت سکه، طلا و ارز در نتیجه مستقیم بی‎کفایتی در مدیریت امور اقتصادی است و نشان می‎دهد که ساختار اقتصادی ایران به شدت با حفره‎های عمیقی روبرو است که البته این حفره‎ها را به سادگی نمی‎توان پر کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۴۷
کاهش نه، در انتظار ثبات هستیم

به گزارش جام‎جم آنلاین ،‌علی نهالی کارشناس امور اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‎وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: وقتی با افزایش قیمت طلا و سکه روبرو می‎شویم باید معلول را بررسی کنیم. چرا این اتفاق افتاد؟ تحریم‎ها نه تنها روی طلا و سکه که روی تمامی موضوعات مرتبط با اقتصاد و پول نیز تاثیرگذار بود.

نهالی افزود: اما تحریم تمام مسئله مربوط به گرانی را در برنمی‎گیرد. اشتباه است اگر گمان کنیم که گرانی‎ها فقط در نتیجه تحریم‎های شدید اقتصادی غرب علیه ایران است. ما باید بخش دیگری از این روند نامطلوب و غیرقابل توجیه اقتصادی را با معیارهای دیگری بسنجیم.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: گرانی طلا و سکه یک دلیل مهم دیگر هم دارد، سوء مدیریت. ما با این سوء‎مدیریت در تمامی ارکان روبرو هستیم. امتحان سخت اقتصادی ایران مردودی‎های زیادی داشت. مدیرانی که توانایی کنترل این شرایط را نداشتند نخستین مردودی‎ها محسوب می‎شوند.

او بیان داشت: سوء استفاده گری در بازار همیشه وجود دارد. اما به هر حال مسئله مدیریت مهم‌ترین مشکل است. در صورتی که مدیریت خوبی اعمال می‎شد تحریم‌ها اثر کمتری بر روی اقتصاد داشت. شاهد گرانی‎های 80 الی 200 درصدی نبودیم و بازار دچار هرج و مرج نمی‎شد.

نهالی خاطرنشان کرد: افزایش چهار و نیم برابری قیمت طلا قطعا به این سادگی با کاهش روبرو نخواهد شد. در واقع وقتی درباره کاهش صحبت می‎کنیم که روند قبلی غیرمنطقی نباشد. اما وقتی که در رابطه با همه مسائل یک افزایش جهش‎وار و خارج از اصول و قاعده را شاهد بودیم نرخ کاهش آن به این سادگی و به این زودی میسر نیست. در واقع زمانی طولانی برای تعدیل وضعیت کنونی پیش روی خود می‎بینیم.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: ما فعلا باید مسئله کاهش را فراموش کنیم. اگر هم کاهشی باشد آنچنان تاثیرگذار نیست که بگوییم مدیریت خوبی صورت گرفته است. تنها چیزی که باید به آن توجه شود این است که در این شرایط اقتصادی با مسئله «ثبات قیمت» روبرو شویم.

نهالی در پایان گفت: اینکه قیمت یک کالا در 24 ساعت تغییر می کند نشان می‏دهد ساختار اقتصادی از اساس مشکل دارد. اقتصاددانان ما از جمله سواد کافی نداشته اند و بدتر از آن مدیران اقتصادی کشور هستند. ما نباید به اینجا می‏رسیدیم. افزایش چند برابری و حتی چند صد برابری نشان می‎دهد راه نه اشتباه که برعکس رفته‎ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها