برنامه فرمول یک در بازار شلوغ معرفی برنامه‌ها و چهره‌های تلویزیونی جشنواره جام‌جم 11چهره مردمی موفق را برای انتخاب چهره سال 97 به آراء مردمی گذاشته است

این یازده نفر

هر سال به محض ورود به ماه اسفند، ناخودآگاه همه اتفاقات زندگی شخصی و جامعه را در ذهن مان مرور می‌کنیم، اتفاقات ریز و درشت، تلخ و شیرین و ... همه در کنار هم قرار می‌گیرند و بعد با خودمان قضاوت می‌کنیم که آیا امسال سال خوبی برایمان بوده یا نه؟ گاهی حتی ذهن را فراتر از دغدغه‌های شخصی و خانواده هایمان می‌بریم و با خودمان می‌گوییم که امسال اتفاقات خوبی در کشور رخ داده یا نه؟ مردم با چه دغدغه‌هایی رو‌به‌رو بوده‌اند؟ رویدادهای خوب و بد، شکست و پیروزی کدام بوده‌اند؟ مسلما هر کدام از ما به عنوان یک فرد در جامعه به سهم خودمان در این اتفاقات بی تاثیر نبودیم. شاید خودمان را گول بزنیم و بگوییم مگر می‌شود من به عنوان یک نفر تاثیرگذار باشم؟! اما وقتی دقیق و عمیق نگاه کنیم، به این موضوع می‌رسیم که قطعا هر فردی به سهم خودش در هر رویداد اجتماعی نقش موثر و به‌سزایی دارد. بنابراین عوامل سازنده برنامه فرمول یک در آستانه بسته شدن پرونده سال 97 و پیدا شدن سر و کله سال جدید تصمیم گرفتند چهره مردمی سال 97 را با آرای مردمی انتخاب کنند. این برنامه که از شنبه تا چهارشنبه از شبکه یک پخش می‌شود، میزبان مهمانانی از جنس متفاوت است و مهمانانی که به این برنامه دعوت می‌شوند، فقط سلبریتی و مسؤول نیستند، بلکه از دل خود مردم هستند، آدم‌هایی معمولی، اما با قصه‌های شنیدنی. این برنامه تلاش کرد در طول یک سال، یک برنامه مردمی را روانه آنتن کند؛ برنامه‌ای که مردم با شنیدن قصه‌های واقعی همنوعانشان به اندازه لحظاتی هر چند کوتاه در زندگی شان تامل کنند و با خود بگویند ما هم می‌توانیم در راستای بهتر بودن قدم برداریم و هیچ وقت برای بهتر بودن دیر نیست. دوربین این برنامه روی زندگی آدم‌هایی زوم کرد که شاید من و شما هر روز از کنارشان رد می‌شویم، بدون آنکه عمیق به کارشان نگاه کنیم. به همین دلیل دوربین از روی چهره‌های معروف و مقام‌های مسؤول به سمت بنی آدم به معنای عام چرخید، بی آنکه مقام خاصی داشته باشند. به عنوان نمونه در این برنامه پیرمردی حضور داشت که هنگام فروختن چای به وزن ناچیز پاکت هم توجه می‌کند یا مردی که زنش را در شب عروسی کتک زد، اما بعد از یک مقطعی تصمیم گرفت خودش را اصلاح کند، مادر شهید که کارآفرینی می‌کند، فردی که زمانی قاچاقچی بود، اما تصمیم گرفت مسیر دیگری را در زندگی‌اش دنبال کند و ... حال انتخاب چهره سال 97 به واسطه برنامه فرمول یک به ایستگاه پایانی‌اش نزدیک می‌شود و باید منتظر آرای مردمی نشست تا ببینیم چه کسی چهره امسال خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۹۳۴۹۰

راهیابی 11 نفر از میان 40 نفر
عوامل برنامه فرمول یک در اولین گام و با زبان ساده، مهربانی‌هایی را دیدند که در بطن جامعه جاری است و در ادامه قدردانی کردند از هر کسی که دستش را به سمت نیکی کردن دراز کرده است. به همین دلیل به سمت افرادی رفتند که این مهربانی را فقط به خود و خانواده‌هایشان ارزانی نداشتند و فراتر فکر کرده‌اند. حال از میان مهمانانی که داشتند 11 نفر به عنوان چهره‌های برگزیده به مرحله نهایی انتخاب چهره سال برنامه تلویزیونی فرمول یک راه پیدا کردند. این 11 نفر از بین 40 گزینه مرحله نیمه‌نهایی این برنامه و با رای هیات انتخاب و آرای مردمی توانستند بیشترین رای را کسب کرده و به مرحله پایانی برسند.

سنت‌شکنی فرمول یک
علی ضیا مجری و تهیه‌کننده برنامه «فرمول یک» معتقد است ایده و راهبرد اصلی‌شان برای پیگیری و ساخت برنامه‌ای با هدف انتخاب چهره برگزیده سال با رویکرد اجتماعی، تلاش برای دیدن افرادی در بطن جامعه است که با وجود کارهای بزرگ و مهم‌شان تاکنون به هر دلیلی آن‌طور که باید یا دیده نشده‌اند و یا کمتر دیده شده‌اند.
ضیا در توضیح جزئیات دیگر برنامه تاکید می‌کند دوربین‌ها و رسانه‌ها معمولا چه در طول سال و چه در ایام خاص و به‌خصوص شب‌های عید تمرکزشان روی مسؤولان یا چهره‌های شناخته‌شده حوزه‌های فرهنگی و ورزشی و سیاسی و ... است. وی ادامه می‌دهد: ما می‌خواهیم سنت‌شکنی کنیم و این بار از بین مردم عادی و افرادی که به صورت خیرخواهانه و داوطلبانه گامی در راستای اعتلای فرهنگ جامعه برمی‌دارند چهره سال را انتخاب کنیم.

آغاز ویژه‌برنامه نوروزی
براساس برنامه‌ریزی اعلام شده «فرمول یک» تا هشتم اسفند روی آنتن خواهد بود و ویژه‌برنامه نوروزی نیز از بیست و پنجم اسفندماه آغاز می‌شود که تا موقع سال تحویل ادامه خواهد داشت. این ویژه‌برنامه ساعت 23 از شبکه یک پخش می‌شود.
با اعلام 11 گزینه نهایی منتخب، تا بیست و پنجم اسفندماه رأی‌گیری از طریق پیامک، نرم‌افزار و همچنین حضوری با مراجعه به فرهنگسراهایی چون رسانه، اشراق،‌ ارسباران و... مردم می‌توانند به این افراد رای بدهند تا در نهایت کسی که بیشترین آرای مردمی را کسب کرد، به عنوان چهره برتر سال معرفی شود.

کارگردان برگزیده فجر در تیم داوری
بیش از 30 نفر از چهره‌های شناخته شده حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی و علمی و دانشگاهی اعضای هیات انتخاب چهره‌های برگزیده بودند که در روزهای گذشته با آرای خود گزینه‌های پیشنهادی خود را به عنوان 11 چهره برگزیده مشخص کردند.
وظیفه انتخاب و اعلام نظر در مرحله نیمه‌نهایی انتخاب چهره برگزیده سال در حوزه اجتماعی را چهره‌هایی از جمله سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، نرگس آبیار و محمدحسین مهدویان کارگردانان سینما، علی مطهری، طیبه سیاووشی و الیاس حضرتی از نمایندگان مجلس، محمد درویش کارشناس محیط زیست، علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال، آرش خوشخو روزنامه‌نگار، بهروز نعمتی نماینده مجلس و... بر عهده داشته‌اند. به گفته علی ضیا، مجری و تهیه‌کننده برنامه فرمول یک، هیات انتخاب متشکل از افراد مختلف در حوزه‌های متفاوت است تا معیارهای مختلف برای انتخاب در نظر گرفته می‌شد. به همین دلیل کسانی انتخاب شده‌اند که در جایگاه‌های مختلف اجتماعی هستند. همچنین علاوه بر رای هیات انتخاب، بخش اصلی آرای تعیین‌کننده این مرحله رای و نظر مستقیم مردمی بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف جمع‌آوری و اعلام شد و در تعیین گزینه‌های برگزیده نقش اصلی را ایفا کرد. پس از شمارش مجموع آرای ثبت شده، 11 چهره برگزیده که بیشترین رای را به دست آوردند، مشخص شدند.

منتخبان نهایی از میان 2000 گزینه
تهیه‌کننده و مجری برنامه فرمول یک عنوان می‌کند که افراد منتخب نهایی از بین بیشتر از 2000 گزینه برگزیده شده‌اند که در مرحله اول، تیم تحقیق و پژوهش برنامه فرمول یک آنها را پایش و انتخاب کرد و در نهایت طی فرآیندهایی به 500 نفر و در ادامه 40 نفر و حالا به 11 نفر رسیده‌اند. این مجری تلویزیون اشاره می‌کند که خوشحالند گزینه‌های مرحله نهایی هم به لحاظ جنسیتی تقریبا هم‌اندازه هستند و رقابت این مرحله بین شش آقا و پنج خانم خواهد بود و هم افراد برگزیده از مناطق و استان‌های مختلف در چهار گوشه کشور هستند. به نظر او، همین مساله نشانه‌ای از انتخاب درست و عادلانه آرای مردمی برای انتخاب چهره‌های برگزیده است.

روحانی قصه‌گو و فعال در حوزه کودکان و فضای مجازی
اگر می‌خواهید با او بیشتر آشنا شوید، کافی ا‌ست با کلیدواژه «طلبه‌ای که برای بچه‌ها قصه می‌خواند» در اینترنت جست‌وجو کنید. شعار اسماعیل آذری‌نژاد «قصه، توپ و رنگ سه ابزار ارتباطی با کودکان روستایی» است و محور فعالیت‌هایش را هم بر مبنای همین سه اصل قرار داده است. یک، قصه‌خوانی برای کودکان روستایی، دو، بازی و تفریح با کودکان مناطق محروم و سه، آموزش نقاشی و مهیا کردن شرایطی که کودکان روستایی بتوانند با علایق خود آشنا شوند.
آذری‌نژاد همچنین در فضای مجازی هم فعالیت‌های زیادی دارد و از کمک‌های مردم برای بهبود آموزش کودکان روستایی بهره می‌گیرد.

مادر شهید کارآفرین برای زنان اهوازی
مسن‌ترین نامزد چهره مردمی سال، عصمت احمدیان است. نقل‌قول مشهورش در جشنواره‌ عمار او را در سال ۹۷ سر زبان انداخت. او با حضور روی سن با دریافت جایزه‌ استقلال از این جشنواره، وضعیت دشوار اقتصادی را مورد نقد قرار داد و بیان کرد دیدن گرفتاری مردم از دیدن رگ‌های بریده فرزند شهیدش دردناک‌تر است. عصمت احمدیان که ملقب به «مادر شهدا» است از چهره‌های مشهور اهواز به‌شمار می‌رود. کارآفرینی او برای بیش از ۳۰۰ زن اهوازی از جمله اقداماتی ا‌ست که او را در بین ده چهره‌ برتر سال قرار داده است.

کارآفرینی برای معلولان

یوسف اصلانی، نمایند‌ه‌ تمامی معلولان کشور در برنامه فرمول یک است. تاسیس یک موسسه‌ توانبخشی که به معلولان، خدمات رایگان ارائه می‌کند، مهم‌ترین کاری‌ است که یوسف اصلانی را در میان ده چهره‌ برتر سال قرار داده است. نام او در کنار کودکی به‌اسم «بهادر» گره خورده است. یک نوزاد دوروزه که والدینش او را در خیابان رها می‌کنند و موش صورت نوزاد را می‌خورد! یوسف این کودک را از بهزیستی تحویل می‌گیرد و از او نگهداری می‌کند.کاری که اولین جرقه فعالیت‌های خیرخواهانه او محسوب می‌شود. یوسف اصلانی متولد سال۱۳۵۶ است و تاسیس استخر و مرکز دندانپزشکی برای معلولان از جمله ویژه‌ترین اقدامات او در حوزه معلولان کشور به‌شمار می‌رود.

مهاجرت معکوس
در بین پنج بانویی که به‌مرحله نهایی چهــــــــــره مردمی سال رسیده‌اند،طناز بحری،‌ تقدیر متفاوت‌تری دارد. داســــــــــــــــتان او، داستان زندگی دختری‌ است که ریاست‌ بخش هماتولوژی یک بیمارستان در شهر روتردام هلند را عهد‌ه‌دار بوده اما ناگهان تصمیم می‌گیرد به کشورش برگردد و فعالیتش را همین‌جا ادامه دهد. با این‌که وزارت علوم هنوز بورد و تخصص او را تایید نکرده اما طناز بحری هم‌اکنون جوان‌ترین دکتر بیمارستان شریعتی به‌شمار می‌آید که مهاجرت معکوس از هلند به ایران، او را تبدیل به چهره‌ای خبرساز کرده است.

چوپانی از ایلام
به ‌او لقب «چوپانی از نسل طبیعت» داده‌اند. شهرستان سیروان در استان ایلام بخش زیادی از پوشش گیاهی‌اش را مدیون نورالدین توسلی‌ است؛ یک چوپان ۵۳ ساله که هر روز در مسیرش صد اصله نهال می‌‌کارد. باقیات صالحاتِ ۲۰ ساله او باعث شده مردم این منطقه از سایه و میوه درختانی که نورالدین کاشته استفاده کنند. او همچنین در کنار زمین‌های زراعی، سیل‌بند درست می‌کند تا به این‌ وسیله هم از فرسایش خاک هنگام بارندگی جلوگیری کند و هم منبع مناسبی از غذا را برای دام‌ها ایجاد کند. نورالدین توسلی از چهره‌های برجسته سال ۹۷ است که با رای اکثریت هیات انتخاب فرمول یک به مرحله‌ نهایی چهره مردمی سال راه پیدا کرد.
یک زن موفق روستایی
دختری از سیستان و بلوچستان که در سال ۲۰۱۸ توانست چهارمین دختر روستایی جهان نام بگیرد. توزیع امکانات آموزشی در چند مدرسه، جمع‌آوری سرمایه و نظارت بر ساخت سرویس‌های بهداشتی در مناطق محروم و آموزش سوزن‌دوزی به‌عنوان یکی از صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از جمله خدماتی ا‌ست که زیبا عزیزی را به چهره‌ای بین‌المللی تبدیل کرده است. زیبا عزیزی متولد سال ۱۳۶۲ است و در روستای گهجن از توابع شهر قصرقند به‌دنیا آمده است. فعالیت‌های اجتماعی او برای مردم قصرقند، از او چهره‌ای موفق و تاثیرگذار در استان سیستان و بلوچستان ساخته است.
جراح نیازمندان
محور اصلی فعالیت لعبت گران‌پایه درباره‌ شایع‌ترین سرطان در بین خانم‌هاست. او در زمینه‌ آگاه‌سازی از سرطان سینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و سابقه برگزاری ۷۷ کارگاه آموزشی برای پیشگیری از سرطان سینه را در پرونده خود دارد. از دیگر افتخارات او می‌توان به متخصص جراح عمومی، برنده اولین جایزه جهانی گوهر شاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و ملقب به «جراح نیازمندان» اشاره کرد. او طی سالیان اخیر ۲۹ سفر به مناطق محروم ایران انجام داده و در این سفرها ۵۴ هزار ویزیت و ۱۵۰۰ عمل جراحی انجام داده است.
صدور احکام فرهنگی
مجرمی به قطع دست محکوم شده و به‌‌جای این کار موظف می‌شود درخت بکارد یا فردی که به مامور پلیس اهانت کرده به‌جای این‌که جریمه یا زندانی شود، محکوم می‌شود تا صد کفش برای دانش‌آموزان تامین کند. این دو موقعیت شاید مانیفست‌ مناسبی برای یکی از ده چهره مردمی سال ۹۷ یعنی محمدرضا عموزاد خلیلی باشد، یک قاضی اهل گالیکش که به‌جای حکم زندان برای مجرمان، محکومیت‌های جالبی را وضع می‌کند. بعضی از زندانیان در شهر گالیکش به‌جای این‌که عمر خود را در زندان این شهر سپری کنند،‌ مشغول انجام شغل‌هایی چون گل‌فروشی، کتابفروشی و درخت‌کاری هستند که احکام آنها توسط محمدرضا عموزاده صادر شده است. قاضی‌‌ای که اعتقاد دارد کسی را که مشکل مالی دارد، نباید روانه زندان کرد.
چای فروش با انصاف
مسن‌ترین چهره‌ برتر سال ۹۷ یک چای‌فروش منصف در استان آذربایجان شرقی به نام حاج کاظم کبیر صابر است. او نه تنها در بازار صفی تبریز که در کل این شهر به رعایت عدل و انصاف مشهور است و به او لقب «ترازوی عدالت» داده‌اند. حاج کاظم که جهان‌بینی‌اش شاید با حاج کاظم معروف آژانس شیشه‌ای تفاوت زیادی نداشته باشد، ‌اعتقاد دارد کار خاصی نمی‌کند و هر مسلمانی باید همین‌قدر روی حرفه‌اش حساس باشد. او هنگام محاسبه‌ وزن چای، وزن پاکت چای را هم در کنار ترازو می‌گذارد تا گرمی در حق مشتری‌هایش اجحاف نکند.
کمک به زلزله زدگان
Devoted life اصطلاحی در زبان انگلیسی‌ است و به افرادی اطلاق می‌شود که زندگی‌شان را به موضوع خاصی اختصاص می‌دهند. نرگس کلباسی از جمله چهره‌های اجتماعی‌ است که بخشیدن این صفت به او کار دشواری نیست. کسی که در سال جاری، زندگی‌اش را وقف کرمانشاه کرده و از زمان زلزله در آنجا زندگی می‌کند تا به نارسایی‌های موجود در منطقه رسیدگی کند. کلباسی که پیشتر او را برای فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش در هندوستان می‌شناختیم، کمپینی با‌عنوان «جشن 5000 تومانی» را راه‌اندازی کرد و با کمک‌های مردمی جمع شده برای مردم کرمانشاه خانه ساخت. کلباسی متولد اول فروردین ۱۳۶۷ و نوه مرحوم شیخ فخرالدین کلباسی اشتری، از روحانیون مشهور اصفهان است.
سرباز فداکار حادثه تروریستی
تنها دهه هفتادی در بین نامزدهای برنامه فرمول یک، مجتبی محمدی ا‌ست. ۳۱ شهریور ۹۷ روزی‌ است که تاریخ به‌راحتی فراموش نخواهد کرد. روزی که مجتبی محمدی به قهرمانِ اهواز تبدیل شد. در‌حالی‌که در هوای گرم اهواز به‌مناسبت هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح درحال برگزاری بود، ناگهان چند دقیقه صدای رگبار گلوله همه را نگران کرد. مجتبی در آن حادثه تروریستی، جان یک کودک به‌همراه مادرش را نجات داد تا به یکی از مهم‌ترین چهره‌های اجتماعی سال تبدیل شود. او متولد ۱۳۷۳ و سرباز یکم نیروی ارتش جمهوری اسلامی‌ است که برای عمل انسان‌دوستانه‌اش یک ماه از اضافه خدمتش بخشیده شد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها