امــــــــروز قرار است محمــــــد بــــــن سلمان ولیعهــــــــد عربســــــــتان سعودی سفر خود را به پنج کشور آسیایی شروع کند. این سفر از پاکستان آغاز و به چین ختم خواهد شد. هدف از این سفر که با هزینه‌های فراوانی همراه است بهبود چهره ولیعهد عربستان به‌خصوص بعد از مساله قتل فجیع جمال خاشقجی عنوان شده است. محمد بن سلمان پیش از این نیز در سفر دیگری تلاش کرد چهره خود را در افکار عمومی جهان ترمیم کند.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۰۹

با این همه روز جمعه مردم پاکستان دست به تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به سفر ولیعهد عربستان زده و جنایات آل‌سعود علیه ملت‌های مسلمان را محکوم کردند. معترضان با محکومیت همدستی برخی سران عرب از جمله حاکمان سعودی برای تجاوز به سوریه، یمن و سازش با رژیم صهیونیستی، شعارهایی علیه حاکمان آل‌سعود، آمریکا و رژیم صهیونیستی سر دادند.
مردم پاکستان همچنین از سفر پر دردسر و پرهزینه بن‌سلمان شکایت دارند‌. به طور مثال برای تامین امنیت و رفاه بن سلمان و کاروان 102 نفره وی، تردد ساکنان شهرهای اسلام‌آباد و راولپندی محدود و سرویس تلفن همراه قطع خواهد شد. همزمان با ورود ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد، مسیرهای ارتباطی میان پایتخت یعنی اسلام‌آباد و شهر راولپندی، جایی که قرار است هواپیمای حامل شاهزاده‌های سعودی در پایگاه هوایی نورخان فرود بیاید، بسته خواهد شد. روزنامه امت چاپ پاکستان در این خصوص نوشت: دولت پاکستان علاوه بر بن‌سلمان میزبان 1100 نفر از همراهان و خدمه وی است که توجیه ندارد. گماشتن بیش از 2000 نیروی امنیتی، ورود 130 نفر از محافظان سلطنتی از ریاض به اسلام‌آباد، رزرو هشت هتل مجلل و استقرار تیم ویژه حفاظت بن سلمان از جمله تدابیر اتخاذ شده برای تامین امنیت و رفاه ولیعهد سعودی در سفر به پاکستان است.
مقامات پاکستانی برای توجیه این پذیرایی گرانبها مدعی هستند که قرار است ولیعهد عربستان تا 20 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند. مفتاح اسماعیل، وزیر سابق در دولت حزب مسلم لیگ نواز و نبیل گوبل، از اعضای حزب مردم و نماینده مجلس ملی با اشاره به صرف هزینه‌های گزاف برای میزبانی از هیات بن‌سلمان، خطاب به عمران‌خان گفتند که شعارهای وی و دولتش برای کم کردن هزینه‌های دولتی و صرفه‌جویی در کشور کجا رفت‌؟ پاکستانی‌ها فراموش نکرده‌اند که عمران‌خان، نخست وزیر جدید پاکستان وقتی به قدرت رسید مهم‌ترین شعارش ساده‌زیستی و پرهیز از هزینه‌های اضافی بود، اما حال به نظر می‌رسد سفر محمد بن سلمان کاملا این معیارها را برهم زده باشد‌. برخی منابع دیروز اعلام کردند ممکن است بن سلمان در سفر به پاکستان با هیاتی از طالبان نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشد، اما منابعی از طالبان در قطر گفتند چنین دیداری برنامه‌ریزی نشده است.
بن سلمان قرار است روز دوشنبه روانه هندوستان شود‌. این درحالی است که اخیرا تنش‌های بین هند و پاکستان بخصوص در منطقه کشمیر به‌شدت بالا گرفته است. تا آنجا که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، پاکستان را به‌خاطر بمبگذاری روز پنجشنبه در کشمیر مورد سرزنش قرار داد و تهدید به پاسخی سخت کرد.
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی پیرامون سفر بن سلمان نوشت: به گفته مشاوران ارشد دولت عربستان سعودی، خشم بن سلمان از انتقادات غربی‌ها وی را بر آن داشته تا به‌دنبال حمایت دیپلماتیک از سوی کشورهای بزرگ آسیایی نظیر چین و هند باشد. چند روز پیش مجلس آمریکا طرحی را تصویب کرد که طی آن حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن قطع می‌شود. در انگلیس نیز فشارهای زیادی برای قطع صادرات سلاح به دولت سعودی شکل گرفته است. در همین رابطه گنگ شانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت دیدار بن‌سلمان و مقامات چینی به‌منظور تقویت روابط چینی ـ سعودی و تعمیق همکاری در طرح اقتصادی جاده ابریشم خواهد بود.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها