روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان اعلام کرد:

مصوبه سفر رییس جمهوری برای برق رسانی به ۲۱ روستای لرستان اجرا شد

معاون سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم در نشست خبری رادیو گفت و گو مطرح کرد؛

«مدیریت»، مشکل بزرگ روستاها / طرح در رابطه با برندسازی روستاها

معاون سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم در نشست خبری رادیو گفت و گو شرکت کرد و به سوالات متعددی پیرامون وضعیت روستاها، طرح های در دست اجرا در این مناطق و نحوه مدیریت بر آنها پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۸۹
«مدیریت»، مشکل بزرگ روستاها /   طرح در رابطه با برندسازی روستاها
به گزارش جام جم آنلاین ،‌ نشست خبری معاون سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با حضور محمد امید معاون سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، منوچهر رزمجو معاون سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی و کاوه معراجی معاون برنامه ریزی و زیربنایی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و همچنین اصحاب رسانه از شبکه رادیویی گفت و گو برگزار شد.
محمد امید در این نشست خبری اظهارکرد: در حال حاضر ۲۶ درصد جمعیت کشور را جمعیت روستایی تشکیل می دهد و کلیه فعالیت هایی که در عرصه روستاهای کشور انجام می شود باید با هماهنگی معاونت توسعه روستایی صورت گیرد.
وی افزود: از طریق این هماهنگی ها، هم افزایی خوبی بین دستگاه ها انجام می شود و امکانات خوبی در اختیار روستائیان قرار می گیرد.
معاون سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اذعان کرد: قطع به یقین می توان گفت ما مشکل مالی در روستاها نداریم بیشتر مشکلات، مدیریتی است. اگر از منابعی که تخصیص داده شده به بهترین شکل ممکن استفاده شود و بحث اشتغال روستایی به خوبی اجرا گردد آمار بیکاری روستاها به شدت کاهش خواهد یافت.
امید گفت: در حال حاضر حدود ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار داریم و با احتساب روستاهای زیر ۲۰ خانوار، حدود ۶۲ هزار روستا در کشور وجود دارد اما روستاهای هدف برای کار و سازندگی در وهله اول روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند. اقدامات خیلی خوبی در حوزه زیرساخت این روستاها انجام شده و الان باید به صورت جدی به عرصه تولید روستاها وارد شویم.
وی در رابطه با "شورای عالی روستاها" گفت: با توجه به ضرورت هماهنگی و نظارت قبل از هر اقدام عملیاتی، شورای عالی روستاها شکل گرفت. برخی سازمان های غیردولتی که در روستاها فعالیت می کنند نیز به ضرورت و اهمیت این موضوع تأکید داشتند. از این رو ما وارد کار شدیم و این شورا را در سه بخش مردم نهاد، حاکمیتی و دولتی تشکیل دادیم.
امید در رابطه با سهم معاونت روستایی در ۴۰ پروژه محرومیت زدایی بسیج سازندگی گفت: اجرای ۴۰ هزار پروژه کار بسیار بزرگی است که در حوزه های مختلف لایروبی قنات ها، آبرسانی به روستاها و مسائل عمرانی و آموزشی تعریف شده اما هدف ما در شرایط فعلی هماهنگی دستگاه ها و برقراری انسجام در این حوزه است.
این مقام مسئول همچنین درباره سهم گردشگری روستایی در بخش رونق درآمد روستاها گفت: حدود ۲ هزار واحد بوم گردی تا به الان در روستاهای کشورمان راه اندازی شده و هم اکنون مهمان می پذیرد.
وی با اشاره به سهم روستاها در تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد: یکی از مصادیق بارز و روشن اقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات روستایی است. یکی از عناوین برای اعتباری که در قالب ۱ و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی مطرح شده، موضوع اقتصاد مقاومتی است. در صورت تحقق این امر، ۳ درصد نرخ بیکاری در روستاها کاهش خواهد یافت.
امید همچنین یادآور شد: در رابطه با برندسازی روستاها طرحی داریم که یک سیستم برندینگ در هر شهرستان روستاها شناخته شود البته این اتفاق به صورت خودجوش رخ داده و در هر روستا یک شهرستان و یا روستا یک محصول برند دارند.
در ادامه این نشست خبری، دکتر رزمجو در رابطه با اعتبار کل اشتغالزایی در روستاهای کشور و منابع تأمین آن گفت: در سال ۱۳۹۶ با حمایت مقام معظم رهبری قرار بر این شد که ۱ و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به بخش اشتغال روستایی تخصیص پیدا کند که این کار به تصویب مجلس رسید و آئین نامه اجرایی آن نیز تهیه و ابلاغ شد.
رزمجو افزود: اعتبارات این طرح به صورت تلفیقی بود و نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار به این موضوع تخصیص داده شد و در مرحله اول، ۶ هزار میلیارد تومان آن آزاد گردید.
این مقام مسئول مطرح کرد: با راه اندازی سامانه "کارا" از سوی وزارت کار، ۴۵۰ هزار نفر متقاضی دریافت وام شدند اما هدف از این طرح، صرفاً توزیع نقدینگی در جامعه نبود بلکه هدف اصلی اشتغال زایی در روستاها بود. از این رو دستگاه های متولی در کارگروه های مختلف این طرح را مورد بررسی قرار دادند. در این طرح برای ۱۸۳ هزار نفر در روستاها اشتغال زایی انجام گرفت و در مرحله دوم نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. از سال ۱۳۹۵ تا به الان نزدیک به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به روستاها تخصیص داده شده که ما این مبلغ را به صورت وام با سود ۸ درصد پرداخت کردیم.
رزمجو همچنین در رابطه با تعاونی های روستایی برای جلوگیری از سودجویی دلالان در روستاها گفت: بازاریابی و فروش محصولات از جمله مسائل مهم و تاثیرگذار بر اشتغال روستائیان است. در رابطه با ایجاد تعاونی ها اقداماتی انجام شده اما شاید هنور به نقطه مطلوب نرسیده ایم.
همچنین کاوه معراجی اظهارکرد: معاونت توسعه روستایی از سالها قبل سامانه نظارت را طراحی کرده بود این سامانه پروژه ها را بر اساس نمونه ای انتخاب می کرد و هیئت های نظارتی از این پروژه ها بازدید می کردند.
معاون برنامه ریزی و زیربنایی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: طی دو سال اخیر سامانه را در سطح استان ها توزیع کردیم تا پروژه ها را از نظر کمی و کیفی مورد نظارت قرار دهند و گزارش های نظارتی را از طریق سامانه برای ما ارسال کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها