خشونت پلیس علیه معترضان بالا گرفته و حالا رئیس‌جمهور فرانسه از احتمال همه‌پرسی می‌گوید

به روی چشم!

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خود را به هر دری می‌زند تا شاید بتواند اعتراضات جلیقه‌زردها را در کشورش مهار کند؛ از گفت‌وگوهای مستقیم با برخی رهبران جلیقه‌زردها گرفته تا به میدان کشاندن «شال قرمزها» در برابر جلیقه‌زردها و از همه بدتر سرکوب شدید معترضان با سلاح‌های «فلش بال». اکنون بعضی خبرها حکایت از آن دارد که رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد برای مقابله با اعتراضات جلیقه‌زردها در کشورش همه‌پرسی برگزار کند. این درحالی است که مکرون بدون توجه به سرکوب‌های خشن در کشورش ندای آزادی بیان سر داده و به سایر کشورهای جهان پیرامون عدم رعایت حقوق بشر خرده می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۹۰۰۱۳

روزنامه فرانسوی لوفیگارو در خبری اعلام کرد امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد برای خروج کشورش از بحران جلیقه‌زردها همه‌پرسی برگزار کند. هنوز جزئیات این برنامه یا تصمیم، به روشنی اعلام نشده است، اما به گزارش ایرنا، لو‌فیگارو دیروز در خبری نوشت: امانوئل مکرون در انتخابات پارلمانی 26 می‌ (‌5 خرداد 98) در نظر دارد این همه‌پرسی را برگزار کند. این روزنامه به نقل از سایر منابع دولتی و رسانه‌ای فرانسه گزارش داد رئیس دولت فرانسه فکر می‌کند از این رویداد می‌تواند برای خروج از بحران جلیقه‌زردها استفاده کند. به همین دلیل دفتر مسؤول انتخابات وزارت کشور فرانسه در تماس با تعدادی از صاحبان چاپخانه‌ها از آنها خواسته است در صورت امکان خبرنامه‌ها و بولتن‌های لازم را برای تهیه پیش‌نویس این همه پرسی تهیه کنند. تظاهرات معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه که از 17 نوامبر 2018 (26آبان سال جاری) آغاز شد؛ همچنان در روزهای پایانی هر هفته (شنبه‌ها) ادامه دارد. دو روز پیش دوازدهمین شنبه این اعتراضات که به اعتراضات جلیقه‌زردها موسوم شده است، برگزار شد. تاکنون در جریان این اعتراضات دست‌کم 11 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.
مرگ دموکراسی غربی
اعتراضات جلیقه‌زردها یک نمونه بارز از نارضایتی مردم کشورهای اروپایی و غربی است که عمدتا به صورت سیستم‌های سرمایه‌داری لیبرال اداره می‌شود. یک نمونه دیگر این اعتراضات موسوم به «‌یک درصدی‌ها» در آمریکا بود که جوانان این کشور را به خیابان کشاند تا نسبت به ثروت‌های باد‌آورده سرمایه‌داران غربی اعتراض کنند. آنها می‌گفتند 90 درصد ثروت‌های جهان تنها در اختیار یک درصد است. همان یک درصدی که با در اختیار‌گرفتن رسانه‌ها بر جهان سرمایه‌داری حاکمیت دارند و سیاستمداران این کشورها را نیز به مزدوران خود تبدیل کرده‌اند.
روز شنبه گذشته در دوازدهمین هفته اعتراضات فرانسه حدود ۵۸ هزار نفر به خیابان‌های پاریس و برخی دیگر از شهرهای فرانسه ریختند تا نارضایتی خودشان را اعلام کنند. از این تعداد فقط ۴۰۰۰ نفر در خیابان‌های پاریس حضور داشتند. این اعتراضات در اواسط نوامبر گذشته میلادی و در اعتراض به افزایش مالیات سوخت آغاز شد و به راهپیمایی ضد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و سیاست‌های اقتصادی و افزایش رو به رشد هزینه‌های زندگی در این کشور اروپایی منجر شد. براساس گزارش‌های رسانه‌ای فرانسه تاکنون حدود ۱۹۰۰ معترض و ۱۲۰۰ نیروی پلیس از زمان آغاز راهپیمایی اعتراضی در فرانسه زخمی شده‌اند. تظاهرات روز شنبه پاریس بار دیگر به صحنه جنگ تبدیل شد و نیروهای پلیس فرانسه با استفاده از تفنگ‌های فلش بال معترضان را هدف گرفتند. پیش از آن نهادهای حقوق بشری پلیس را به دلیل استفاده از این سلاح‌ها محکوم کرده بودند. با این حال شورای دولت فرانسه روز جمعه حکم کرد نیروهای امنیتی این کشور حق استفاده از گلوله‌های پلاستیکی با سرعت بالا را برای کنترل جمعیت دارند. معترضان به همین دلیل روز شنبه را «روز مرگ دموکراسی» در فرانسه اعلام کردند و با شعارهای خود خواستار سرنگونی دولت
مکرون شدند.
شال قرمزها در برابر جلیقه‌زردها
یک هفته قبل نیز دولت فرانسه در راستای سرکوب اعتراضات جلیقه‌زردها دست به ترفند عجیب دیگری زد. به گزارش منابع فرانسوی، دولت هزاران نفر را به مقابله با اقدامات جلیقه‌زردها فراخواند. آنها با برداشتن شال‌های قرمز شعار می‌دادند «خشونت را متوقف کنید» و «دست از سر جمهوری من بردارید». شال قرمز‌ها اما نه تنها با نیروهای پلیس درگیر نشدند، بلکه از حمایت کامل آنها برخوردار بودند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدای کار اساسا جنبش جلیقه‌زردها را انکار می‌کرد و حتی حاضر به گفت‌وگو با آنها نبود. بعدها با ادامه اعتراضات مکرون مجبور شد طی سخنانی به طور مستقیم اعتراف کند که صدای معترضان را شنیده است و تلاش می‌کند مشکلات اقتصادی بخش عظیمی از مردم را برطرف کند. به دنبال آن دولت مکرون تلاش کرد با برخی از رهبران جلیقه‌زردها گفت‌وگو کند، اما این گفت‌وگوها مثمر ثمر نبود و نتوانست معترضان را قانع کند. دولت مکرون خوب می‌داند اگر به خواسته معترضان توجه کند سرمایه‌داران کشورش را ناراضی کرده و میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشورش را از دست خواهد داد. به همین دلیل مکرون تلاش می‌کند به نحوی که سرمایه‌داران را ناراضی نکند بکوشد اعتراضات را نیز مهار کند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده و تحلیلگران می‌گویند در آینده نیز نه تنها اعتراضات را خاموش نخواهد کرد، بلکه بر آنها دامن خواهد زد. اعتراضات جلیقه‌زردها ریشه در شکاف عمیق طبقاتی ناشی از نظام سرمایه‌داری نئولیبرال دارد و تا این بی‌عدالتی‌ها برطرف نشود این اعتراضات نیز ادامه خواهد یافت.

فلش بال چیست؟

تفنگ فلش بال، نوعی سلاح است که در دو کالیبر 44 و 83 از سوی دولت فرانسه تولید می‌شود. کالیبر ۸۳ آن نسخه‌ای حرفه‌ای و دارای دو لوله عمودی از آلیاژهای فلزی ساخته شده‌است، در حالی که کالیبر ۴۴ کوچک‌تر و از مواد سبک‌تر کامپوزیت با خشاب دو طرفه ساخته می‌شود. این سلاح در اختیار ماموران پلیس فرانسه برای برخورد با شورش‌ها قرار گرفته و به عنوان جایگزین سلاح گرم مرگبار، باتوم و گلوله‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سلاح توسط شرکت «وری‌کارون» ساخته می‌شود. مهم‌ترین خطر این تفنگ، اصابت گلوله‌های آن به چشم است که شخص را کور می‌کند. اصابت گلوله‌های این تفنگ به استخوان‌ها نیز می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد و استخوان‌ها را خرد کند.
آسیب‌های شدید چشم و شکستگی‌های استخوان اصلی و مرگ ناشی از توقف قلب در استفاده از فلش بال می‌تواند اتفاق بیفتد. در اعتراضات جلیقه‌زردها تاکنون ده‌ها نفر بر اثر اصابت گلوله‌های فلش بال نابینا شده‌اند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها