گزارشی از نمایشگاه‌های نیروهای مسلح و ارائه توانمندی هوایی کشور در 40سالگی انقلاب

اقتدار آسمانی

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در آستانه دهه مبارک فجر، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تدارک نمایشگاه‌های نظامی مختلف در سراسر کشور بخشی از توان رزمی و عملیاتی خود را، در معرض دید عموم قرار دادند. از جمله این نمایشگاه‌ها می‌توان به «اقتدار 40 ساله صنعت دفاعی» مرتبط با تجهیزات ساخته شده توسط وزارت دفاع در مصلای امام خمینی(ره)، «اقتدار هوایی» با حضور کلیه یگان‌های پروازی نیروهای مسلح در منطقه هوایی مهرآباد و «اقتدار انقلاب» در باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد که در هریک از این رویدادها برخی دستاوردهای بهینه‌سازی یا ساخته شده توسط متخصصان داخلی به نمایش درآمده که می‌توانند نمادی از عزم نیروهای مسلح برای حفظ توان بازدارندگی و قدرت دفاعی قلمداد شوند.
کد خبر: ۱۱۸۹۷۶۸

موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را از نزدیک ببینید
مصلای امام خمینی(ره) تهران با برگزاری نمایشگاهی با عنوان «اقتدار40» میزبان آخرین دستاوردهای دفاعی نیروهای مسلح کشور است.
در این نمایشگاه که از روز 10 بهمن آغاز شده‌ مجموعه‌ای از فعالیت‌های 40سال گذشته حوزه دفاعی نظام جمهوری اسلامی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. علاوه بر این ارائه تازه‌ترین تلاش‌های عرصه‌های سازندگی، محرومیت ز‌دایی و خدمت‌رسانی نیز از بخش‌های جنبی این نمایشگاه است.
نمایشگاه اقتدار 40 علاوه بر این‌که موشک‌های قدر، شهاب 1 و 2، قیام، خلیج فارس، هرمز، فاتح، خرمشهر، ذوالفقار را به نمایش گذاشته از تازه‌ترین دستاوردهای صنایع دفاعی نیروهای مسلح نیز رونمایی کرده است. کمان 12 جدیدترین پهپاد ایرانی با سرعت 200 کیلومتر و مداومت پروازی 10 ساعت و قابلیت برخاست از باندهایی با حداقل طول 400 متر از جمله این دستاوردها است. از دیگر دستاوردهای رونمایی شده موشک اخگر است که از فاصله 30 کیلومتری قابلیت شلیک به سمت اهداف را دارد. اخگر با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت مجهز به یک موتور میکروجت است. موشک کروز هواپایه قاصد 3 نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت. این سلاح جدید قابلیت شلیک از فاصله 100 کیلومتری را دارد.
دستاورد دیگر پاد اخلالگر و فریب هواپایه شاهین است که پس از فعال شدن قادر به ایجاد اخلال در رادارها و تجهیزات الکترونیک دشمن است.
در نمایشگاه اقتدار 40، مجموعه‌ای از جدیدترین پهپادهای رزمی سپاه نیز به نمایش درآمد. از جمله پهپاد شاهد 129 با برد عملیاتی2000 کیلومتر و با توانمندی اجرای ماموریت‌های مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف با بمب و موشک، پهپادهای خانواده سیمرغ، پهپاد صاعقه 2 با قابلیت حمل 4 بمب هوشمند در محفظه داخلی و پهپاد مهاجر ۶ مجهز به موشک‌های قائم نیز در بخش پهپادهای این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
از بخش‌های قابل توجه در این نمایشگاه مجموعه غرفه‌هایی تحت عنوان «کوچه جنگ الکترونیک» است. در این غرفه‌ها نمونه‌هایی از روند جنگ‌های الکترونیک در دهه‌های مختلف انقلاب به نمایش گذاشته شده است.
در غرفه‌های مختلف این بخش گزارش‌هایی از ویژگی‌های جنگ‌های الکترونیک قبل و بعد از انقلاب ارائه شده است. در قبل از انقلاب غربی‌ها سایت‌های جنگ‌ الکترونیک را در ایران در مناطقی مثل سلمان شهر چالوس و صفی آباد بهشهر احداث کردند. از جمله ویژگی‌های این سایت‌ها این بود که سامانه و کاربران آن همه خارجی بودند و حتی برای بازدید بالاترین مقامات ایران نیز محدودیت‌هایی را قائل شده بودند. در دهه اول انقلاب با وجود نیاز ایران به تجهیزات جنگ الکترونیک مقاومت‌های بسیاری از سوی کشورهای غربی برای واگذاری چنین تجهیزاتی به کشور صورت گرفت. به همین خاطر دانشجویان و دانشگاهیان ایران به منظور ورود علمی به این حوزه دست به کار شدند و طراحی و ساخت سامانه مانیتورینگ مخابراتی راه دور را به عهده گرفتند. در نهایت حاصل این تلاش طراحی‌ و تهیه نرم‌افزارهای بومی،‌ تربیت نیروهای متخصص و تولید سامانه‌ها و تجهیزات به تعداد مورد نیاز بود.
در دهه دوم و سوم انقلاب با ایجاد پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ورود به مباحث آینده پژوهی و لبه‌های فناوری آغاز و در نهایت زمینه برای ساخت تجهیزات به روش مهندسی معکوس و ساخت و تولید به تعداد انبوه فراهم شد. در نهایت در دهه چهارم زمینه صدور تجهیزات جنگ الکترونیک به کشورهای دوست و هم پیمان فراهم شد. یکی دیگر از دستاوردهای جنگ الکترونیک که در نمایشگاه نمونه‌هایی از اقدمات اولیه آن به نمایش درآمد طرح موقعیت‌یابی زمین پایه ملی با هدف ترک وابستگی به جی‌پی‌اس است. نسخه بومی جایگزین آن ال‌پی‌اس یا سیستم موقعیت یابی محلی نام دارد که در حال حاضر پنج آنتن آن در نقاط مختلف کشور نصب شده و هرکدام از آنتن‌ها مجهز به 64 فرستنده هستند و قابلیت استفاده را روی گیرنده‌های انفرادی، خودرو و تلفن همراه دارند. با توجه به این‌که در حال حاضر تنها عربستان سعودی نسل اول و نسل ارتقا یافته موقعیت یابی زمین پایه را دارا می‌باشد امید می رود که با ارتقای سیستم موقعیت یابی زمین پایه ملی زمینه برای بومی کردن این سیستم در ایران عمومیت پیدا کند.

نمایشگاه هوایی مهرآباد
نمایشگاه هوایی اقتدار هوایی نیروهای مسلح با میزبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و در منطقه هوایی مهرآباد تهران از 12 بهمن ماه سال جاری آغاز به فعالیت کرده و به مدت 10 روز از ساعت 9 الی 17 عصر پذیرای عموم است.
این نمایشگاه در دو بخش ثابت و پروازی طرح‌ریزی شده است که در بخش ثابت، در رمپ شکاری بخشی از هواگردهای نظامی کشورمان شامل انواع جنگنده‌ها، بالگردها، هواپیماهای ترابری و تجهیزات قابل حمل توسط آنان به نمایش درآمده است. انواع هواپیماهای شکاری شامل جنگنده بمب‌افکن سنگین مکدانل داگلاس F-4D و F-4E فانتوم، جنگنده بمب‌افکن سبک نورثروپ F-5F تایگر و نسخه بومی با نام هسا صاعقه 1، جنگنده سبک رهگیر چنگدو FT-7N ایرگارد، شکاری رهگیرهای گرومن F-14A تامکت و میکویان MiG-29A فالکروم، بمب‌افکن ضربتی و راهبردی سوخو Su-24MK فنسر و شکاری داسو Mirage F1BQ از نیروی هوایی ارتش و بمب‌افکن ضربتی سوخو Su-24UM-3K فیتر از نیروی هوافضای سپاه پاسداران حضور دارند که به این گروه از جنگنده‌ها انواع هواپیماهای آموزشی ملخی شامل بیچ کرافت F-33 بونانزا و پیلاتوس PC-7 توربوترینر از نهاجا و امبرائر EMB-312 توکانو و MFI-17 مشاق سپاه را باید اضافه کرد. در بخش ترابری هوایی، هواپیماهای راهبردی و غول‌پیکر بوئینگ 747 جامبوجت و بوئینگ 707، ترابری تاکتیکی لاکهید C-130 هرکولس، ترابری سبک فوکر F-27 فرندشیپ و حمل و نقل ویژه (VIP) داسو فالکن 20 نیروی هوایی ارتش و ترابری سنگین ایلوشین IL-76TD، ترابری متوسط آنتونوف An-74 و ترابری سبک Y-12 نیروی هوافضا استقرار یافتند. انواع بالگرد از یگان‌های هوایی نیروهای مسلح از جمله بالگرد ترابری سنگین الیکوتری مری دیونالی CH-47C شینوک نهاجا، بالگردهای رزمی بل 209 کبرا (AH-1J) و ترابری متوسط بل 214 هوانیروز ارتش، بالگرد ضدزیردریایی سیکورسکی SH-3D سی کینگ هوادریا ارتش و مجموعه‌ای از یگان‌های بالگردی هواناجا شامل ترابری سنگین میل Mi-171 و ترابری متوسط بل 205 و بل 212 در کنار اولین بالگرد تحویلی به کشورمان و R-44 رابینسون از دیگر هواگردهای به نمایش در آمده است.
انواع پهپادهای شناسایی یا رزمی نیز دیگر بخش رویداد هوایی مهرآباد را در آشیانه‌ای مسقف به خود اختصاص داده‌اند که در این محل نمونه‌های مختلفی از جمله هواپیمای جنگنده T-33 که به صورت هواگرد بدون سرنشین رزمی با وظیفه آماج ـ هدف پرنده ـ در آمده و به نام QT-33A شناخته می‌شود در کنار سایر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ارتش، سپاه و وزارت دفاع همچون شاهد 129، نمونه مقیاس کوچک سیمرغ (نسخه ایرانی RQ-170 آمریکایی)، ابابیل، صاعقه، مهاجر و... چشم‌ها رو به خود جلب می‌نماید. بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌توانند از مراحل تعمیرات سنگین (موسوم به اورهال) در هواپیماهای شکاری بازدید کنند. در نهایت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش نیز با نمایش سامانه‌های پدافند برد بلند هوایی S-300 و برد متوسط‌هاوک (در کنار نمونه داخلی آن با نام مرصاد) و انواع رادارهای شناسایی، هدایت موشک و تعقیب هدف بخشی از توانمندی‌های خود در راستای حفظ آسمان میهن از گزند بیگانگان را در مقابل دید همگان قرار داده است.
تماشای پروازهای نمایشی ارتش و سپاه
در بخش پروازی این نمایشگاه، روزانه و در دو نوبت صبح و عصر، پروازهای نمایشی بر فراز فرودگاه مهرآباد تهران انجام می‌شود که نوبت صبح در فاصله زمانی 10:30 الی 11 توسط ارتش و نوبت عصر در بازه 14:30 لغایت 15 از سوی سپاه پاسداران اجرا می‌شود. در خط پروازی هواپیماها، جنگنده‌های میکویان MiG-29A و MiG-29UB فالکروم به همراه شکاری‌های بومی صاعقه‌1 از نیروی هوایی ارتش حاضر هستند که به ترتیب در نوبت صبح پرواز‌های تک فروندی و دو فروندی را اجرا کرده که به آنها هواپیماهای ملخی پیلاتوس PC-7 توربوترینر، عملیات راپل تیپ 65 نوهد از بالگرد ترابری بل 214 نهاجا و پرواز بل 209 کبرا هوانیروز بر فراز سطوح پروازی فرودگاه اضافه می‌شود. در نوبت عصر نیز بمب افکن‌های ضربتی Su-22UM-3K و Su-22M4 از نیروی هوافضای سپاه طرح نمایشی قابل توجهی را تدارک دیده‌اند که پس از آنان نیز هواپیماهای آموزشی امبرائر EMB-312 و MFI-17 مشاق بر جلوه حرکات نمایشی هوایی افزوده و در پایان، عملیات راپل تیپ صابرین سپاه از بالگرد میل Mi-171 و پرواز بالگردهای داخلی شاهد 285 و شاهد 287 انجام می‌شود.

نمایش دستاوردهای هسته‌ای در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس
دیروز همچنین نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با عنوان «چهل سال افتخار و بالندگی» با حضور رئیس مجلس و رئیس سازمان انرژی اتمی در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس گشایش یافت. این نمایشگاه تا 22 بهمن در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا است و 40 دستگاه و نهاد لشکری و کشوری در این‌ نمایشگاه دستاوردهای خود را نمایش می دهند.
نمایش تمام فرآیند اکتشاف، تولید و فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان انرژی اتمی از جمله بخش‌های قابل توجه این نمایشگاه است. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد صنعت هسته‌ای این است که متخصصان ایرانی مسلط به علم هسته‌ای شده‌اند و در حوزه‌های مختلفی از جمله در اکتشاف و استخراج قدم‌های بلندی برداشتیم.

ویژ‌گی‌های جدیدترین کروز ایرانی

موشک کروز برد بلند هویزه، روز گذشته رونمایی شد. این موشک ۱۳۵۰ کیلومتر برد دارد، در کوتاه‌ترین زمان آماده به کار می‌شود، در ارتفاع بسیار پایین حرکت می‌کند و دارای سر جنگی قدرتمند است. موشک هویزه که یک موشک کروز زمینی است، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت‌های تاکتیک‌پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم کند. وزیر دفاع درباره تفاوت این موشک با موشک سومار گفت: این‌ها از یک خانواده هستند، اما موشک سومار با برد ۷۰۰ کیلومتر است و موشک هویزه ۱۳۵۰ کیلومتر برد دارد و کروز‌هویزه توانایی جنگ الکترونیک بیشتری هم دارد.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها