مراسم «یک روز با سلینجر» همزمان در ایران و آمریکا برپا می‌شود

سنگ تمام مصطفی مستور برای نویسنده مرموز

چه نشسته‌اید که قرار است در همین تهران خودمان برای یکی از بزرگ‌ترین نویسنده‌های قرن اخیر برنامه‌ای ترتیب داده شود، چه برنامه‌ای؛ «یک روز با سلینجر»؛ نویسنده‌ای که همیشه مرموز بود و فراری از رسانه‌ها. این را هم بدانید که مسؤول برگزاری این مراسم کسی نیست جز مصطفی مستور، قصه‌نویس ایرانی.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۴۳

حالا دبیر مراسم «یک روز با سلینجر» جزئیات برگزاری این برنامه را هم اعلام کرده است. حمیرا افشار ـ دبیر برگزاری مراسم «یک‌روز با سلینجر» ـ درباره جزئیات این مراسم به ایسنا گفت: این مراسم همزمان با صدمین سالروز تولد جی. دی. سلینجر در اول ژانویه (سه‌شنبه ۱۱ دی‌ماه) برگزار می‌شود. در آمریکا نیز انتشارات لیتل براون (little Brown) مراسمی برای صدمین سال‌روز تولد این نویسنده برگزار می‌کند.
او افزود: هدف ما از برگزاری این مراسم آشنایی بیشتر مردم با سلینجر است؛ شاید بتوان گفت ۷۰ - ۸۰ درصد کسانی که سلینجر را می‌شناسند فقط با کتاب «ناتور دشت» او آشنایی دارند و اصلا نام کتاب‌های دیگرش را نشنیده‌اند. شاید برگزاری چنین مراسمی باعث شود مردم با کتاب‌های دیگر او آشنا شوند. همچنین خیلی از کسانی که با این نویسنده آشنا نیستند، با میزان تأثیرگذاری او در ادبیات داستانی و نویسنده‌های دیگر آشنا خواهند شد. در واقع این مراسم باعث می‌شود سلینجر را به افراد بیشتری بشناسانیم.
افشار درباره برنامه‌های این مراسم نیز بیان کرد: علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهرکتاب، مصطفی مستور، نویسنده و مسؤول برگزاری «یک روز با سلینجر» و امیر پوریا، منتقد و مدرس سینما از سخنرانان قطعی مراسم هستند، البته صحبت‌های آقای مستور و آقای پوریا بیشتر حالت مناظره خواهد داشت. همچنین دو نفر از نویسنده‌های دیگر هم قرار است سخنرانی داشته باشند که هنوز قطعی نشده است؛ آنها درباره انزوای سلینجر، آثار این نویسنده، نثر، نحوه نوشتن او و سبک داستانی‌اش سخنرانی خواهند کرد. نیما رئیسی و گلاره عباسی نیز بخش‌هایی از دو داستان سلینجر را به صورت حضوری می‌خوانند.
دبیر برگزاری مراسم «یک روز با سلینجر» در ادامه گفت: کلیپ‌هایی را هم درباره بیوگرافی این نویسنده آماده کرده‌ایم؛ این‌که زندگی‌اش به چه صورت بوده و چه پروسه‌ای را طی کرده تا نویسنده شود. همچنین تعدادی از هنرمندان که نمی‌توانند به صورت حضوری در این مراسم شرکت کنند کلیپ‌هایی را برای ما فرستاده‌اند که درباره سلینجر صحبت کرده‌اند یا بخشی از داستان‌هایش را
خوانده‌اند.
به گفته افشار، مسؤول اصلی برگزاری این مراسم نوین کتاب گویا و موسسه فرهنگی شهر کتاب هستند.
جی. دی. سلینجر، متولد اول ژانویه ۱۹۱۹ میلادی در منهتن نیویورک است که با انتشار رمان «ناتور دشت» به یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شد. آثار او بارها در ایران ترجمه و منتشر شده‌ است. سلینجر آثار منتشرشده اندکی از خود باقی گذاشت و پس از مرگش چند داستان منتشرنشده‌اش در منزلش یافت شد که آنها را به دست چاپ نسپرده بود. او تا حد امکان زندگی‌اش را خصوصی نگاه داشته و خواهان انزوا و دوری‌گزینی از دنیای بیرون بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها