نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: هم‌اکنون امکان بازگشت ارز به مملکت مانند گذشته نیست چون هیچ بانکی در خارج از کشور به‌واسطه تهدیدهای آمریکا با بانک‌های ایرانی همکاری نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۲۸

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد افزود: هم‌اکنون ۸۰ درصد صادرات کشور در اختیار شرکت‌های دولتی و خصولتی و فقط ۲۰ درصد از صادرات به‌وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی همچنین با تاکید بر این‌که همه در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور باید تلاش کنند، عنوان کرد: صادرکنندگان بخش خصوصی برای تأمین سرمایه در گردش خود چاره‌ای ‌جز بازگشت ارز صادراتی ندارند.
عضو هیات نمایندگان و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: این‌طور نیست که افراد نخواهند ارز به کشور برگردد، بلکه امکان بازگشت ارز به مملکت مانند گذشته وجود ندارد، چون هیچ بانکی در خارج از کشور به‌واسطه تهدیدهای آمریکا حاضر به همکاری با بانک‌های ایرانی نیست.
وی افزود: این‌که بازگشت ارز حاصل از صادرات در بازه سه‌ماهه صورت گیرد نه بر مبنای سال مالی، ابهاماتی ایجاد و همین‌طور شرایط را برای حوزه صادرات و صادرکنندگان بسیار دشوار کرده است.
صالحی تصریح کرد: با توجه به این‌که کشور در شرایط خاصی قرار گرفته و حوزه بانکی با شدیدترین محدودیت‌ها مواجه است و در عین حال امکان انتقال ارز وجود ندارد، چرا اصرار می‌شود برگشت ارز باید سه‌ماهه صورت گیرد؟
وی گفت: پیمان‌سپاری ارزی و تعهد صادرکنندگان برای بازگشت ارز موضوعی است که در گذشته هم تجربه موفقی به همراه نداشته است. عضو هیات نمایندگان و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: تصمیماتی همچون بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی منجر به ایجاد مشکل در فضای کسب‌وکار و شرایط اقتصادی کشور به‌ویژه در حوزه صادرات می‌شود. وی در ادامه با تاکید بر این‌که دولت باید از تصمیمات خلق‌الساعه و بدون پشتوانه کار کارشناسی به شدت پرهیز کند، یادآور شد: تصمیمات ناگهانی موجب کاهش امنیت سرمایه‌گذاری، چند برابر شدن مشکلات مالی و سلب قدرت برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی خواهد شد. صالحی اضافه کرد: دولتمردان در راستای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با فعالان بخش خصوصی مشورت کنند، چراکه لطمات تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و خلق‌الساعه دولتمردان به‌خصوص در تجارت خارجی بسیار شدید و غیرقابل جبران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها