افشاگری‌های صنف نشر پس از انصراف 7 نفر

پدرخوانده کیست؟

ظهر دیروز هفت نفر از نامزدهایی که برای حضور در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انصراف داده‌اند دور هم جمع شدند و نشستی در انتشارات مجد داشتند. فارس گزارش مبسوطی از این نشست که یحیی دهقانی، محمدرضا توکل صدیق، فتح‌ا... فروغی، مسعود پایدار، سیدعباس حسینی نیک، عبدالعظیم فریدون و فرهاد تیمورزاده در آن حضور داشتند، منتشر کرده است. براساس گزارش فارس، توکل صدیق به موضوعاتی چون اهمیت داشتن هیأت مدیره‌هایی با ظرفیت بالا و رویکرد مشارکت‌پذیری و تعامل با همه اجزای نشر اشاره کرد و از وجود دست‌های پشت پرده گفت. یحیی دهقانی درباره انصراف از نامزدی صحبت کرد و این‌که راه آسان را انتخاب نکرده‌اند و در عوض راه درست را در پیش گرفته‌اند او تاکید کرد که طی دو سال اخیر به این نتیجه رسیده بودند که جمعی در خارج از اتحادیه وجود دارند که می‌خواهند بر اتحادیه حاکم شوند و چون فکر می‌کنند رأی نمی‌آورند می‌خواهند گروهی را به داخل اتحادیه بفرستند که آنها را هدایت کنند. عبدالعظیم فریدون به پیشنهاد تشکیل شورای پیشکسوتان انتقاد کرد و از اختلافات گفت که بین اتحادیه و تشکل‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۸۵۱۳۱

حسینی نیک مشکل دیگری را در صنعت نشر تحلیل کرد و از واردکننده کتب خارجی گفت که از ارشاد مجوز انتشار گرفتند و وارد اتحادیه شدند. این موضوع مقدمه‌ای شد برای پرداختن به عملکرد رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اظهارات فتح‌ا... فروغی که معتقد است دوقطبی کردن صنف نشر، در دستور کار فعلی رئیس اتحادیه است.

پدرخوانده کیست؟
بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان در ادامه از حسن کیائیان مدیرفعلی نشر چشمه به عنوان فرد پشت پرده تمامی این اتفاقات یاد کرد و گفت: او به دلایل سیاسی امکان حضور در انتخابات اتحادیه را ندارد. در نتیجه کسانی را سازماندهی می‌کند تا در این انتخابات شرکت کنند و تنها از او حرف شنوی داشته باشند. جالب است بگویم همین افراد حرف شنو که ریاست فعلی اتحادیه و اقلیت هیات مدیره را در اختیار دارند، چهار سال است به نمایندگی از اتحادیه در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب از جمله نمایشگاه فرانکفورت شرکت می‌کنند و نه تنها یک صفحه گزارشی از آنچه که به نمایندگی از صنف انجام داده اند منتشر نکرده اند که شاهد بوده ایم تنها به امور شخصی خود پرداخته‌اند.

تخلف در نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران
حسینی‌نیک به مورد دیگری از تخلفات رئیس اتحادیه در نمایشگاه بیست و نهم اشاره کرد و گفت: با هماهنگی ایشان در آن دوره اعلام کردند که اساتید دانشگاه می‌توانند بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان فقط کتاب خارجی بخرند و ما خیلی تلاش کردیم تا توانستیم جلوی این کار را بگیریم. سال بعدش در نمایشگاه کتاب که با افزایش قیمت دلار همراه بودیم شاهد بودیم که این ناشرنماهای واردکننده کتاب چند میلیارد تومان مابه‌التفاوت کتاب‌هایی که مدعی فروشش بودند را از وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌ها دریافت کردند، در حالی که گزارشی که در همان موقع در مطبوعات منتشر شد حاکی از آن بود که انبارهای کتاب‌های وارداتی نمایشگاه خالی است و آنچه هم که فروش رفته بود کتاب‌های قدیمی آنها بود. از فعالیت این گروه این را هم بدانید بد نیست که در نمایشگاه بیستم سه نفر از آنها به عنوان واردکننده کتاب با ارائه اسناد جعلی بیش از یک میلیون دلار ارز دولتی دریافت کردند اما مشخص نشد که چه کتابی وارد شده و فروخته شده است. وی همچنین درباره حضور و اهانت میشل کلمن رئیس اتحادیه جهانی ناشران در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم توضیح داد: آقای کلمن در آن نشست گفت که دوستان آمریکایی اش به او می‌گویند کتابی که ما دوشنبه منتشر می‌کنیم در ایران روز چهارشنبه منتشر می‌شود و به استناد همین او ناشران ایرانی را دزد خواند و به آنها توهین کرد. حرفی که او زد و توهینی که او کرد تنها توهین به ناشران آموزشی نیست بلکه توهین به صنف نشر ایران بود اما چه کسانی از این اتفاق خوشحال شدند، چرا یکی از ناشران به اصطلاح عمومی که بدون کپی رایت کتاب منتشر می‌کند ناراحت نشد؟ یعنی به آنها توهینی نشده است.

ادعای جعل نامه اتاق اصناف از سوی رئیس اتحادیه
در ادامه این نشست خبری یحیی دهقانی عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران نیز به ارائه بخش دیگری از تخلفات رئیس فعلی اتحادیه ناشران پرداخت و گفت: بیستم شهریورماه امسال نامه‌ای از وزارت ارشاد به اتحادیه می‌آید که در آن خواسته شده نماینده اتحادیه برای حضور در شورای سیاستگذاری نمایشگاه معرفی شود. دو روز پس از آن در جلسه هیات مدیره اتحادیه صحبتی از این نامه به میان نمی‌آید و ما پس از آن متوجه می‌شویم که چنین نامه‌ای به اتحادیه فرستاده شده است، در نتیجه در جلسه بعدی در مورد آن تصمیم گرفته می‌شود و به اتفاق اکثریت آراء، بنده به عنوان نماینده انتخاب می‌شوم. آقای آموزگار به عنوان رئیس اتحادیه این مصوبه را تا بیستم آبان ماه به وزارت ارشاد نمی‌فرستد.
تصورش این بود که چون در پنجم آبان ماه امسال اعتبارنامه اعضای فعلی هیات مدیره تمام می‌شود، اگر این نامه را بعد از آن ارسال کند می‌تواند مدعی شود که ما دیگر در اتحادیه سمتی نداریم، در حالی که طبق مکاتبه‌ای که ما با اتاق اصناف داشتیم، جایگاه حقوقی ما تا زمان برگزاری انتخابات بعدی پابرجا بوده است.
دهقانی ادامه داد: این ماجرا گذشت تا احکام اعضای شورا ابلاغ شد الا حکم نماینده اتحادیه. پیگیری ما نشان داد که رئیس اتحادیه نامه‌ای جعلی را به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ارائه کرده اند که باعث شده حکم ما ابلاغ نشود. ماجرا از این قرار بود که نامه نگاری بازرس اتحادیه با اتاق اصناف در مورد فعالیت اعضای هیات مدیره و شورای تشکل‌ها با این پاسخ مواجه شده بود که نمایندگان قبلی به کار خود تا انتخابات ادامه دهند اما نگفته بود منظور از نمایندگان قبلی کدام نمایندگان هستند، نماینده سال قبل که من بودم یا نماینده قبل ترش. رئیس اتحادیه این نامه را با دو رونوشت جعلی به وزارت ارشاد ارسال کرده بود. وقتی ما متوجه این مساله شدیم و آن را به اطلاع رئیس اتاق اصناف و وزارت ارشاد رساندیم، آن موقع حکم بنده را ابلاغ کردند. حالا شما بگویید ما باید با این بداخلاقی‌ها چه کنیم؟ بنزین روی خود بریزیم و خودمان را آتش بزنیم یا این‌که بمانیم و به هر قیمتی کار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها