جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان گلایه دانشگاه‌ها از لایحه بودجه سال 98 را بررسی می‌کند

دانشگاه‌های کمبودجه!

غول گرانی همین تورم رسمی 18 درصدی فعلی که با نرخ غیررسمی‌اش فاصله زیادی دارد، بالاخره گریبان دانشگاه‌های کشورمان را هم گرفت، آنقدر که حالا روسای دانشگاه‌های مختلف کاسه چه کنم چه کنم دستشان بگیرند و بگویند با این بودجه و این خرج و مخارج و این گرانی، دستشان به هیچ جایی بند نیست، که این بودجه مدت‌هاست کفاف مخارج جاری دانشگاه را هم نمی‌دهد، چه برسد به انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی. این گلایه مشترک با این‌که از میانه‌های سال جاری و بالا رفتن ناگهانی قیمت ارز از سوی دانشگاه‌های مختلف مطرح می‌شد اما از وقتی که لایحه بودجه سال ۹۸ توسط دولت به مجلس ارسال و بودجه مصرفی سال آینده نهادهای مختلف از جمله دانشگاه‌ها مشخص شد، به اوج رسید.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۴۱

رئیس دانشگاه الزهرا: افزایش 30 درصدی تقاضا برای غذای سلف

رئیس دانشگاه الزهرا یکی از همین روسای دانشگاه‌ها بود که در اولین واکنش‌ها، از گرانی این روزهای جامعه گلایه کرد و گفت: گرانی باعث افزایش ۳۰ درصدی تقاضای دانشجویان برای غذای سلف و خوابگاه شده‌ است.
مهناز ملانظری نسبت به افزایش 14 درصدی بودجه دانشگاه الزهرا در لایحه بودجه سال 98 هم، واکنش نشان داد و پیش‌بینی کرد، دانشگاه متبوعش با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و اساتید با مشکل مواجه شود. او در توضیح بیشتر گفت: ما امسال با افزایش چشمگیر قیمت‌‎ها روبه‌رو بودیم که خود همین‌ها در واقع تمام پیش‌بینی‌های ما را به هم ریخته است.
به گفته ملانظری افزایش قیمت‌ها، دو اثر سوء برای دانشگاه الزهرا داشته، در مرحله اول هزینه‌های دانشگاه را به طور جدی بالا برده و در مرحله بعدی باعث رشد تقاضای 30 درصدی دانشجویان در استفاده از غذا، سلف و خوابگاه هم شده است و این یعنی آن دسته از دانشجویانی که تا قبل از این بیرون از دانشگاه غذا می‌خوردند یا به رستوران‌های اطراف مراجعه می‌کردند، در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها ترجیح می‌دهند از غذای سلف استفاده کنند و این افزایش ۳۰ درصدی هزینه مضاعفی را به دانشگاه تحمیل کرده است.
گلایه از افزایش تقاضا اما به همین‌جا ختم نشد و رئیس دانشگاه الزهرا گفت: به موازات این افزایش درخواست ما با افزایش تقاضا برای خوابگاه‌ نیز مواجه هستیم؛ یعنی دانشجویانی که در واقع با هم یا به طور مشترک خانه‌هایی را بیرون از دانشگاه اجاره کرده بودند و در خوابگاه زندگی نمی‌کردند، الان با این افزایش قیمت‌ها به خوابگاه‌ها برگشته‌اند. این مسائل با توجه به کاهش چشمگیر افزایش بودجه سال ۹۸ مشکلاتی جدی برای اداره دانشگاه‌ها به وجود خواهد آورد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت: بودجه‌ای که کفاف نمی‌دهد
گلایه بعدی چند کیلومتر آ‌ن‌طرف‌تر از دانشگاه تهران و از جایی حوالی خیابان هنگام شنیده شد و رئیس دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از بودجه سال آینده دانشگاهش در لایحه بودجه گفت: براساس لایحه بودجه این دانشگاه در سال آینده ۱۱ درصد رشد بودجه داشته است که این امر کفاف هزینه‌های پرسنلی دانشگاه را هم ندارد. جبارعلی ذاکری گفت: با این میزان افزایش بودجه، دانشگاه در هزینه‌های جاری‌اش هم با مشکل مواجه می‌شود و براین اساس با مشکلات جدی در فعالیت‌های علمی و پژوهشی نیز مواجه خواهیم شد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: امیدواریم قبل از تصویب لایحه بودجه تغییراتی در بودجه دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های برتر داشته باشیم.
او البته از جلسه مشترک روسای دانشگاه‌های برتر کشور هم در خصوص وضعیت بودجه در سال آینده خبر داد.

رئیس دانشگاه تهران: دشواری تامین هزینه‌های خوابگاه و تغذیه

گلایه بعدی از خیابان‌های مرکزی پایتخت به گوش رسید، از جایی حوالی میدان انقلاب که مدت‌هاست میزبان بزرگ‌ترین دانشگاه ایران است. همین جا بود که رئیس دانشگاه تهران هم از این گلایه کرد که بخش عمده بودجه این دانشگاه خرج دستمزد می‌شود. محمود نیلی احمدآبادی با اعلام این موضوع گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور بخشی از هزینه‌های دانشگاه مربوط به مواد غذایی است که وضعیت مالی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
رئیس دانشگاه تهران درباره بودجه سال 98 هم گفت: بودجه سال آینده دانشگاه بین 12 تا 14 درصد به طور متوسط افزایش پیدا کرده که بخش زیادی از آن خرج دستمزد می‌شود از سوی دیگر در سال جدید افزایش حقوق و دستمزد 20 درصد اعلام شده که بی‌تردید ما را در سایر هزینه‌ها مانند پژوهش دچار مشکل می‌کند.
نیلی احمدآبادی هم از سختی‌های این دانشگاه از تامین هزینه‌های خوابگاه، تغذیه و ... در سال تحصیلی جاری گفت و گلایه کرد که به سختی توانسته این هزینه‌ها را جبران کند.

رئیس دانشگاه شریف: افزایش بودجه با افزایش حقوق‌ها متناسب نیست

رئیس یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های کشور هنگام انتخاب رشته کنکور، یعنی دانشگاه صنعتی شریف هم یکی دیگر از افرادی بود که از بودجه سال 98 دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: این دانشگاه در سال آینده رشد بودجه‌ای 45/10 درصدی داشته است که با این رقم باید از بودجه‌های پژوهشی دانشگاه بکاهد.
محمود فتوحی گفت: با توجه به این‌که برای سال آینده ۲۰ درصد افزایش حقوق درنظر گرفته شده است بنابراین افزایش بودجه دانشگاه حتی متناسب با افزایش حقوق‌ها نخواهد بود.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم تاکید کرد: با توجه به این‌که درصد بسیار بالایی از کل بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود بنابراین برای تامین حقوق‌ها در دانشگاه باید سال آینده از بودجه پژوهشی خود بکاهیم. او البته پیش‌بینی هم کرد که با این میزان افزایش بودجه، دانشگاه صنعتی شریف سال آینده در زمینه دانشجویی مانند تغذیه و تعمیرات خوابگاهی هم با مشکل مواجه شود.

چاره چیست؟
نتیجه همه این گلایه‌های مشترک که در نظام آموزش عالی فعلی کشورمان، حکایت مشت نمونه خروار را دارد، موضوعی است که نشان می‌دهد نابرابری بودجه و هزینه‌ها مدتی است عرصه را بر دانشگاه‌های مختلف تنگ کرده است و این وسط همه دنبال راه چاره‌اند تا کفه ترازو را به نفع دانشگاه‌ها کمی سنگین‌تر کنند.
حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اما این گلایه‌ها را قبول ندارد. او به ما می‌گوید: مشکل نابرابری بودجه و هزینه‌ها برای تمام دستگاه‌هاست و شامل حال دانشگاه‌ها هم می‌شود و ما نباید فراموش کنیم که دولت با محدودیت منابع مواجه است.
میرزاده البته تاکید می‌کند در طول تاریخ دانشگاهی نبوده که از بودجه‌اش راضی باشد و بگوید اعتبار من کافی است. چرایش را که می‌پرسیم می‌گوید: چون هیچ کسی از پول بیشتر بدش نمی‌آید و پول تنها چیزی است که همه بیشترش را طلب می‌کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش با این‌که جای گلایه‌ای برای دانشگاه‌ها در نابرابری بودجه و هزینه‌هایشان باقی نمی‌گذارد اما قبول می‌کند که نتیجه این اتفاق کاهش هزینه‌های پژوهشی دانشگاه‌هاست و با اشاره به همین نکته به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند در سال آینده مساله‌های پژوهشی را در اولویت قرار بدهند و برای این بخش برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند.
میرزاده می‌گوید: دانشگاه‌ها باید با توجه محدودیت منابعی که دارند، اولویت‌هایشان را مشخص و براساس همین اولویت‌ها هزینه‌هایشان را تقسیم کنند.
تحمل، راهکار دیگری است که این نماینده مجلس پیش روی دانشگاه‌ها می‌گذارد و با اشاره به آن می‌گوید: در شرایط فعلی این مشکل برای تمام دستگاه‌ها مطرح است و دولت هم توانایی افزایش بودجه را ندارد، از طرف دیگر منابع درآمدی‌اش محدودتر شده و ما باید به شرایط اقتصاد مقاومتی و تورم موجود هم توجه کنیم.

مینا مولایی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها