6 کشته و ده‌ها زخمی درحمله پهپادی یمنی‌ها به ائتلاف سعودی

شلیک پهپاد به ماموریت پمپئو

سفر یک هفته‌ای مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا توام با جنجال رسانه‌ای عظیمی بود که می‌خواست وانمود کند وی دراین سفر قادر خواهد شد ائتلافی منطقه‌ای و نیرومند را علیه جمهوری اسلامی ایران پدید آورد. هرچند درجریان این سفر جز دیدارهای رسمی و مصاحبه‌های خبری توخالی چیزی مشاهده نشد اما حمله پهپادی نیروهای مقاومت مردمی یمن به تجمع ارتش عربستان سعودی مانند یک بمب خبری سفر پمپئو را تحت‌الشعاع قرار داد و نشان داد دست‌های آمریکایی‌ها در منطقه توخالی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود . مایک پمپئو از 18 دی‌ماه سفر خود را به هشت کشور عربی آغاز کرد. این سفر تا دوشنبه ادامه خواهد داشت .
کد خبر: ۱۱۸۳۵۸۲

روز گذشته رسانه‌های جهانی خبری غافلگیرکننده را منتشر کردند که می‌گفت یک فروند پهپاد نیروهای مردمی یمن مواضع نیروهای سعودی در جنوب این کشور را درهم کوبیده است. رسانه‌های سعودی برای سرپوش گذاشتن بر شکست خفت‌بار این کشور بلافاصله تیتر کردند که با «پهپادهای ایرانی» به مواضع سربازان عربستان حمله شده است. درهمین رابطه پایگاه خبری المسیره یمن تایید کرد یک فروند پهپاد مدل «قاصف K2» مواضع نظامیان سعودی در منطقه عسیر واقع در جنوب عربستان را هدف قرار داده است. به گفته این منبع در این حمله دست‌کم شش سرباز سعودی کشته و چندین نفر دیگر هم زخمی شده اند . منابع یمنی می‌گویند در این حمله که به پایگاه هوایی العند در جنوب عربستان شده چهار فرمانده نظامی وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن کشته شده‌اند.

درخواست خویشتنداری
بلافاصله بعد از این حمله، مارتین گریفیس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در صفحه شخصی خود در توییتر ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش خشونت‌ها در یمن، طرف‌های درگیر در این کشور را به خویشتنداری فراخواند.
از سوی دیگر محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز تاکید کرد انصارا... به توافق آتش‌بس سوئد پایبند است و باید طرف مقابل نیز آن را اجرا کند. به گزارش مهر، وی عنوان کرد: سازمان ملل و فرستاده اش باید به طرف مقابل نیز برای اجرای این توافق اعمال فشار کند و این سازمان از سیاست « یک بام و دو هوا» دست بردارد. ۲۲ آذرماه سال جاری آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد، درخصوص بندر الحدیده و همچنین کاهش درگیری‌ها در شهر تعز خبر داد. با گذشت حدود یک ماه از توافق سوئد
در خصوص شهر الحدیده و با وجود اجرای توافق از سوی انصارا... و ارتش یمن، عوامل ائتلاف سعودی و اماراتی تاکنون بارها این توافق را نقض کرده‌اند .

ماموریت برای هیچ
شلیک پهپاد یمنی‌ها در شرایطی بود که مایک پمپئو با سفر جنجالی خود به منطقه قصد داشت ائتلافی را علیه ایران شکل دهد. وی روز پنجشنبه در قاهره، تلاش کرد یک ائتلاف راهبردی علیه ایران را معرفی کند که شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر، اردن و یمن خواهد بود. طبق معمول جوهر سخنان پمپئو ترویج دشمنی بین ایران و کشورهای عرب بود تا شاید از این ماجرا سودی کسب کند. پیشتر هم آمریکایی‌ها از طرح «ناتوی عربی» سخن گفته بودند؛ طرحی که قرار بود هزینه‌هایش را خود کشورهای عربی تقبل کنند. در ضمن آمریکا نیز موفق می‌شد سلاح‌های بیشتری به کشورهای عربی بفروشد. اما آن پروژه نیز به دلیل اختلافات درونی اعراب به‌خصوص تحریم قطر از سوی کشورهای همسو با عربستان و نیز قتل خاشقجی و اختلافات عمیق‌تر بین ترکیه و عربستان ناکام ماند و به هیچ نتیجه‌ای نرسید .

هشتگ‌های داغ
خبر حمله پهپادی یمنی‌ها به یک پایگاه عربستان درعین حال بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی نیز داشت. آنها با درست کردن هشتگ «#عملیه_قاصفk2_بقاعده_العند»، از این حمله استقبال کردند و با هشتگ‌های «#لحج» و «#انفروا_خفافا_وثقالا» تصاویری را منتشر ساختند که برای مثال از پایگاه العند، سخنرانی حماسی در جایگاه رژه، صدای ملخ پرنده‌ای آهنین، انفجار، بر زمین افتادن سخنران نظامی و انتقال اجساد کشته‌ها و زخمی‌ها به بیرون جایگاه رژه حکایت داشت. شبکه الجزیره نیز در تحلیل این خبر نوشت: این حمله حوثی‌ها به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی، آن هم تحت نظارت عربستان و امارات، بی‌سابقه و خارق‌العاده بود زیرا تاکنون سابقه نداشته که حوثی‌ها چنین حمله دقیقی را به قلب جغرافیای نیروهای ائتلاف سعودی در یمن انجام دهند.
بعد از این حمله، سرتیپ خلبان عبدا... الجعفری سخنگوی نیروی هوایی انصارا... یمن در صنعا با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مصاحبه کرد و گفت: این هواپیمای بدون سرنشین را نیروهای مسلح یمن (کمیته‌های مردمی و انصارا...) با تجربه و دانش کاملا یمنی ساخته‌اند هر کس می‌گوید سلاح‌مان را از خارج می‌گیریم هدفی جز کشتار مردم یمن ندارد. به این ترتیب پهپاد یمنی‌ها درست در زمانی حمله کرد که بتواند یک پیام روشن را به مایک پمپئو و تخیلاتش پیرامون ائتلاف عربی علیه ایران بدهد. پیامی که می‌گوید آمریکایی‌ها هرگز برای شما امنیت و آرامش نخواهند آورد. آنها فقط به دنبال غارت اموال و ثروت‌های شما هستند و بیش از این نباید فریب‌شان را خورد .

قاصف K2

یک فروند پهپاد مدل «قاصف K2» مواضع نظامیان سعودی در منطقه عسیر واقع در جنوب عربستان را هدف قرار داده است. به گفته این منبع در این حمله دست‌کم شش سرباز سعودی کشته و چند نفر دیگر هم زخمی شده اند.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها