سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
آیا از غیر فعال بودن حداقل یک آپشن در 5٪ اتومبیلهای جادهای (دست دوم) مطلع هستید؟ برای مشاهده آمار دقیق به اینفوگرافی زیر که توسط یکی از شرکت های معتبر در زمینه کارشناسی خودرو منتشر شده توجه کنید:
چرا به کارشناسی خودرو نیازمندیم؟
با توجه به آمار بالا در خصوص احتمال آسیب در خودروهای دست دوم، انجام معاملات خودرو بدون نظارت و بررسی کارشناس امری دارای مخاطرات محسوب شده و از آنجایی تشخیص برخی معایب و نواقص برای افراد عادی دشوار قلمداد میشود، کارشناسی خودرو اهمیت بیشتری یافته است. در واقع، به دلیل بالا رفتن احتمال کلاهبرداری و سودجویی برخی دلالان در بازار پر نوسان کنونی کشور، به کلیه طالبان خرید خودروهای کارکرده و دست دوم توصیه میشود که از طریق کارشناسی خودرو و بررسی اطلاعات موجود، مخاطرات احتمالی را به حداقل ممکن برسانند.
برخی از معایب و نواقص خودروهای کارکرده در ظاهر — و بعضا حتی در عمل نیز — مشخص نبوده و تنها یک کارشناس حرفهای، با استفاده از ابزار و تکنولوژی مناسب، قادر به عیبیابی موارد مذکور است. این در حالی است که میزان اطلاعات ارائه شده از سوی دلالان در اغلب موارد دارای کمبودهایی بوده و همین مسئله احتمال وجود مشکلی بزرگ و پنهان در دل خودروی مورد نظر را بسیار افزایش میدهد.
از آنجایی که آمار حاکی از وجود مشکلات عدیده در درصد بالایی از خودروهای کارکرده کشور بوده و میزان معاملات ناسالم نیز طی سالهای اخیر افزایش یافته است، بهتر است از قدرت کارشناسی خودرو به نفع خودتان بهره گرفته و با بردن یک کارشناس به محل معامله — یا حتی پیش از عقد قرارداد — از صحت عملکرد خودرو مد نظر و تطبیق اطلاعات ارائه شده از سوی فروشنده با وضعیت واقعی خودرو اطمینان حاصل نمایید.
چرا خودم کارشناسی خودرو را انجام ندهم؟
اگر به اطلاعات فنی خود در کلیه زمینههای مرتبط با خودرو اطمینان دارید، انجام کارشناسی خودرو مورد نظرتان را نیز شخصا انجام دهید؛ اما فراموش نکنید که یافتن برخی مشکلات فنی و ساختاری به دانش تخصصی احتیاج داشته و احتمال غافل شدن افراد عادی از این موارد بسیار بالاست. از طرفی، نکته حائز اهمیت در این مبحث، تاثیر این معایب بر قیمتگذاری خودرو است. به عبارتی دیگر، ممکن است شما خودروی مورد نظر را بررسی کرده و حتی پس از تست رانندگی در مدت زمانی مشخص، از صحت عملکرد و بدنه آن اطمینان حاصل نمایید. اما اگر همین خودرو در قسمتی —ولو کوچک — دارای رنگخوردگی باشد چه؟ آیا از پرداخت قیمتی که در آن رنگخوردگی دخالتی نداشته است پشیمان نخواهید شد؟
یکی از دلایل اهمیت کارشناسی خودرو نیز با همین «پشیمانی» های احتمالی مرتبط است. همه رانندگان تا حدودی توانایی تشخیص معایب بزرگ و واضح در عملکرد و بدنه خودروها را دارند و کسی منکر این حقیقت نیست؛ ولی وجود معایبی پنهان در بدنه و بطن خودروهای دست دوم در واقع برگه برنده برخی دلالان سودجو بوده و آنها با مخفی نگه داشتن همین موارد به ظاهر کوچک، در نحوه قیمتگذاری کلاه شما را برمیدارند (!)
بنابراین پیش از عقد قرارداد و اطمینان به فروشنده، کارشناسی خودرو را به عنوان ابزاری قدرتمند که در رکاب شماست به کار گرفته و بازی را به نفع خودتان به پایان برسانید. اندکی هزینه برای کارشناسی خودرو بلاشک ارزشاش را خواهد داشت، چرا که همین هزینه کوچک شما را از زیانهای مالی چند میلیونی نجات خواهد داد.
معاملات خود را به باد نسپارید؛ کارشناسی خودرو ضامن اصلی شماست!
در حال حاضر وضعیت بازار را نمیتوان خوشایند تعبیر کرد؛ از سویی دیگر نوسانات قیمتی نیز آشوب موجود را پر هرج و مرج تر از سابق کرده و ظهور دلالان سودجو را تسریع کرده است. در چنین شرایطی، توصیه بازاریان و اهل فن حوزه معاملات خودرو این است که: «کلاهتان را سفت بچسبید!». بله، کلاهتان را سفت بچسبید تا از گزند سودجویان و کلاهبرداران در امان باشید.
اگر میپرسید چگونه میتوان از کلاه خود در معاملات خودرو محافظت کرد نیز میبایست بدانید پاسخ در عبارت «کارشناسی خودرو» خلاصه شده است. شما میتوانید با بهرهگیری از تخصص یک کارشناس و قدرت کارشناسی خودرو، صحت و سقم اطلاعات ارائه شده از سوی فروشنده را تعیین کرده و سپس با تطبیق این موارد و گزارش کارشناس، سالمترین قیمتگذاری ممکن را تجربه کنید. کارشناسی خودرو برگه برنده شما در کلیه معاملات بوده و با استفاده صحیح از آن، هیچ جای نگرانیای در قراردادها باقی نخواهد ماند.
خوشبختانه ارائه این خدمت در کشور ما فراگیر شده و شرکت هایی مثل همراه مکانیک، اتکس، ایمن ران، اتوکارشناس و پدیده خودرو در این زمینه فعال هستند. کافی است کلمه کارشناسی خودرو را در گوگل سرچ کرده و از بین شرکت های ارائه دهنده این خدمت بهترین را انتخاب کنید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد