ایران در جام ملت‌ های آسیا ۲۰۰۷

ریسک نافرجام قلعه‌ نویی در مالزی

تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ 62 ساله جام ملت های آسیا تا به حال سه بار قهرمان شده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۲۰
چه کسانی ایران را قهرمان جام ملت های آسیا کردند؟

به گزارش جام جم آنلاین ، این سه قهرمانی پشت سر هم بود تا ایران از لحاظ تعداد قهرمانی یکی از رکوردداران باشد.

ژاپن با چهار عنوان قهرمانی رکورددار تعداد فتح جام در این تورنمنت بزرگ است و عربستان و ایران هم هر کدام با سه قهرمانی در رتبه دوم رکوردداران قرار دارند.

البته تیم ملی فوتبال ایران تنها کشوری در تاریخ جام ملت هاست که سه قهرمانی پشت سر هم دارد و هیچ تیم دیگری در تاریخ این رقابت ها موفق به ثبت چنین رکورد فوق العاده ای نشده است.

هر سه عنوان قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا از سوی سه مربی ایرانی به دست آمده است. با این سه مربی بیشتر آشنا می شویم:

محمود بیاتی

این مربی نخستین فردی در تاریخ فوتبال ایران است که تیم ملی کشورمان را قهرمان جام ملت های آسیا می کند. 50 سال پیش او در رقابت هایی که خود ایران میزبانش بود نخستین قهرمانی را به ارمغان آورد.

تیم ملی فوتبال ایران برای نخستین بار در جام ملت های آسیا شرکت می کرد و در همین نخستین حضور خود موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و جالب تر اینکه در همان نخستین حضور میزبان هم بود.

تمام دیدارهای ایران در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. تیم ملی ایران به همراه رژیم اشغالگر قدس، برمه، تایوان و هنگ کنگ در یک گروه قرار داشت. ایران رقبای مرحله گروهی را با این نتایج پشت سر گذاشت؛ ایران دو – هنگ کنگ، ایران چهار – تایوان صفر، ایران سه - برمه ، ایران دو – رژیم اشغالگر قدس یک.

بدین ترتیب ایران در همه بازی‌های خود پیروز شد و برای نخستین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

بیاتی پس از اینکه ایران را قهرمان جام ملت های آسیا کرد به خاطر درگیری با مشکلات کاری از مسوولیت خود استعفا داد و جای خود را به رایکوف داد.

محمود بیاتی متولد سال ۱۳۰۷ و امروز مقیم کشور امریکا است. او در حال حاضر ۸۴ ساله است و هر از گاهی به ایران آمده و از دوستان و خانواده دیدار می‌کند.

محمد رنجبر

در اردیبهشت ۱۳۵۱ ایران با مربی‌گری محمد رنجبر در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ شرکت کرد. تیم ملی که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی بدون حضور در مرحله مقدماتی پای به این بازی‌ها گذاشته بود موفق شد تا تمامی بازی‌هایش را با برد پشت سر بگذارد و دومین قهرمانی پیاپی جام ملت‌ها را کسب کند. حسین کلانی نیز با پنج گل زده موفق شد عنوان آقای گلی رقابت‌ها را از آن خود کند.

محمد رنجبر ملقب به «رئیس» در سال 1313 به دنیا آمد و سال 1383 درگذشت.

کار رهبری وی در تیم ملی فوتبال بسیار کوتاه بود و بعد از مسابقات جام استقلال درشهریور ماه سال ۱۳۵۱ از کار کنار گذاشته شد. محمد رنجبر در کرمانشاه به دنیا آمد و تا پایان دوران دبیرستان خود در این شهر به سر برد. اولین تیم رسمی فوتبال او تیم شاهین کرمانشاه بود. بعد از پایان تحصیلات رنجبر به تهران آمد و وارد دانشکده افسری شد و ضمن تحصیل، فوتبال را در باشگاه تاج تهران ادامه داد. در سال ۱۳۳۸ در حالی که ۲۵ ساله شده بود به عضویت تیم ملی ایران درآمد و با این تیم در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا در هندوستان شرکت کرد. در سال ۱۳۴۲ به دنبال کنار رفتن پرویز دهداری از تیم ملی، بازوبند کاپیتانی فوتبال ایران را به بازو بست و این مسئولیت را تا سال ۱۳۴۶ حفظ کرد.

حشمت مهاجرانی

ششمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۶ به میزبانی ایران برگزار شد. کشور لبنان به عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا انتخاب شد اما به دلیل جنگ داخلی محروم شد. ایران با توجه به نفوذ در آسیا میزبانی دوره ششم را برعهده گرفت و بدین ترتیب پس از میزبانی جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸، ایران بعد از هشت سال دوباره میزبان این رقابت‌ها شد.

تیم ایران در این دوره گلی دریافت نکرد و مقتدرانه به فینال جام صعود کرد. ایران در بازی پایانی کویت را روی یک ضربه آزاد علی پروین با نتیجه ۱ به ۰ شکست داد.

حشمت مهاجرانی در آن رقابت ها سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت. حشمت مهاجرانی بازیکن سابق استقلال و یا همان تاج سابق و سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها