عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با جام‌جم آنلاین؛

سوء مدیریت‎، عامل اصلی نوسانات ارزی است / احتمال پایین آمدن بیشتر ارز در دی ماه

نوسانات بازار ارز همچنان ادامه دارد و دولت هنوز نتوانسته تدبیری اساسی برای این امر بیندیشد. البته قیمت ارز در روزهای اخیر کاهش داشته است اما نوسانات این بازار هنوز نگرانی‌ها را از بین نبرده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۲۰
سوء مدیریت‎، عامل اصلی نوسانات ارزی است / احتمال پایین آمدن بیشتر ارز در دی ماه

به گزارش جام‌جم آنلاین ، در شرایطی که این نوسانات ادامه دارد برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه می‌گویند به شرط رعایت مواردی می‌توان امید داشت که بازار ارز کم‌کم رنگ ثبات را به خود ببیند.

در این رابطه سیدتقی کبیری عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به جام‌جم آنلاین گفت: مشکلی که امسال در حوزه ارزی به وجود آمد و نوساناتی را رقم زد به مسائل متعددی ارتباط دارد. بخشی از آن به مسائل بین‌المللی و تحریم ها مربوط است ولی بخش دیگر به سوء مدیریت‌ها در منابع ارزی برمی‌گردد. در واقع سوء مدیریت‎، عامل اصلی نوسانات ارزی است.

کبیری با بیان اینکه سیاست‎های غیرپایدار دولت هم زمینه را برای نوسانات بیشتر کرده است افزود: قبل از 13 آبان که ارز به حدود 19 هزار تومان رسیده بود پیش‌بینی می‎کردیم که با وجود فشارهای به اوج رسیده بین المللی این نوسان متوقف شود. با وجود اینکه اوج فشار آمریکایی‎ها برای اعمال تحریم‌ها در سیزدهم آبان ماه بود اما معتقدم این تحریم‎ها از مدت‎ها قبل آغاز شده بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: از سویی دیگر تغییراتی در سیاست‌گذاری‌های ارزی اتفاق افتاد. تا قبل از 13 آبان مواردی مربوط به کاهش ارز دیدیم اما بعد از آن روند صعودی آغاز شد.

وی تصریح کرد: اگر دولت سیاست‌هایی اصولی در حوزه مدیریت ارزی تعیین کند و برنامه‌هایی هم در بحث مدیریت مصارف و منابع ارزی از جمله ارز حاصل از صادرات غیرنفتی داشته باشد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: می‎توانیم این پیش‎بینی را بکنیم که در حوزه نرخ ارز به یک نزول حداقلی برسیم و حداقل ثبات ارزی را رقم بزنیم. بزرگ‎ترین مشکل ما همین عدم ثبات ارز تلقی می‎شود. تاثیر این عدم ثبات ارز را هم تولید‎کننده دید و هم مصرف‎کننده و وارد کننده.

کبیری تاکید کرد: در پی تجربه‌های مشاهده شده در سال‎های گذشته باید بگویم که ما در دی ماه (ژانویه) فضای ویژه‎ای را در رابطه با حوزه ارز می‎توانیم پیش‎بینی کنیم. این اتفاق در گذشته افتاده است. اگر مدیریت خوبی وجود داشته باشد در این مقطع زمانی که پیش روی ما وجود دارد می‌توانیم این نوید را بدهیم که ارز به پایین‎تر از وضعیت فعلی هم برسد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: ما باید عوامل زیادی را در نظر بگیریم. اگر ثبات در سیاست‎گذاری‎های مربوط به تصیم‎گیری‎ها در حوزه ارز روند سریع‎تری داشته باشد، سریع‎تر هم به ثبات در بازار ارز می‎رسیم و حتی شاهد کاهش آن خواهیم بود. اما اگر قرار باشد تغییری در سیاست‌ها رقم بخورد و روند بر خلاف جریان موجود در بازار ارز پیش برود آنگاه پیش بینی زمان دقیق رخ دادن ثبات و کاهش در بازار ارز غیر ممکن است. این زمان منوط به نوع مدیریت‎ها در حوزه ارز است. همه چیز بستگی به تصمیمات اخذ شده دولت و بانک مرکزی در این زمینه دارد. به هر حال من پیش‌بینی می‌کنم ارز تا پایان سال پیش رو به ثبات بیشتری برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها