محدودیت‌های سرویس‌های مجازی علیه ایران را دور بزنیم

تحریم«‌شکن»!

همان‌طور که می‌دانید، تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان به مبادلات فیزیکی محدود نمی‌شود و در دنیای مجازی هم اعمال شده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۴۱

البته بحث تحریم شرکتهای فناوری آمریکایی از سالها قبل در جریان است، اما اخیرا و با موج تحریمهای جدید، این محدودیتها هم گسترش بیشتری یافته و بجز شرکتهای بزرگی مثل گوگل و اپل، سایتهای کوچکتر مثل Coursera یا حتی GitLab هم به جمع تحریمکنندگان پیوستهاند. این وضعیت، کاربران بسیاری از مصرفکنندگان عادی سرویسها تا برنامهنویسان و طراحان را به دلیل دسترسی نداشتن یا دسترسی محدود به این سرویسها با مشکلات جدی مواجه کرده است. در این میان، تیمی جوان اقدام به ارائه راهکاری به نام «شکن» کردهاند تا به کمک آن از پس این تحریم برآییم! راهکاری که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز بتازگی در یکی از توییتهای خود به آن اشاره کرده است.

شکن چیست؟

بگذارید از همین ابتدا یک چیز را مشخص کنیم: «شکن» فیلترشکن نیست! بلکه مسیری را برای دسترسی به سرویسهایی که آیپیهای ایران را بستهاند پیش روی کاربران ایرانی قرار میدهد. برای مثال، هنگامی که شما به سایت code.google.com
بروید، با یک خطای 403 (نداشتن مجوز دسترسی) مواجه میشوید. این به دلیل آن است که سرور گوگل از روی آدرس آیپی شما میفهمد قصد دسترسی از ایران را دارید و جلوی این کار را میگیرد. شکن برای حل این موضوع ایجاد شده است. به این صورت که سرورهای این شرکت بهعنوان یک واسط عمل کرده و ارتباط کامپیوتر یا موبایل شما را با اینگونه سرویسها برقرار میکند تا مثل یک کاربر غیرایرانی بتوانید از امکانات آنها بهرهمند شوید. دو ویژگی مهم، شکن را برای هر کاربری که به دسترسی به سرویسهای تحریمی نیاز داشته باشد جذاب میکند: اول آنکه تاثیر زیادی روی سرعت اینترنت شما نمیگذارد و بدون افت سرعت میتوانید از آن استفاده کنید. دوم، این سرویس برای کاربردهای شخصی همیشه بهصورت رایگان ارائه میشود!

چگونه از آن استفاده کنیم؟

سرویس شکن به دو صورت عرضه شده است: نرمافزاری برای گوشیهای اندرویدی و دو سرور DNS برای رایانه و سیستم عامل iOS. استفاده از آن در اندروید ساده است، کافی است نرمافزار شکن را از سایت اصلی (https://shecan.ir/shecan.apk) یا مارکتهای بازار یا ایراناپس روی گوشیتان دانلود و نصب کنید. حال هنگامی که میخواهید به سرویس موردنظرتان (چه اپ و چه مرورگر) دسترسی پیدا کنید، را اجرا و پس از اتصال، سرویس را باز کنید.

در رایانه ماجرا کمی متفاوت است و باید بهصورت دستی سرورهای DNS شکن را وارد کنید تا سرویس آن قابل استفاده شود. در ویندوز این روند را طی کنید: ابتدا به کنترل پنل و قسمت Network and Sharing Center بروید. سپس از نوار سمت چپ، گزینه Change Adapter Settings را انتخاب کنید. در این بخش، روی شبکه LAN یا وایفای که به آن متصل هستید، کلیک راست کرده و آخرین گزینه، Properties را بزنید. در دیالوگ باز شده، Internet Protocol Version4 را پیدا و روی آن دو بار کلیک کنید. حال، در قسمت پایین، Use the following را فعال کرده (اگر فعال است و آدرسی وجود دارد، آن را جایی یادداشت کنید) و در فیلدها این سرورها را وارد کنید: 178.22.122.100 و 94.232.174.194. پس از آن، دکمه OK را بزنید و پنجره را ببندید. حالا مرورگرتان را ببندید و دوباره باز کنید تا این بار شکن همراه شما باشد. این روند برای آنهایی که از رایانههای مک استفاده میکنند، به این صورت خواهد بود که در تنظیمات سیستم (System Preferences) عبارت DNS Servers را جستوجو و باز کنید. حال روی دکمه + کلیک کرده و یک سرور جدید با همان دو آدرس اشاره شده ایجاد کرده و با OK و Apply تایید کنید. برای استفاده از شکن در گوشیهای آیفون و تبلتهای آیپد نیز مثل کامپیوتر باید سرورهای DNS تنظیم شود. برای این کار، در تنظیمات اصلی به قسمت وایفای رفته و روی شبکه مورد نظر بزنید تا وارد تنظیمات آن شوید. در این بخش، Configure DNS را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Manual (تنظیم دستی) بزنید. اگر در این قسمت آدرسهایی موجود است، آنها را با زدن روی علامت – حذف کنید. حال رویAdd Server+زده و دو آدرس مذکور را وارد کنید. در پایان با زدن روی Save در گوشه سمت راست بالا، تغییرات را ذخیره کنید. حالا شکن تنظیم شده و آماده است.

شکن چه محدودیتهایی دارد؟

این سرویس هنوز ابتدای راه است و تمرکز آن هم در حالحاضر روی سایتهای اساسیتر و ابزارهای مفیدتر گذاشته شده است. بنابراین کاربران ممکن است با مواردی برخورد کنند که هنوز توسط آن پشتیبانی نمیشود (مثل بازیها یا برخی سرویسهای خاص). خوشبختانه برای اینگونه موارد، در سایت شکن قسمتی به نام «بررسی یا گزارش تحریم» برای ارسال یک سایت به تیم بررسی و پشتیبانی تعبیه شده است تا سرویسهای تحریمی جدید شناسایی و در ادامه تحت پوشش شکن قرار گیرند.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها