موسیقی اقوام ایرانی در قاب دوربین

کوک سازها برای چهل سالگی انقلاب

معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما با بهره‌گیری از هنرمندان سراسر کشور سالانه هزار قطعه موسیقی و سرود تولید می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۲۷

این آثار در هشت ساختار و با 16 گویش و زبان مختلف و با اجرای هنرمندان برگزیده اقوام مختلف ایرانی از شبکههای صداوسیما پخش میشود و از حیث محتوایی، موضوعات متنوع اجتماعی و اخلاقی، انقلابی و حماسی، عرفانی و مذهبی، تاریخی و ملی، مناسبتی و آیینی را پوشش میدهد.

این آثار در شورای عالی شعر و موسیقی استانها مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان خبره قرار میگیرد و پس از تصویب در سامانه آرشیو جامع دیجیتال دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما ثبت میشوند. اکنون آرشیو موسیقی اقوام ایرانی با گردآوری صدا و تصویر استادان و پیشکسوتان و چهرههای خلاق در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی، گنجینهای بزرگ و ارزشمند را فراهم آورده است که اطلاعات کامل و شناسنامه دقیق آثار را به انضمام اشعار و ترجمه فارسی هر قطعه، در اختیار کاربران میگذارد. این سامانه تحت وب از طریق اینترنت و اینترانت در دسترس برنامهسازان رسانه ملی قرار دارد.

تولیدات موسیقایی معاونت امور استانها در قالب شعر و ترانه، موسیقی و سرود، کلیپ و نماآهنگ بیش از همه در شبکههای استانی، سراسری، بینالمللی صداوسیما، رادیوهای استانی و سراسری و همچنین فضای مجازی مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد که در گزارش پیشرو سعی میشود به برخی از این آثار اشاره شود.

سیدحمیدرضا حسینی، مدیر هماهنگی موسیقی و سرود مراکز در معاونت امور استانها در این باره میگوید: قریب 20 قومیت ایرانی از 31 استان برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سازها و آوازشان را کوک میکنند تا آثاری با مضامینی همچون پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سرداران شهید، شخصیتهای تاریخی، دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضور سرنوشتساز ملت در عرصههای تاریخی، شور و نشاط جوانان و توفیقات جهانی فرزندان ایران را اجرا کنند.

همسرایی اقوام ایرانی برای انقلاب اسلامی

حسینی درخصوص موسیقیهای محلی و سنتی میافزاید: تا امروز 79 قطعه موسیقی با ساختارهای مختلف و زبانها و گویشهای متنوع تولید شده است.

استادان برجسته و هنرمندان خبره در سراسر کشور، در تولید این مجموعه مشارکت داشتند. چهرههایی نظیر اسفندیار قرهباغی، شهروز حبیبی، عمران طاهری، محسن میرزاده، التفات داوودبیگی، مسعود نکویی، کورش رضوانی، رحمت حقیپور، دانا کبیری، وحید دانا، لاوک لطیفی، شهباز شاهینپور، کورش اسدپور، مظفر خداوندگار، امیر میرشکاری، فرناد شاهزیدی و...

در حوزه کارشناسی نیز آقایان هوشنگ جاوید، جابر اطاعتی، استاد بهمنی، بیژن ارژن و شهرام منظمی نیز در شورای شعر و موسیقی به ارزیابی آثار پرداختهاند.

وی ادامه میدهد: علاوه بر این در قالب نماآهنگ نیز آثاری متناسب با تقویم رسانهای صداوسیما تدارک دیده شده که از آن جمله میتوان به نماآهنگ ویژهای که در صداوسیمای مراکز آذربایجان غربی، خراسان شمالی، گیلان و همدان تولید شده است، اشاره کرد. این نماآهنگها قالبی روایی دارند که بهصورت متمرکز و در طبقه الف با کیفیت FULL HD تهیه شدهاند.

حسینی تصریح میکند: مراکز چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کرمان، خراسانرضوی، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و خراسانجنوبی نیز کلیپهایی را با محوریت معرفی استان، گردشگری و ظرفیتهای متعدد تولید کرده اند که در نماهای بکر و تصاویر جذاب برای مخاطبان از شبکهها روی آنتن میرود.

مدیر هماهنگی موسیقی و سرود مراکز استانهای صداوسیما با تاکید بر اینکه تمامی نماآهنگها با استفاده از عوامل هنری هر استان تولید میشود، خاطرنشان میکند: روز پیروزی، آهنگ طوفان، سبز، سپید، سرخ، عشقی ماندگار و عاشقان و سرداران از نماآهنگهای دیگری هستند که برای مخاطبان بسیار جذاب بودهاند.

وی ادامه میدهد: نماآهنگهای اینجا ایران است و پیوند بهاری از دیگر تولیدات شاخص شبکههای استانی بهشمار میرود.

علاوه بر این یکایک مراکز استانها نسبت به تولید نماآهنگ ویژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اقدام کردهاند و مجموعه آثار تهیه شده در دی ماه امسال در قالب یک آلبوم صوتی و تصویری برای بهرهبرداری در شبکههای رادیویی، تلویزیونی، برونمرزی و فضای مجازی رونمایی و بهرهبرداری میشود.

بدون شک مدیریت شعرو موسیقی امور استانها بیشترین توجه را بر موسیقیهای اصیل (محلی، بومی، مقامی) و سنت ایرانی دارد و برای حفظ، ترویج و پاسداشت گنجینههای ادبی و میراث شنیداری آواها و نواهای این سرزمین، برنامهریزی و تلاش میکند که امیدواریم در این زمینه بیش از پیش موفق باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها