پسر نجیب فوتبال ایران از کارواش تا قله آسیا

چطوری توپ طلا؟

هیچ‌کس باور نمی‌کرد بعد از گذشت 11 سال، آفتاب اقبال این‌قدر با قدرت به زندگی علیرضا بیرانوند بتابد. بازیکنی که 11‌سال قبل، در 15سالگی تصمیم گرفت از خرم‌آباد به تهران بیاید، او حتی برای سفر زمینی به تهران هم مشکل داشت. او با شجاعت در برنامه ماه عسل، همه دردهای زندگی‌اش را گفت تا الگویی مناسب برای آنهایی باشد که برای رسیدن به هدف‌های بزرگ زندگی‌شان از جنگیدن نمی‌ترسند. او از روزهایی گفت که خودروی علی دایی را در کارواش می‌شست. با این آرزو که روزی نامش در کنار نام دایی قرار گیرد. با این رویا که روزی اوهم مانند دایی، اسطوره شود. این آرزوها را روزهای تلخ تنهایی و گمنامی با خود همراه داشت. از نوجوانان وحدت تا نفت تهران زمان زیاد نبرد؛ اما طول کشید تا بداند آینده‌اش نه در خط حمله که در چارچوب دروازه است. در نفت به فوتبال ایران معرفی شد و به پرسپولیس رسید. همان تیمی که می‌توانست او را به سوی آرزوهای بزرگش پرتاب کند. او به پرسپولیس رسید تا شماره یک تیم ملی شود. گرچه سابقه بازی در تیم‌های جوانان و امید ایران را در پرونده داشت؛ اما تیم ملی بزرگسالان چیز دیگری بود. این تیم می‌توانست او را به تیم‌های بزرگ اروپایی برساند.
کد خبر: ۱۱۷۷۴۱۰

همان رویایی که هنوز در سر دارد و به نظر می‌رسد از این هدف چندان هم دور نیست. اولین بازی بیرانوند مقابل عراق بود و خیلی زود توانست شماره یک تیم ملی را از آن خود کند. او بازی در جام جهانی 2014 را از دست داد؛ اما جام جهانی 2018 درست همان چیزی بود که انتظارش را می‌کشید. همان جامی که برای آن به تهران آمده بود.

چطوری کریس؟

وقتی ایران با پرتغال در جام جهانی روسیه همگروه شد، جمله‌ای کوتاه در فضای مجازی توجه همه را به خود جلب کرد. یک شوخی که در جام جهانی جدی شد: «چطوری کریس؟»

وقتی کریستیانو رونالدو در جام جهانی پشت توپ ایستاد و ضربه پنالتی را زد، علیرضا با شیرجه‌ای استثنایی به سمت توپ رفت و وقتی توپ در دستهایش آرام گرفت، چشمهایش را بست و به دروازه‌هایی فکر کرد که حالا دیگر برای او باز شده‌اند. او همه چیز را باهم فتح کرده بود. سیو او ما را به بازی برگرداند و گل کریم انصاری‌فرد یک امتیاز آن بازی را به ما داد.

دومین ابرستاره

دیدار برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به دقایق آخر می‌رسید که ژاوی در موقعیتی فوق‌العاده و فاصله‌ای نزدیک به توپ رسید. ضربه سر او که زده شد نفس‌ها به شماره افتاد؛ اما واکنش استثنایی بیرانوند، پرسپولیس را به فینال برد. ژاوی دومین ابرستاره‌ای بود که سال 2018 مغلوب
بیرانوند شد.

بخت بالا برای مرد سال

مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا چهارشنبه هفته آینده در عمان برگزار می‌شود و بازیکن شایسته فوتبال ایران که همراه با یوما سوزوکی، مهاجم ژاپنی تیم کاشیما آنتلرز ژاپن و عبدالکریم حسن، مدافع ملی‌پوش تیم السد قطر به عنوان نامزد معرفی شده، به دلایل زیادی شانس بالایی برای انتخاب به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا دارد. فوتبال ایران در بخش‌های مختلفی از جمله داوری، فوتبال ساحلی، فوتسال مردان و فوتسال بانوان در این مراسم حضور دارد و شاید بی‌مهری چند ساله کنفدراسیون فوتبال آسیا با ایران در مراسم امسال به پایان برسد. در مهیج‌ترین بخش مراسم، بهترین بازیکن سال آسیا معرفی می‌شود که علیرضا بیرانوند بیشترین شانس را برای تصاحب آن دارد. بیرانوند در جام جهانی عملکردی خوب داشت و تنها دو گل خورد، آن هم در گروه مرگ بازی‌ها. او یک فصل رویایی را در لیگ قهرمانان سپری کرد و هفت کلین‌شیت را به ثبت رساند. از زمانی که شیخ سلمان بحرینی رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا شد، فقط بازیکنان عربی بازیکن سال آسیا شدند و خوشبختانه امسال همه بازیکنان عربی در بدترین فرم خود بودند و شیخ سلمان و دوستانش نمی‌توانند آنها را انتخاب کنند.

اگر قرار باشد کنفدراسیون فوتبال آسیا عدالت را رعایت کند باید جایزه بهترین بازیکن آسیا را به بیرانوند بدهد، چون دو رقیب او فقط درخششی نسبی در لیگ قهرمانان داشته‌اند و در بازی‌های ملی اصلا به چشم نیامدند. در حالی که بیرانوند هم در لیگ قهرمانان عالی بود و هم در جام جهانی درخشید.

یوما سوزوکی، مهاجم ژاپنی تیم کاشیما آنتلرز ژاپن و عبدالکریم حسن، مدافع ملی‌پوش تیم السد قطر، رقیبان بیرانوند در کسب جایزه مرد سال فوتبال آسیا هستند. امیدواریم همین یک بار عدالت در کنفدراسیون فوتبال آسیا اجرا شود.

برندگان سابق ایران

از سال 2004 که علی کریمی به‌عنوان بهترین بازیکن سال آسیا شناخته شد 14 سال می‌گذرد. پیش از او سه ایرانی عنوان مرد سال آسیا را از آن خود کرده بودند. خداداد عزیزی در سال 96، علی دایی در سال 99 و مهدی مهدوی‌کیا در سال 2003.

عبدالکریم حسن

متولد : 28 آگوست 1993 (25 سال)

پست بازی: دفاع

تیم باشگاهی: السد قطر

بازی ملی: 69

گل ملی: 10

آخرین قیمت پیشنهادی در سایت ترانسفر مارکت:

585 هزار یورو

انتخاب عبدالکریم حسن برای سه نامزد نهایی توپ طلای آسیا از آن انتخابهای عجیب و غریب AFC است. حسن که ملیتی سودانی ـ قطری دارد سال گذشته با حضور قرضی در تیم یوپن بلژیک، بازی در فوتبال اروپا را تجربه کرد، اما بدون حضور در جام جهانی یا درخشش در لیگ قهرمانان آسیا، حالا نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا شده است؛ آن هم در شرایطی که در تیم ملی فوتبال قطر و باشگاه السد، بازیکنی چون حسن الهیدوس، در سال جاری به مراتب تاثیرگذارتر از عبدالکریم حسن بود.

این مدافع چپ، سال 2011 وقتی در بازی مقابل استقلال به میدان رفت، با 17 سال لقب جوانترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کرد و همان سال هم با قهرمانی در لیگ قهرمانان آ سیا، بدل به جوانترین بازیکنی شد که این جام را بالای سر
برده است.

حسن یک سال قبل از آن در 16 سالگی، برای اولینبار پیراهن تیم ملی قطر را در بازی دوستانه مقابل هائیتی پوشید تا آنجا هم رکورددار باشد.

او که در دو جامملتهای 2011 و 2015 حضور داشت، حالا در 25 سالگی میتواند سومین حضور در جام ملتهای عمرش را تجربه کند.

یوما سوزوکی

متولد : 26 آوریل 1996 (22 سال)

پست بازی: مهاجم

تیم باشگاهی: کاشیما آنتلرز ژاپن

بازی ملی: ندارد!

گل ملی: ندارد!

آخرین قیمت پیشنهادی در سایت ترانسفر مارکت: 720 هزار یورو

تا به حال سابقه نداشته بازیکنی توپ طلای آسیا را بهدست آورد، اما بازی ملی نداشته باشد. آیا یوما سوزوکی اولین خواهد بود؟ هفت سال از آخرین حضور بازیکنان فوتبال ژاپن در میان نامزدهای نهایی مرد سال فوتبال قاره میگذرد. آخرین پرچمدار ژاپن کیسوکه هوندا بود که سال 2011 پایینتر از سرور جپاروف ازبکستانی و هادی عقیلی در مکان سوم ایستاد. با این حال مشخصات هوندا در سال 2011 با سوزوکی در سال 2018 قابل قیاس نیست. سوزوکی امسال در حالی بهعنوان نامزد بهتر ین بازیکن سال انتخاب شده که همین ده روز پیش برای اولینبار نامش در فهرست تیم ملی ژاپن قرار گرفت، اما در بازی دوستانه با ونزوئلا، حتی روی نیمکت هم ننشست و مجبور شد از روی سکوها بازی را تماشا کند. شاید بازی فردای ژاپن و قرقیزستان، اولین بازی ملی سوزوکی باشد و هاجیمه ماریاسو با قرار دادن سوزوکی در ترکیب بخواهد شانس او را برای کسب این جایزه افزایش دهد.

سوزوکی فعلا قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و کسب جایزه بهترین بازیکن این جام را بهعنوان بزرگترین پشتوانههای خود دارد، اما همچنان از علیرضا بیرانوند باید به عنوان شانس نخست مرد سال 2018 آسیا یاد کرد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها