این برنامه ورزشی به شکل تخصصی به فوتسال و فوتبال ساحلی می‌پردازد

یک روز همراه با برنامه 2020 شبکه ورزش

وقتی صحبت از ورزش به میان می‌آید، مسلما هرکدام از ما متناسب با سلیقه‌مان به یک یا چند رشته ورزشی علاقه‌مند هستیم و آن را دنبال می‌کنیم، اما تا قبل از راه‌اندازی شبکه ورزش جای برخی رشته‌های ورزشی در سبد رسانه خالی بود و عمده برنامه‌های ورزشی شبکه سه سیما هم به پخش مسابقات فوتبال اختصاص داشت که طرفداران زیادی دارد. همین موضوع باعث شده بود تا بقیه افراد جامعه نسبت به علایقشان به دیگر رشته‌های ورزشی بی‌توجه شوند، ولی مسؤولان شبکه ورزش خط‌بطلان بر این مساله کشیدند و از زمان تاسیس این شبکه تا امروز تلاش کرده‌اند تا به اکثر رشته‌های ورزشی توجه ویژه‌ای هم داشته باشند، حتی در حال حاضر رشته‌های مختلف ورزشی پخش می‌شود که تا امروز حتی نامش به گوشمان نخورده است. بنابراین این شبکه در راستای ماموریتی که برای خود ترسیم کرده، برنامه‌های متنوعی در زمینه رشته‌های ورزشی پخش می‌کند که یکی از برنامه‌های تخصصی این شبکه با نام 2020 روانه آنتن می‌شود و توانسته نظر مخاطبان را هم جلب کند. می‌توان گفت 2020 تنها برنامه تخصصی تلویزیون در رشته‌های ورزشی فوتسال و فوتبال ساحلی است که تا قبل از آن این رشته‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود. البته یکی دیگر از حسن‌های برنامه این است که به هیچ وجه تهیه‌کننده برنامه، نگاه مردانه در تولید این برنامه نداشته و سکان اجرا را به سیدمسعود نجات و نجمه جعفری سپرده است تا با حضور خانم مجری به مسابقات فوتسال زنان هم پرداخته شود. حتی این برنامه را می‌توان به نوعی خط شکن دانست، زیرا برای نخستین‌بار یک خانم مسابقات فوتسال بانوان را گزارش می‌کند و این در حالی است که قبلا چنین اتفاقی نیفتاده بود و باید این را به فال نیک گرفت. گرچه هنوز ایرادهایی به چشم می‌خورد، اما به مرور زمان می‌توان شاهد اتفاقات بهتری در این عرصه بود. انتخاب نام برنامه 2020 به این دلیل است که فوتسال در دو وقت 20 دقیقه‌ای برگزار می‌شود و این برنامه هم به شکل تخصصی به فوتسال و فوتبال ساحلی می‌پردازد. همه این موارد بهانه‌ای شد تا در یکی از روزها سری به این برنامه بزنیم که یک روز در هفته روانه آنتن می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۴۸

سکانس اول - غروب- ساعت

17 و 30 دقیقه - استودیو

طبق نشانی که جانشین تهیهکننده به ما داده باید استودیو ولیعصر را در ساختمان جامجم پیدا کنیم که یک روز در هفته اختصاص به پخش برنامه 2020 دارد. با وجود آنکه عقربههای ساعت، عدد 17 و 30 دقیقه را نشانه گرفته و یک ساعت باقی مانده، اما همه عوامل اصلی در استودیو حاضر هستند.

عظیمی، تهیهکننده برنامه نخستین کسی است که او را میبینیم و تلفن به دست و مشغول هماهنگ کردن برخی از بخشهای برنامه. مجریان برنامه، مدیر تولید و دیگر عوامل هم در اتاق رو به روی استودیو نشستهاند و مشغول گپ زدن درباره بخشهای برنامه. تهیهکننده بعد از سلام و احوالپرسی از ما اجازه میخواهد درباره بخشهای خبری با مجریان برنامه صحبت کند و بعد ما با او درباره برنامه گپ بزنیم.

او راهی اتاق میشود و صدایش در میان همهمه استودیو شنیده میشود. تهیهکننده خطاب به مجریان میگوید درباره موضوعی که امروز قرار است در برنامه به آن بپردازند، راحت حرف بزنند و اصلا حرفی را به قول معروف قورت ندهند...

شنیدن دیالوگهای بین آنها و صحبت درباره خبر نشان میدهد که نگاه تهیهکننده کاملا تخصصی است و به فوتسال اشراف دارد و اینطور نیست که یک تهیهکننده صرف باشد. بعد از گذشت چند دقیقه او مباحث را جمع میکند و گپ زدنش با مجریان تمام میشود و همین فرصتی میشود تا پاسخگوی سوالات ما باشد.

سکانس دوم - تهیهکننده - طرفداران فوتسال

رضا عظیمی نزدیک به دو دهه است که در تلویزیون به تهیهکنندگی مشغول است و از روز اول راهاندازی شبکه ورزش همراه با این شبکه بوده و تا امروز این همکاری ادامه داشته است. فصل جدید برنامه 2020 به تهیهکنندگی او روانه آنتن شده است.

او درباره این برنامه به جامجم میگوید: این برنامه سال گذشته از سوی مدیران شبکه ورزش به دلیل اقبال گسترده مردم از رشته فوتسال طراحی شد. همیشه سالنهای این رشته ورزشی پر میشود، حتی جامهای رمضان فوتسال 12 هزار تماشاچی دارد. جالب است حتی شهرهای کوچک که شاید نامشان را کمتر شنیدهایم مثل فرخ شهر، ورزقان و ... تیمهای فوتسال دارند و فقط محدود به تیمهای آقایان نمیشود و فرخشهر با وجود آنکه سالن خوبی ندارد، اما تیم فوتسال بانوان آن فعال است. همه این موارد نشان میدهد که این ورزش مخاطب زیادی دارد و مردم با علاقه پیگیر آن هستند. پس نیاز بود تا یک برنامه مجزا برای این رشته ورزشی شکل بگیرد.

وی ادامه میدهد: جایگاه فوتسال و فوتبال ساحلی ما در ورزشهای تیمی بالاست. در فوتسال رتبه سوم جام جهانی را داریم و همین در فوتبال ساحلی. البته باید تاکید کنم که آقای طاهری تهیهکننده فصل اول این برنامه زحمت زیادی برای راه اندازی آن کشیدند، زیرا همیشه برای فوتبال فیلم و تصویر زیاد است، اما برای فوتسال یا فوتبال ساحلی عکس و تصویر کم است و جمعآوری آن کار بسیار دشواری است. من هم سعی کردم همان شاکلهای که آقای طاهری در برنامه داشتند را ادامه بدهم و تفاوت این فصل جدید بحث بانوان است که برای اولین بار مسابقات فوتسال بانوان را نشان دادهایم و یک گزارشگر خانم هم برای گزارش این مسابقات گذاشتیم که خوشبختانه با اقبال مردم هم روبهرو شده است. مسؤولان شبکه ورزش آقایان قانع و شیعه حمایت زیادی از برنامه کردند که جای قدردانی دارد.

نجمه جعفری، اولین زنی است که مسابقات فوتسال را در رسانه ملی گزارش میکند. البته هنوز گزارشهای او خیلی پختگی لازم را ندارد، اما در حال حاضر قابل قبول است و میتوان به پیشرفت آن امید داشت. تهیهکننده درباره انتخاب او برای گزارشگری مسابقات فوتسال بانوان توضیح میدهد: این خانم در استان فارس خیلی فعال است و روی خبرهای ورزش بانوان کار میکند. البته او خیلی فوتبالی است و فوتسال با فوتبال خیلی تفاوت دارد، اما این خانم تلاش خودش را کرده تا اطلاعاتش در رشته فوتسال کاملا به روز باشد. یکی از حسنهای این خانم این است که هم اطلاعات خوبی دارد و هم هیجان برای گزارشگری.

این تهیهکننده ادامه میدهد: در حال حاضر من طرحی در ذهنم دارم و اینکه فراخوانی برای خانم گزارشگر بدهیم تا از این طریق بتوانیم گزارشگران خوب خانم را شناسایی کنیم. البته فعلا در مرحله طرح است. علاوه بر آن از زمانی که تهیهکننده برنامه 2020 شدهام تلاش کردهام تا اطلاعاتم را در رشته فوتسال بیشتر کنم. همچنین عوامل این برنامه از میان کسانی انتخاب شدهاند که همه فوتسالی هستند. به عنوان نمونه مدیر تولید برنامه، داور بینالمللی فوتسال است. در واقع سعی کردیم همه کاملا با موضوع برنامه هماهنگ باشیم.

عظیمی در پایان میگوید: رشته پرطرفدار فوتسال برگرفته از فوتبال خیابانی است که توپ را دو لایه کرده و بعد ساعتها بازی میکردیم. حالا این توپها بزرگ شدند و بازیها در سالن انجام میشود. امیدوارم به رشته فوتسال بویژه فوتسال بانوان توجه ویژهای شود، چرا که مورد غفلت قرار گرفته است. در حالی که این رشته میتواند فدراسیون مجزا هم داشته باشد.

سکانس سوم- مجری- اولین
اجرای تلویزیون

بعد از صحبت با تهیهکننده نگاهی به اتاقی میکنم که مجریان در آن مشغول گپ زدن بودند. از قرار صحبتهایشان تمام شده است. به همین دلیل به سراغ سید مسعود نجات یکی از مجریان برنامه 2020 میروم. او سالهاست در رادیو تهیهکننده بوده و در شبکههای آوا و ورزش هم اجرا داشته است، اما برنامه 2020 اولین اجرای تلویزیونی اوست. ضمن اینکه نجات خودش هم فوتسال بازی میکند و علاقه زیادی هم به این رشته ورزشی دارد.

مسعود نجات درباره اجرای این برنامه میگوید: این برنامه به صورت تخصصی به فوتسال و فوتبال ساحلی میپردازد، طوری که تا به امروز به این شکل به آنها پرداخته نشده است. به همین دلیل اتفاق جدیدی برای طرفداران این رشته ورزشی محسوب میشود. ضمن اینکه آیتمهای متنوع آن هم برای بینندگان جذابیت زیادی دارد. مردم علاقه زیادی به این رشته دارند و تیم فوتسال ایران در صدر آسیا قرار دارد و در دنیا هم جایگاه خوبی داریم. هدف برنامه، توجه بیشتر به این رشته ورزشی است که تا امروز مورد غفلت قرار گرفته است.

از او میپرسم که اولین اجرای تلویزیونی اش همراه با دلهره است یا نه؟ توضیح میدهد: فکر میکنم این دلهره در مجریانی که سالها اجرای تلویزیونی داشتهاند، هم وجود دارد. البته من سالهاست در رسانه کار میکنم و بیگانه نیستم، به همین دلیل اجرای برنامه 2020 برای من هم فرصت خوبی بوده و مردم هم اجرایم را پذیرفتند و بازتابهای خوبی داشتیم. البته اجرای تلویزیونی کار دشواری است و مجری باید اطلاعاتش به روز باشد.

وی عنوان میکند: البته چون خودم فوتسال بازی کردهام، کمک زیادی به اجرایم در این برنامه کرده است. معتقدم وقتی مجری یک برنامه ورزشی خودش اهل ورزش باشد، حتما جنس حرفهایش به گونهای خواهد بود که به دل مخاطب هم بیشتر مینشیند. در واقع مجری برنامه ورزشی اگر ورزش دوست نباشد و ورزش نکند، مسلما هر چقدر هم مطالعه کند جنس حرفهایش آنطور نمیشود که مخاطب توقع دارد.

این مجری در پایان میگوید: البته اجرای تلویزیونی سختیها خودش را دارد و من هم سعی میکنم روی حرکات بدنم کار کنم، زیرا برای اجرای تلویزیونی، حرکات بدن هم مهم است که درست و بجا باشد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها