آیا تهران با قطب تازه‌ای در فرهنگ و هنر روبه‌رو شده است؟

از کنسرت رایگان تا بزرگ‌ترین نمایش میدانی اربعین

دیده‌اید وقت‌هایی حواس‌تان نیست و اتفاقاتی می‌افتد و پدیده‌هایی شکل می‌گیرند و بعدها که برمی‌گردید و فکرش را می‌کنید، هریک از فرازهای آن پدیده، بزرگ و مهم به نظر می‌رسند در حالی که شما به آنها تک‌تک فکر نکرده بودید؟
کد خبر: ۱۱۷۵۳۱۵

در نظر بیاورید یک بازیکن فوتبال را که چند سال خوب بازی میکند، اما وقتی به چشم میآید که گل طلاییاش را به ثمر رسانده است. حالا اگر از شما بپرسند قطب فرهنگی و هنری پایتخت کجاست، احتمالا ذهنتان میرود سراغ اینکه برج میلاد، تئاتر شهر، خانه هنرمندان و... را فهرست کنید، اما وقتی نام چند برنامه مهم را برایتان ردیف میکنند پیش خودتان میگویید بله، برگزاری این برنامهها خیلی اتفاق مهمی بوده است و اینجا با مرکزی مواجه میشوید که مدتهاست پای برنامههایش نشستهاید بیآنکه تمرکز کنید بر اینکه همه این برنامهها را قطبی تازه سر و شکل داده است. ماجرای عباسآباد در تهران از همین دست است؛ زمینهایی که تهرانیهای قدیم تپههایش را خوب میشناسند و حالا توانسته است فرهنگ، هنر و گردشگری را از انحصار مراکز قدیمیتر درآورد و برای خودش قطبی بشود. کدام برنامهها؟ یادتان هست قیل و قالی را که برای برگزاری کنسرت خیابانی رایگان شکل گرفت؟ همه درباره آن حرف زدند، اما بالاخره یکی پیدا شد و اجرا کرد و توانست برگزاری نخستین کنسرت خیابانی رایگان را به نام خودش سند بزند. آن کنسرت که با خوانندگی محمد معتمدی در بوستان آب و آتش، یکی از فضاهای منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد، برگزار شد با همه نقدهایی که میشد به شیوه برگزاریاش وارد کرد، چنانکه ما پیش از این در جامجم طی گزارشی میدانی از کاستیهای برگزاری آن کنسرت نوشتیم، به هر حال سد برگزاری چنین اجراهایی را شکست. حالا در همین مجموعه فرهنگی و گردشگری، بزرگترین نمایش میدانی برای اربعین اجرا میشود؛ نمایشی با عنوان «رسول». مجموعه فرهنگی و گردشگری عباسآباد بعد از حدود دو دهه فعالیت در عرصه ساخت فضاهای فرهنگی در یک مجموعه گسترده، حالا با اجرای برنامه فرهنگی و هنری به میدان آمده و همین اواخر دو برنامهای را اجرا کرده که ذکرش رفت. اهمیت این دو برنامه، کشاندن فرهنگ و هنر به سپهری عمومیتر و به اصطلاح به کف خیابان است. علاوه بر این، برنامههایی که در این منطقه اجرا میشوند و بخصوص همین آخری یعنی نمایش میدانی رسول به مناسبت اربعین، توانسته نختسبیحی باشد بین حوزههای فرهنگی و اجتماعی با برنامههای مذهبی و دینی.

دنبال دغدغههای نظام نبودند

سیدمحمدحسین حجازی که مدیر این منطقه فرهنگی و گردشگری است، میگوید این منطقه به واسطه تاثیرگذاری تهران در موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی، باید تلاش خود را برای پیشبرد اهداف پایتخت انجام دهد.

او همچنین میگوید در اسناد بالادستی مطرح شده که اراضی عباسآباد باید متولی رویدادهای جریانساز شهر تهران باشد و در شرایط فعلی اراضی باید نقشآفرینی کند: مسلما بعد از چند دهه کار معماری در این مجموعه، به دلیل احساس نیاز کشور به مجموعهای از برنامهها که تاکنون کمتر مورد توجه بوده یا بهاندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، مجموعه فرهنگی و گردشگری عباسآباد میتواند در این زمینهها حضور یافته و علاوه بر نقشآفرینی، به جریانسازی در حوزههای مختلف فرهنگی و اجتماعی بپردازد. در همین اسناد تاکید شده این منطقه باید در مقیاسهای ملی، منطقهای و بینالمللی نقشآفرینی کند. حالا اجرای زنده یک خواننده کشورمان توانست جریان مثبت و جذابی ایجاد کند برای عموم جامعه و علاقهمندان به این هنر. به ضرس قاطع میگویم که هیچیک از کسانی که دنبال اسم و رسم بودند تا کنسرت خیابانی برگزار کنند و شعار میدادند که نمیگذارند، ذرهای قدم برنداشتند و با اطلاع به شما میگویم که دنبال دغدغههای مردم و نظام هم نبودند. البته این را هم تاکید میکنم که اراضی عباسآباد هوشمندانه در این زمینهها پیش میرود و با هر درخواستی هم موافقت نمیکنیم.

نمایش «رسول» برای اربعین

یکی از مهمترین موضوعات این روزهای مجموعه فرهنگی و گردشگری عباسآباد، اجرای بزرگترین نمایش میدانی با نام رسول است.

حجازی درباره چگونگی اجرای این نمایش بزرگ به جامجم میگوید: این نمایش را گروهی بزرگ از فعالان هنرهای نمایشی و بازیگران برجسته تئاتر به همراه جمع زیادی از هنرمندان این حوزه در یک دکور تاریخی از تهران و تبریز قدیم به صحنه میبرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها