کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم با توجه به افزایش130درصدی قیمت مسکن در دوره وزیر مستعفی مطرح کردند

18 سوُال کلیدی از آخوندی

مدیرعلمی طرح جامع مسکن در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

متاسفانه دولت نتوانست جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد

مدیرعلمی طرح جامع مسکن اعتقاد دارد وزارت راه و شهرسازی در تقابل با افزایش قیمت مسکن کاملا خنثی عمل کرد و تاثیرگذاری نداشت. وی می گوید که حل مساله افزایش قیمت مسکن راهکار بسیار کلانی را می طلبد و به این سادگی نیست.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۹۷
متاسفانه دولت نتوانست جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرد

به گزارش جام جم آنلاین، فردین یزدانی کارشناس مسکن و مدیرعلمی طرح جامع مسکن در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با تحولات بازار مسکن و افزایش بی رویه قیمت ها گفت: وضعیت قیمت مسکن تا سال گذشته به این صورت بود که نه تنها افزایش قابل ملاحظه ای نداشت که حتی کاهش نسبی قیمت را هم شاهد بودیم اما شرایط در ماه های آینده بنا به دلایلی تغییر کرد.

یزدانی عنوان کرد: قیمت مسکن امسال به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. این افزایش با تحولات مباحث کلان کشور در ماه های گذشته در ارتباط بود. در واقع تغییر ناشی از بازار ارز جریان هایی را در وضعیت دارایی ها ایجاد کرد. در بخش دارایی ها به دلیل ناامنی و مباحث کلان کشور تغییراتی رخ داد. بخشی از نقدینگی نیز با تغییر روبرو شد چرا که تلاش هایی برای تبدیل کردن این نقدینگی به دارایی مثل مسکن شکل گرفت و به همین دلیل قیمت مسکن با افزایش مواجه شد و به اقشار جامعه فشار زیادی وارد آورد.

مدیرعلمی طرح جامع مسکن در ادامه گفت: این روند باعث ایجاد تقاضای بزرگی برای خرید مسکن شد. تغییرات ارز و نرخ و همچنین تورم 30 تا 40 درصدی، هزینه های تولید مسکن را نیز بالا برد و «انتظار» برای افزایش قیمت ها پیش آمد. افزایش انتظارات کمک کرد تا تعداد معاملات افزایش یابد و افزایش تقاضا برای خرید ملک نیز افزایش قیمت را رقم زد.

وی افزود: افزایش نسبی قیمت مسکن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و در اردیبهشت 97 به اوج رسید و با جریان خفیف تری نیز ادامه پیدا کرد و به شرایط کنونی رسید. همه اینها ناشی از تحولات مدیریت اقتصادی بود.

یزدانی بیان داشت: برخی تحولات در مجموعه اقتصادکلان کشور، بی ثباتی در برخی ارکان، تنش در روابط خارجی و افزایش نقدینگی که از سال 92 اتفاق افتاد و همچنین جریان های مالی موسسات اعتباری و پرداخت پول به این دست از موسسات همه دست به دست داد تا تورم از جا کنده شود و به وضعیتی برسد که اکنون شاهد آن هستیم. جرقه آن نیز از تنش در روابط خارجی و خروج آمریکا از برجام زده شد. افزایش قیمت مسکن نیز یکی از نتایج همه این تغییرات بود و از کنترل خارج شد.

وی تاکید کرد: دولت در کنار سایر نهادهای دولتی می توانستند جلوی این روند افزایش قیمت را بگیرند اما نتوانستند. البته نهادهای دولتی در این میان به تنهایی نمی توانند کاری را انجام دهند. به هر حال این جریان کلان و این افزایش قیمت که پیش آمد در همه بخش ها نیز تاثیرگذار خود را گذاشت و تحولاتی را به وجود آورد.

این کارشناس مسکن در رابطه با اینکه چه راهکاری برای کنترل وضعیت قیمت مسکن وجود دارد گفت: این مبحث چون ریشه کلانی دارد، راهکار کلانی را هم می طلبد و نمی توان آن را به سادگی حل کرد و انتظار داشت قیمت مسکن ناگهان کاهش پیدا کند. «علت» های رویه ای که در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم بسیار کلان است. همان طور که گفتم می شد با اجرای برنامه هایی این فشار را کنترل کرد اما نشد چون فشار ریشه های بسیار کلانی داشت و قابل هضم شدن نبود. چشم اندازی فعلا برای کنترل این وضعیت وجود ندارد مگر اینکه مسائل کلان کشوری به صورت کامل حل شود. قیمت ها اکنون بسیار افزایش یافته است و البته پیش بینی می کنم این افزایش قیمت ها فقط برای قابل پیش بینی در چند ماه آینده باشد و پس از آن شرایط مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من وزارت راه سازی می توانست در این روند تاثیرگذار باشد. فشار ناشی از افزایش قیمت مسکن که گروه های کم درآمد آن را تحمل می کنند می توانست از سوی این وزارت کاهش و تعدیل یابد. اما وزارت شهرسازی هیچ نقش مثبت و منفی در این رویه نداشت و کاملا خنثی عمل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها