ژانر چاقوکشی در هالووین غوغا می‌کند

جشن جهنمی پر مهمان

اتفاق عجیبی است که موضوع سلاخی جمال خاشقجی، با رویداد هالووین که جشن ترس آمریکاست یکی شده است. همزمان با برپایی جشن هالووین در آمریکا، فیلم‌هایی ترسناک روی پرده سینماها می‌روند. ژانر چاقوکشی (اسلشر) محبوب‌ترین ژانر در این ایام است و معمولا فیلم‌هایی سر از پرده سینماها درمی‌آورند که در آنها، آدم‌های داستان توسط قاتل مجنون نقاب پوشی سلاخی و تکه‌تکه می‌شوند. قاتلان خاشقجی هم گرچه نقاب به چهره نداشتند، اما به نوعی قاتل نقاب‌پوش به حساب می‌آیند. امسال همزمان با ایام هالووین، قسمت تازه‌ای از مجموعه ترسناک «هالووین» روی پرده سینماها رفت. شخصیت دیوانه و قاتل این فیلم هم، قربانیان خود را با چاقو از بین می‌برد. منتقدان سینمایی و رسانه‌های آمریکایی همزمان با اکران عمومی این فیلم، به موضوع قتل نویسنده ناراضی عربستانی (که بالاخره حکومت سعودی پذیرفت که او در سفارتخانه آن کشور در ترکیه به قتل رسیده است) هم اشاره کرده و به شباهت‌های قتل او و داستان فیلم‌های ژانر چاقوکشی پرداخته‌اند.
کد خبر: ۱۱۷۲۷۹۴

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، هالووین جدید سینما با افتتاحیهای بالای 77میلیون دلار نمایش عمومی خود را آغاز کرد. تحلیلگران اقتصادی سینما برای این فیلم، افتتاحیهای70 تا 75 میلیون دلاری پیشبینی میکردند. منتقدان از اکران عمومی هالووین با تیتر «بازگشت فیلمهای چاقوکشی» اسم میبرند. به گفته آنها، هالووین زمانی راهی پرده سینماها شده که توجه عمومی مردم به موضوع قصابی کردن انسانهای بیگناه توسط روانیهای آزاد در جامعه بشری، بیش از پیش جلب شده است. در سینمای چاقوکشی تماشاگران با کاراکترهایی سروکار دارند که برای ناشناس ماندن، نقاب به چهره میزنند و با هدفی مشخص در خیابانهای تاریک قدم میزنند. زمانی که جلوی در خانه موردنظر میرسند، قبل از در زدن مکثی میکنند و بعد عمل شیطانی خود را انجام میدهند. اما چاقوکشها همیشه در نمیزنند و گاهی اوقات، طعمهشان را از پشت سر غافلگیر میکنند.

زمان خوب فیلمهای چاقوکشی

اهل فن عقیده دارند زمان حال، زمان خوبی برای فیلمهای ترسناک چاقوکشی است و تماشاگران استقبال خوبی از آنها میکنند. این در حالی است که عموم منتقدان همیشه نگاهی منفی به این ژانر داشته و فیلمهای چاقوکشی را کارهایی بیمایه و سطحی ارزیابی کردهاند. به باور تماشاگران معمولی سینما، این فیلمها هدف خوب و مناسبی برای منتقدان هستند تا با بیرحمی تمام، آنها را بکوبند. شاید به همین دلیل است که حتی فیلمسازان این ژانر هم، تلاش میکنند خود را از این نوع فیلمها دور نگه دارند و زمان مصاحبهها تا حد امکان از اشاره کردن به آنها خودداری کنند. اما در یک سال اخیر فیلمهایی مثل مادر، مکانی آرام، ساحره و برو بیرون توانستهاند در کنار جلب نظر تماشاگران، منتقدان سختگیر را هم راضی کنند و حال و هوای تازهای به ژانر چاقوکشی و ترس بدهند. تهیهکنندگان سینما عقیده دارند ترس یکی از مهمترین حسهایی است که همیشه همراه انسانهاست و به همین دلیل، مردم دوست دارند در سالن تاریک سینما بترسند و حس و حال ترسیدن را داشته باشند.

موفقیتی که تکرار نشد

دهه 80 میلادی دوران طلایی سینمای ترس و چاقوکشی بود و طی دهههای بعد نتوانست این موقعیت خوب را برای خودش حفظ کند. در این سالها، فیلمهایی همچون مجموعه «جیغ» توانستند نظرها را به خود جلب کنند. اما تعداد این نوع فیلمهای موفق، چندان زیاد نبود. اما اهل فن در این باره صحبت میکنند که در یک سال اخیر، علاقه برای دیدن این نوع فیلمها افزایش یافته است و این مساله، کمپانیها و شرکتهای فیلمسازی را به صرافت تولید تعداد بیشتری فیلم ترسناک انداخته است. نکته جالب، ارزانقیمت بودن این فیلمهاست. از یک سو، داستان و صحنهآرایی این فیلمها ساده است و از بازیگرانی معمولی و غیرستاره استفاده میکنند و از سوی دیگر، یک فروش نهچندان زیاد برای این محصولات کم خرج، آنها را در ردیف کارهای موفق و پرفروش قرار میدهد. همین یک ماه قبل بود که «جشن جهنمی» موفق به فروش شش میلیون دلاری در آمریکا شد. شاید این رقم فروش خیلی کم به نظر برسد. اما با نگاهی به رقم تولید چهار میلیونی آن، میتوان گفت فیلمی موفق در جدول گیشه نمایش بوده است!

کم خرج اما پرفروش

سال قبل «روز مرگت مبارک» در کمال تعجب همگان، توانست فروش 123 میلیون دلاری جهانی را تجربه کند. فیلم با حال و هوای «روز گراندهاگ» گونهاش، بسیاری از تماشاگران را جذب خود کرد. نکته جالب و مهم فیلم، رستگاری شخصیت نوجوان داستان در پایان ماجراها بود. تا به امروز در ژانر ترس و چاقوکشی، کمتر فیلمی به این موضوع پرداخته است. هزینه تولید روز مرگت مبارک، فقط 5/4 میلیون دلار بود. مکانی آرام هم که در کنار ترس، حال و هوایی خانوادگی و علمی-تخیلی داشت، در سطح جهانی 334میلیون دلار فروش کرد. برای این فیلم هم، هزینه معمولی 17 میلیون دلاری خرج شده بود. به گفته منتقدان، آزمون واقعی فیلمهای چاقوکشی که تحول و وابستگی آثار این ژانر را در خود دارد و ادامه میدهد، جمعهای که گذشت با قسمت تازه هالووین از راه رسید.

هالووین تازه

جیمی لی کرتیس چهل سال بعد از ماجراجوییهای ترسناک نسخه اصلی هالووین، دوباره در قالب شخصیت معروف لوی استراد برگشته است. این بار هم او مثل دفعه اول، دیداری دلهرهآور با کاراکتر ترسناک مایکل مهیرز (با بازی نیک کاسل) دارد. مایکل این قاتل زنجیرهای خونسرد، باز هم با چاقو به جان شخصیتهای بختبرگشته داستان افتاده و آنها را سلاخی میکند. این فیلم دنبالهای مستقیم بر نسخه اصلی سال 1978 است و آنرا دیوید گوردن گرین کارگردانی کرده و کمپانی یونیورسال و شرکت مستقل فیلمسازی بلوم هاوس تهیه کننده این فیلم ده میلیون دلاری هستند.

ترس و دلهره دوباره

هر دو فیلم «مکانی آرام» و «روز مرگت مبارک» صاحب قسمت دوم می شوند. اولی را جان کراسینسکی کارگردانی و بازی می کند و هیچ اطلاعی از داستان آن در دست نیست. اما در قسمت دوم روز مرگت مبارک، جسیکا روث باید با یک مرگ خودخواسته، قاتل ناشناس چاقو به دست خود را پیدا کند. کریستوفر لاندن کارگردان نسخه اصلی، کارگردانی دومین قسمت را هم به عهده دارد. هر دو فیلم برای نمایش عمومی در اواسط سال آینده میلادی آماده می شوند.

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها