هرچه به تاریخ برگزاری انتخابات میان دوره‌ای سنای آمریکا نزدیک می‌شویم، خبرهای مربوط به دخالت سایر کشورها دراین انتخابات نیز بیشتر می‌شود. روز گذشته آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برای اولین‌بار به‌طور رسمی یک زن روس‌تبار را به دخالت در این انتخابات متهم کردند. چند ماه پیش نیز دونالد ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل به صراحت دولت چین را متهم به دخالت در انتخابات آینده کرده بود.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۴۲

به گزارش رویترز، پس از اینکه آژانسهای اطلاعاتی آمریکا در بیانیه مشترک اعلام کردند که آنها نسبت به اقدامات روسیه، چین و ایران برای تاثیرگذاری بر رایدهندگان آمریکایی و سیاست این کشور نگران هستند، وزارت دادگستری جزئیات این پرونده را منتشر کرد. بر اساس دادخواست ارائه شده، النا آلکسیونا خوسیاینوا که برای یک شبکه اجتماعی روسی کار میکرد، توسط رابرت مولر مامور ویژه پرونده، تحت تعقیب قانونی قرار گرفت. براساس این پرونده، این خانم روس به کمک به «کنترل سرمایهگذاریهای روسیه برای ساخت پستهای جعلی در شبکههای اجتماعی با هدف نشان دادن خشم و تفرقه میان رای دهندگان آمریکایی» متهم است. مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند آنها نگران تلاشهای پیشرو روسیه، چین و ایران و دیگر کشورها برای «زیر سوال بردن اعتماد در دموکراسی آمریکا» هستند.

این آژانسهای اطلاعاتی اعلام کردند تلاشها و کمپینهای آنان اشکال مختلفی دارند. از جمله میتوان به تلاش برای تاثیرگذاری بر رایدهندگان از طریق فعالیتهای گسترده در شبکههای اجتماعی، انتشار برخی اخبار در رسانههای انگلیسی زبان مانند شبکه راشاتودی، ارائه اطلاعات غلط توسط برخی درباره کاندیداهای سیاسی و تبلیغات سیاسی اشاره کرد.مقامات اطلاعاتی آمریکا پیش تر گفته بودند روسیه برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری 2016 از ابزار مشابه استفاده کرده است.

انتخابات میاندورهای کنگره آمریکا هر چهار سال یکبار و دو سال پس از انتخابات ریاستجمهوری برگزار میشود. به همین دلیل روزسهشنبه 6 نوامبر (15 آبانماه) روزی سرنوشتساز برای دو حزب اصلی ایالات متحده بهشمار میرود. کنگره کنونی یک صد و پانزدهمین کنگره آمریکاست که اکثریت هر دو مجلس در اختیار جمهوریخواهان است. در مجلس سنا 51نماینده جمهوریخواه و
47نماینده دموکرات و دو نماینده نیز مستقل وجود دارد که البته مستقلها به دموکراتها نزدیکترند. در مجلس نمایندگان نیز 241نماینده جمهوریخواه و 194نماینده دموکرات وجود دارد. در این انتخابات، تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان که دورهای دو ساله دارند، و بیش از یکسوم (35) اعضای سنای آمریکا به رای گذاشته میشود.طول دوره تمامی صد عضو مجلس سنا شش ساله است که هر دو سال یکبار انتخاباتی برای تعیین سرنوشت یکسوم آنها برگزار میشود.

جمهوریخواهان امید دارند بتوانند با همه مشکلاتی که با رئیسجمهورشان دارند این انتخابات را ببرند تا بتوانند برنامههای حزبی خود را هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا دنبال کنند، اما از سوی دیگر دموکراتها در تلاش هستند تا با استفاده از سرخوردگی که در بین برخی طیفها در آمریکا به خاطر نگاه ترامپ به مقوله قدرت و رفتارهای او در صحنههای داخلی و بینالمللی به وجود آمده، این نبرد را از آن خود کنند.

اواخر شهریور ماه بود که رئیسجمهور آمریکا در توییتی پکن را متهم کرد، رایدهندگان آمریکایی را که از ریاستجمهوری وی حمایت میکنند، هدف قرار داده است تا رایشان تغییر کند. گرچه برخی در داخل بر این باورند که ترامپ در صدد است تا با این اتهامات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری قبلی را تحت الشعاع قرار دهد اما اگر نیک بنگریم چین نیز مانند روسیه انگیزههایی برای مقابله با سیاستهای آمریکا دارد. زیرا از چند وقت پیش تاکنون دونالد ترامپ جنگی اقتصادی را علیه چین آغاز کرده است.

به عبارتی دیگر سیاستهای دونالد ترامپ در سطح بینالمللی تاکنون دشمنان زیادی را برای او در خارج از آمریکا تدارک دیده است و بیتردید این دشمنیها میتواند در انتخابات آینده نیز اثر گذار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها