شاهین ایزدیار در تحریریه روزنامه جام‌جم:

اینستاگرام را گذاشتم کنار و 6 طلا گرفتم

عنوان باهیبت قهرمان عظمت کارش را تعریف می‌کند: ارتش تک نفره. خودش این واژه را خیلی دوست دارد. اگر به کاری که در جاکارتا برای ایران کرد، نگاه کنی متوجه می‌شوی بهترین عبارت برای معرفی قهرمان همین است.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۹۲
اینستاگرام را گذاشتم کنار و 6 طلا گرفتم

شاهین ایزدیار را در جاکارتا همه به نام مایکل فلپس ایرانی می‌شناختند؛ اما چرا او را به نام خودش نشناسیم و چرا کارش را بی‌ارزش کنیم؟ او شاهین ایزدیار است. مردی که روزی 15 کیلومتر شنا می‌کند و اراده در برابرش شاگردی می‌کند. کسی که رکوردهای پاراآسیایی را بی‌ارزش کرد و برای اولین بار یک کیسه گونی طلا برایمان هدیه آورد. رکوردهای شاهین در پاراآسیایی، پیام‌های فراوانی داشت که امیدواریم نتیجه‌اش را ببینیم. شاید بزرگترین ره‌آورد کاروان خودباوری، همین کلمه ترکیبی و باارزش برای ورزش ایران باشد: خودباوری. شاهین ایزدیار در حالی وارد تحریریه شد که 6 طلا و یک نقره جاکارتا را به شکلی هنرمندانه روی سینه‌اش چیده بود. او مهمان دیروز ما بود و نتیجه این دیدار گفت‌وگویی است که می‌خوانید.

خیلی خوشحال هستیم که پیش ما هستی. کسب شش مدال طلا در بازیهای پارآسیایی. میخواهیم درباره این شش مدال حرف بزنی و لقب خیلی خوبی که مردم به تو دادهاند. مایکل فلپس ایران.خودت نظرت چیست؟

ممنون و متشکرم از شما و مردم ایران که این القاب را دادند. بعضیها میگویند مایکل فلپس، بعضیها میگویند پسر طلایی ایران و بعضیها هم میگویند ارتش تکنفره. از همه ممنون هستم و امیدوارم لایق همه این القابی که به من دادهاند باشم.

خودت بیشتر کدام لقب را دوست داری؟

ارتش تکنفره.

چرا؟

خیلی به دلم نشست و حسی که داشت قشنگتر بود و اینکه توانستم شش مدال طلا بگیرم با لطف و دعای مردم. خدا را شکر که سربلند شدم و توانستم نقشی در سوم شدن ایران در این رقابتها داشته باشم. این اتفاق برای اولین بار افتاد. واقعا خوشحال هستم و نمیدانم چه چیزی باید بگویم.

با این شش مدالی که به دست آوردی خیلی کری خواندهای.

(با خنده) لباس تیم ملی جایی برای کری خواندن نیست، اما خب هر کسی یک تیم محبوبی دارد و تیم محبوب من هم پرسپولیس است. در صورتی که الان بحث حضور پرسپولیس در آسیا از بحث پرسپولیس خارج شده و الان پرسپولیس یعنی ایران. انشاءا... همه دعا کنند تا این تیم ایرانی در آسیا موفق شود و به فینال و قهرمانی برسد.

فکر میکردی شش مدال طلا بگیری؟ دوره قبل هم شش مدال گرفتی، اما نقره و برنز بود.

از اول میخواستم طلا بگیرم. 50 روز قبل از شروع بازیها اینستاگرام را دی اکتیو کردم و به هواداران قول دادم شش مدال طلا میگیرم. خوشحالم که این اتفاق افتاد. یک چیزهایی از قبل مشخص بود، اما مسابقات را نمیشود پیشبینی کرد. لطف خدا شامل حال من شد تا توانستم شش مدال طلا بگیرم.

به نکته خوبی اشاره کردی. اینکه اینستاگرام را بسته بودی. واقعا به این اعتقاد داشتی که فضای مجازی تو را از مدال دور میکند؟

بله. شک نداشته باشید که اگر این اتفاق نمیافتاد شش مدال طلا نمیگرفتم. فضای مجازی خوب است، اما نه همیشه. ممکن بود در زمان مسابقات خبر بدی، حادثهای یا اتفاقی پیش میآمد که روحیهام را خراب میکرد. کلا کنار گذاشتم و تمریناتم را ادامه دادم.

روز گذشته هم به تمرین پرسپولیس رفتی و پیراهن شماره 6 را به تو دادند.

بله. پیراهن شماره 6، پیراهنی که متعلق به آقای کریم باقری بود، به من دادند. البته من این لباس را به خودشان برگرداندم، چون گفتم همه بازیکنها و مسؤولان باشگاه امضا کنند و آن وقت به من برگردانند که دوستان قبول زحمت کردند. قرار است در بازی پرسپولیس و السد پیراهن را برای من بیاورند.

قرار است به ورزشگاه بروی؟

بله. مسؤولان باشگاه هماهنگ کردهاند که قبل از بازی به هتل بروم. ناهار را با بچهها بخورم و بعد از آن هم به ورزشگاه بروم.

پیشبینیات از این بازی چیست؟ پرسپولیس میتواند به فینال برسد.

پیشبینی خیلی سخت است. اگر شنا بود
به شما میگفتم، چون تخصص خودم هست.

تا به حال ورزشگاه رفتهای؟

یک بار ده سال پیش بود. دربی پرسپولیس و استقلال که پرسپولیس 2 بر یک اگر اشتباه نکنم بازی را برد. آن موقع اردوی تیم ملی بودم و بازی را دیدم.

پس برای پرسپولیسیها خوشقدم هستی.

انشاءا... که همینطور باشد.

میخواهیم درباره خودت حرف بزنی. درباره رشتهای که در آن فعالیت میکنی. لیگ شنا و...

والا لیگ برای جانبازان و معلولان سه یا چهار دوره برگزار شده اما سطح آن آنقدر بالا نیست، اما همین که جوانگرایی میشود خوب است و باعث میشود تا برای تیم ملی پشتوانهسازی شود. امسال هم قرار است در لیگ افراد عادی ایران شرکت کنم.

رکوردهایت چطور است. مقایسه کردهای؟

دیده ام. در همه مادهها جزو پنج نفره اول هستم.

انتخاب شنا برای تو از کجا اتفاق افتاد؟ اصلا چرا شنا؟

من از 9 سالگی رفتم مثل خیلی از بچهها شنا را یاد بگیرم. از آب خیلی میترسیدم. گریه میکردم و توی آب نمیرفتم. با اصرار و اجبار رفتم توی آب و امروز در خدمت شما هستم.

همان موقعها متوجه استعداد خودت شده بودی. اینکه سرعتات، نوع شنا کردنات و... با بقیه فرق میکند؟

یک خاطره بگویم. پدر و مادرهای ما میآمدند و تمریناتمان را نگاه میکردند. همه پدر و مادرهایی که آنجا بودند میگفتند اگر قرار باشد از بین بچههای ما کسی به موفقیت برسد آن شاهین است و ما میدانیم بچههای ما چیزی نمیشوند. امیدارم الان اگر این خبر را میشنوند خوشحال شده باشند.

شاهین در بین باشگاههای خارجی طرفدار کدام تیم هستی؟

بارسلونا. البته زیاد تعصب خاصی روی تیمهای خارجی ندارم، اما بارسلونا را ترجیح میدهم.

بازیهای تیم ملی فوتبال را تماشا میکنی؟

در جام جهانی که همه بازیها را تماشا کردم. بچهها خوب بازی کردند و خیلی حیف شد که از گروه خودشان بالا نرفتند. امیدوارم کیروش بماند و تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا موفق شود و بتواند به عنوان قهرمانی برسد.

در روز چقدر تمرین میکنی؟

روزی 15 کیلومتر شنا میکنم. سه جلسه بدنسازی میکنم و اصلا راحت نیست. شنا یک ورزشی است که همه بدن را درگیر میکند. باید هم استقامت داشته باشی، هم قدرت، هم چابکی و... به همین دلیل اگر یکی از این فاکتورها از بین برود ممکن است رکوردها از بین برود.

برنامه غذایی و وزن و ....

وزنم را تقریبا در حالت نرمال نگه میدارم. من تشکر میکنم از آقای امیرعلی سعادتمند که آمادگی بدن من را در بالاترین حالت نگه داشته است. وقتی وزنم روی 73 کیلوگرم است خیلی آماده هستم. من خوب استارت میزنم و این را آقای وزیر هم در جاکارتا گفته بودند. من همه اینها را مدیون امیرعلی سعادتمند هستم.

اگر قرار باشد با یک نفر در جهان مسابقه بدهی دوست داری آن یک نفر چه کسی است؟

با آدام پتی، شناگر انگلیسی. رکورددار 50 متر و 100 متر قورباغه دنیاست.

برنامهات برای پارالمپیک 2020 چیست؟ توقعات بالا رفته است.

دیگه مردم با به فینال رسیدن راضی نمیشوند. این بزرگترین آرزوی خودم و همه مردم است که در پارالمپیک مدال بگیرم. امیدوارم روی سکو بروم.

حسرتی بوده که بخوری و به آرزویی نرسیده باشی.

خدا را شکر تا الان در زندگیام به همه آرزوهایم رسیدهام و انشاءا... در 2020 هم به یکی دیگر از آرزوهایم میرسم. من فاصله زیادی با مدال برنز ندارم، اما در این دوسال باقی مانده اگر در یک کمپ خارجی تمرین کنم قطعا اتفاقهای خوبی خواهد افتاد. امیدوارم به شنا توجه ویژهای شود. خوشحالم از این که توانستم برای لحظهای مردم کشورم را شاد کنم و این برایم کفایت میکند.

پیراهن شماره 6 پرسپولیس برای شاهین

شاهین ایزدیار مرد طلایی شنای ایران در بازیهای پاراآسیایی 2018 جاکارتا صبح دیروز در تمرین پرسپولیس حاضر شد و پیراهن شماره 6 این تیم را هدیه گرفت. او در جاکارتا اعلام کرده بود به دلیل علاقه به پرسپولیس دوست دارد 6 طلا بگیرد و همین تعداد طلا گرفت. پرسپولیسیها هم دیروز پیراهن شماره 6 این تیم را به ایزدیار اهدا کردند و پس از آن برانکو ایوانکوویچ خطاب به این قهرمان پارالمپیکی گفت: «تشکر میکنم که امروز به تمرین پرسپولیس آمدی و به شما خوش آمد میگویم. موفقیت شما را هم تبریک میگویم و دعوت میکنم روز سهشنبه در بازی با السد در ورزشگاه آزادی حاضر باشید تا صعود به فینال را با هم جشن بگیریم».

قرار شده است پیراهن شماره 6 پرسپولیس که به ایزدیار اهدا شد، روز سهشنبه توسط تمام بازیکنان پرسپولیس امضا شود.

مرتضی رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها