در مهرماه و موسم دانش‌اندوزی به‌سر می‌بریم. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین نکات درخصوص سلامت غذای دانش‌آموزان اشاره می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۳۵

1- ساندویج نان حاوی پنیر یا تخممرغ همراه با سبزی، خرما یا گردو بهترین میانوعده غذایی برای دانشآموزان است. البته ساندویچ کره با مربا یا عسل هم قابل توصیه است.

2- نان سنگک بهترین نان برای تغذیه دانشآموزان است، زیرا دارای سبوس زیادی است و گرسنگی را به تاخیر میاندازد و غنی از فیبر و ویتامینهای گروه B است. بیسکویتهای سبوسدار هم از میانوعدههای مناسب است.

3- برای صبحانه دانشآموزان از تخممرغ عسلی استفاده نشود و به دلیل خطر آلودگی میکروبی تخممرغ باید کاملا آبپز شود.

4- دانشآموزان بویژه دختران نوجوان باید برای تامین آهن مورد نیاز بدن به میزان کافی از جگر، گوشت، ماهی، اسفناج، لوبیا و عدس تغذیه کنند. البته مصرف بیرویه جگر مرغ به دلیل خطر باقیمانده آنتیبیوتیکی توصیه نمیشود.

5- شیر بویژه شیر کمچرب بالاترین ارزش تغذیهای در بین نوشیدنیها را دارد؛ گرچه شیرکاکائو، شیرموز و شیرخرما نیز قابل مصرف است. دوغ گازدار، نوشابه و ماءالشعیر از نوشیدنیهای مضر برای دانشآموزان است.

6- سوسیس و کالباس از اقلام ممنوعه برای تغذیه دانشآموزان است؛ اما مصرف ساندویچ همبرگر در صورت داشتن مجوز بهداشتی و بستهبندی مناسب بلامانع است.

7- به فرزندان خود شستن دستها را قبل از غذا خوردن آموزش دهیم.

8- طبق آمار متاسفانه حدود نیمی از دانشآموزان به طور منظم صبحانه نمیخورند. تهیه روزانه نان گرم و سایر غذاهای اشتهاآور در تشویق فرزندان به خوردن صبحانه موثر است.

9- انواع میوههای تازه نظیر سیب، موز و مرکبات در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.

10- انواع مغزها و دانهها نظیر بادام، پسته و فندق و نیز میوههای خشک مانند انجیر، توت، آلبالو و زردآلو برای تغذیه دانشآموزان بسیار مناسب هستند.

دکتر بهادر حاجیمحمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها