10 چهره اصولگرا در گفت‌وگو با جام‌جم از نامه اخیرشان به سران قوا گفتند

نسخه‌‌ای برای دردهای اقتصاد

24 تشکل و حزب اصولگرا با ارسال نامه‌ای به سران قوا برای کمک به اوضاع نابسامان اقتصادی اعلام آمادگی کردند. در این نامه تاکید شده که اگر وحدت مجموعه‌های دلبسته به انقلاب اسلامی و تأکید بر اقتصاد مقاومتی به‌طور واقعی شکل بگیرد و انرژی قوا و زیرمجموعه‌های آنها و سایر نهادها و سازمان‌ها به‌جای حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد و هزینه‌زا، صرف خدمت سریع و دقیق به مردم شود، برون‌رفت از مشکلات به‌وجودآمده در فاصله زمانی کوتاه امکان‌پذیر خواهد بود. صادرکنندگان این بیانیه، با اعلام حمایت از هر گونه اقدامی که باری از مشکلات اندوهبار این روزهای اقشار مختلف مردم، بویژه مستضعفین عزیز جامعه، را کاهش دهد، تصریح کردند: از همه دست‌اندرکاران توقع داریم با کنار گذاشتن هر بهانه‌ای و طرد عوامل ناسالم و بی‌مسؤولیت، و با اتخاذ رویکرد جهادی، و اغتنام فرصت اعطای اختیارات ویژه و حکومتی به شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه توسط رهبری حکیم انقلاب اسلامی، که در واقع اتمام حجتی عملی معظم‌له با مسؤولان کشور است، برنامه‌های عملی و زودبازدهی را برای حل مشکلات سرسام‌آور گرانی و تورم کالاهای اساسی، کاهش قیمت و تثبیت بازار ارز و طلا، رسیدگی خاص به وضع محرومان، به‌اجرا بگذارند و کشور را از وضعیت بی‌تصمیمی فعلی اقتصادی خارج کنند. جام‌جم در گفت‌وگو با ده دبیرکل یا چهره برجسته تشکل‌های امضا کننده این بیانیه به بررسی محتوای نسخه توصیه شده به دولت برای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی کشور پرداخته است.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۶۲

تاکید بر بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی

مهدی چمران

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی

نیروهای انقلاب اسلامی

نامه منتشر شده از چند محور تشکیل شده است. محور اول صحبت و پیامی بود که رهبر انقلاب داشتند مبنی بر اینکه هر کسی که میتواند کاری برای رفع مشکلات مردم کند. ما هم برای حل مشکلات مردم آمادگی هر گونه همکاری را داریم. گروهها و احزابی که این نامه را امضا کردند تجربیات زیادی طی سالهای گذشته پیدا کردند و در حوزههای مختلف هم تخصصهایی دارند و میتوانند در زمینههای مختلف فعالیت کنند.

بسیاری از گروهها قبل از امضای نامه مطالعات متعددی کردند و برای حل مشکلات پیشنهادهایی را قبلا ارائه کردند و بعضی از این گروهها هم این راهکارها را تدوین کردند که در صورت نیاز ارائه خواهد شد. گروههای مختلف سالها تجربه دارند و میتوانند در این زمینه فعال شوند و کار کنند، البته خیلی از این گروهها مطالعه کردند و پیشنهاد و راهحل دارند که ارائه دادند. عمده پیشنهادها هم در محورهای اقتصادی و مدیریتی از جمله بحث کنترل ارز و نقدینگی بود.

کلید حل مشکلات، بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی است

محمدجواد عامری

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

در مورد مشکلات معیشتی مردم حدود دو ماه پیش پیشنهادات و راهحلهای خود را به دولت ارائه داده بودیم. معتقدیم کلید واقعی حل مشکلات، بهرهگرفتن از ظرفیتهای داخلی و منابع گسترده مادی و معنوی در کشور است.چرا که به اعتقاد ما مشکلات کشور مربوط به راهحلها نیست بهعنوان مثال همه میدانند درآمد ارزی کشور ثابت است بنابراین مشکل کشور عدم وجود مدیریت صحیح است. مشکل کشور این است که شاهد روشهای اشتباه مدیریتی و یا عدم وجود برنامه جدی هستیم.

دعوت به همبستگی و امیدآفرینی در جامعه

عبدالحسین روحالامینی

رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی

انتشار بیانیه احزاب و تشکلهای اصولگرا یک نوع اعلام آمادگی برای همکاری با دولت و سایر قوا برای حل نابسامانیهای اقتصادی کشور بود. همچنین این متن دعوت به همبستگی و امیدآفرینی در جامعه میکند. وضعیت فعلی کشور به گونهای است که باید همه دست به دست هم بدهند و در جهت رفع مشکلات جامعه بکوشند. امیدواریم که این نامه هم از سوی سران قوا با استقبال مواجه شود و آنها هر کمکی که بخواهند ما تشکلهای اصولگرا این آمادگی را داریم که با ارائه راهکارهایی در جهت حل آشفتگیهای اقتصادی که امروز کشور ما گرفتار آن است تلاش کنیم. همانطور که عنوان شد خطاب این نامه به همه سران قوا یا به عبارت دیگر همه اجزای حکومت است و تنها دولت مد نظر تدوینکنندگان نامه نبوده است. با توجه به توانمندیهای داخلی در داخل ایران باید از همه ظرفیتهای موجود استفاده کرد تا از چالشهای اقتصادی عبور کنیم.

ارائه برنامههای زودبازده

برای حل مشکلات گرانی

صادق محصولی

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی

قبل از این نامه نیز، در بیانیههایی مسائل اقتصادی حاکم بر کشور را به دولت اعلام و راهکارهایی را در جهت توجه به توصیههای مسؤولان ارشد نظام به ویژه رهبری ارائه دادیم، راهکارهایی مبنی بر توجه به تواناییهای داخلی کشور و امکانات داخل به جای توجه به خارج و نگاه به غرب را متذکر شدیم، چرا که معتقدیم راهی به جز این در پیش نداریم، اگر تواناییهای داخلی کشور فعال شود میتواند موجب رفع مشکلات معیشتی مردم شود اما وقتی نگاه به خارج از کشور بوده و به جای حل اقتصادی، مشکلات معیشتی نگاه سیاسی به موضوعات صورت گیرد شاهد شکل گیری مشکلاتی مانند امروز خواهیم بود. باید چنین نگاهی را در مورد موضوعاتی از جمله ارز، موضوعات فرهنگی و حتی سبک زندگی داشته باشیم.

رویکرد جهادی و نمایش وحدت

پرویز سروری

عضو شورای مرکزی جبهه رهپویان انقلاب اسلامی

شرایط کشور حساس و تعیینکننده است، امروز نیاز مبرم کشور به همگرایی و همدلی است، به همین دلیل احزاب و تشکلهای نیروهای انقلابی بر آن شدند که در جهت هم افزایی ظرفیتهای خود را وارد عرصه کرده و به این ترتیب بستر انسجام و همدلی ملی را فراهم کنند و بتوانند اختلافات را به وحدت تبدیل و نمایشی از همافزایی ارائه بدهند، در همین راستا بهواسطه بیانیهای خطاب به سران قوا اعلام کردند که همه ظرفیتهای موجود در نیروهای انقلاب آماده همراهی و همفکری با سران قوا هستند. اگر سران قوا این آمادگی را اعلام کنند طبیعتا احزاب انقلابی آمادگی دارند تا در زمینههای گوناگون راهکارهای خود را برای حل مشکلات معیشتی ارائه بدهند. در این راستا اولین موضوع به نمایش گذاشتن وحدت است چرا که وحدت سرمایه عظیمی است.

لزوم هدایت نقدینگی به سمت بورس

علیرضا خجسته پور

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین

پیرو دستور رهبری مبنی بر حمایت از دولت و البته در عین حال انتقاد مصلحانه برخی تصمیم گرفتند پیشنهاداتی به دولت ارائه بدهند، بنابراین برای حل مشکلات معیشتی میبایست مردم در صحنه باشند و بخش خصوصی در اقتصاد فعال بوده و واقعیت موجود با مردم در میان گذاشته شود. در همین ارتباط باید به قشر جوان توجه ویژهای شود و به جای برخی مسؤولان خسته و بیانگیزه، افرادی که روحیه قوی برای کار دارند وارد عرصه شده و برای روزهای سخت توانایی داشته باشند. قطعا باید نگاه به داخل وجود داشته باشد که البته این به معنای تعطیلی دیپلماسی نیست، امروز حجم نقدینگی در کشور بالاست و یکی از عرصههایی که میتواند مقداری از آن را جمع کند بورس است.

درباره تصویب FATF هشدار دادیم

محمدامین مهدیپور

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان

براساس بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که عزم جدی در مدیران برای حل مسائل وجود ندارد و دو وزارتخانه مهم اقتصاد و دارایی و کار بدون متصدی باقی ماندند. از سویی دیگر در کشورهای چین و هند که جزو طرفهای تجاری ما به حساب میآیند سفیری از ایران حضور ندارد. گذشته از این وزارت اقتصاد و دارایی، اطلاعات صرافیهای ما را در اختیار کشورهای بیگانه قرار داده است. بنابراین راهکارهایی برای رفع این موضوعات با ارائه پیشنهاداتی مبنی بر تسریع در پیشنهاد و انتخاب وزرایی برای وزارتخانههای کار و اقتصاد و دارایی و انتخاب هر چه زودتر سفیر برای چین و هند ارائه شد. از سویی دیگر به این نتیجه رسیدیم که در صورت تصویب افایتیاف عملا باعث تحریم بخشی از نهادهای داخلی خواهد شد و حتی واریز پول از بانکی به بانک دیگر با مشکل مواجه میشود. پیشنهاد ما ایجاد سیستم پیامهای درون بانکی است.

وظیفه احزاب کمک به دولت است

احمد کریمیاصفهانی

دبیرکل جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار

ما نظام خود را ولایی میدانیم و از همان ابتدا امام و رهبر انقلاب هم سفارش کردند که به دولتهای مختلف کمک کنیم. بر همین اساسنامهای از سوی تشکلها و احزاب اصولگرا نوشته شد. در نامه اخیر روی مسائل اقتصادی تاکید بیشتری شد به خاطر اینکه امروز در صحنه بینالمللی، جنگ تمارعیار اقتصادی را استکبار علیه ایران براه انداخته و وظیفه تمام احزاب و آحاد ملت و افرادی که وابسته به نظام جمهوری اسلامی هستند این است که برای رفع نابسامانیهای اقتصادی به دولت و سایر قوا کمک کنند. در صورت اعلام آمادگی قوای سهگانه ما دست همکاری را با تمایل کامل میفشاریم و راهکارهای خود را ارائه میکنیم.

دولت اعلام کند، آماده همکاری هستیم

محمدرضا ترقی

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

مجموعه تشکلها و احزاب اصولگرا ضمن جلسات متعددی که با هم داشتند نقطه نظرات و راهکارهایی برای ارائه به دولت و ریاست جمهوری تهیه و تدوین کردند. همانطور که در بیانیه منتشر شده اعلام کردیم ما به اعلام نیاز دولت بهمنظور همکاری برای حل مشکلات کشور پاسخ مثبت میدهیم و چنانچه دولت زمینه این همکاری و استفاده از ظرفیتهای این تشکلها را فراهم کند ما هم راهکارهای خود را ارائه خواهیم کرد. محورهای مورد بررسی قرار گرفته در جلسات تشکلها و احزاب اصولگرا عمدتا محورهای اقتصادی بود و متاسفانه ما در حوزههای مختلف ارزی و پولی و بحثهای سرمایهگذاری در کشور و همچنین نحوه استفاده از ظرفیتهای داخلی دچار مشکل هستیم. راهکارهای پیشنهاد شده البته نیازی به انتشار عمومی ندارد و در صورت اعلام نیاز از سوی دولت به صورت مکتوب ارسال خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها