شما هم سندرم شانه یخ‌زده دارید؟

درد یخی را بشکنید!

همیشه عادت داشت خانه را مثل دسته گل تمیز کند و از این‌که جایی گرد و غبار بنشیند یا تار عنکبوت ببندد، بدش می‌آمد به همین دلیل مشغول گردگیری شد.
کد خبر: ۱۱۵۹۹۴۰

همه جا را حسابی برق انداخت، موقعی که میخواست شیشهها را تمیز کند و دستش را بالا برد، احساس کرد شانهاش تکان نمیخورد و قفل شده است. به هزار زحمت و با درد شدیدی که داشت، یک گوشه نشست تا کمی بهبود پیدا کند، ولی درد رهایش نمیکرد.

شما هم تا به حال دچار چنین مشکلی شدهاید؟ اگر پاسختان مثبت است، صحبتهای دکتر علیرضا پاکقلب، فیزیوتراپیست را بخوانید چون این احتمال وجود دارد که به سندرم شانه یخزده مبتلا شده باشید.

خانمها مواظب باشند

سندرم شانه یخزده، در واقع یک بیماری التهابی مفصلی در ناحیه شانه به حساب میآید که به آن کپسولیت چسبنده نیز گفته میشود. افرادی که در سنین 30 تا 40 سالگی هستند، بیش از بقیه افراد میتوانند به این سندرم دچار شوند. نکته مهمی که در رابطه با این سندرم وجود دارد این است که خانمها بیش از آقایان به این سندرم مبتلا میشوند.

یک درد تیز

بعد از مراحل یاد شده، مرحله دیگری وجود دارد که به آن ذوب شدن میگویند به این معنا که تا حدودی خشکی شانه کم میشود ولی مشکل فرد همچنان در این مرحله باقی است. یکی از علائمی که افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، درد است. افراد مبتلا به این سندرم، درد را در سمت خارج بازو احساس میکنند که این درد میتواند تا آرنج یا روی دست نیز وجود داشته باشد. درد در ابتدای ابتلا کم است، ولی به مرور زیاد میشود و یک درد تیز به وجود خواهد آمد. افرادی که به سندرم شانه یخزده مبتلا میشوند، بالا بردن شانه یا بازوهایشان برایشان سخت است. این دسته از افراد برای بردن دست خود به پشت بدنشان و شانه کردن موهایشان دچار مشکل میشوند. برای برخی حتی رانندگی نیز با مشکلاتی همراه است.

دلایل ایجاد سندرم

اینکه دقیقا این سندرم به چه دلیل ایجاد میشود، مشخص نیست ولی به طور کلی، برخی از عوامل میتوانند در ابتلا به سندرم شانه یخزده نقش داشته باشند.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث ابتلا به این سندرم میشود، سبک زندگی نادرست است و آن دسته از افرادی که قوز میکنند به دلیل گرد شدن پشت کمرشان و قرارگیری کتفهایشان به سمت پایین بیش از بقیه میتوانند مستعد ابتلا به سندرم شانه یخزده باشند.

همچنین چاقی یکی دیگر از دلایل ابتلا به این سندرم است. استرس و فشارهای روانی میتواند با ابتلا به سندرم شانه یخزده مرتبط باشد.

دیابت، استعمال دخانیات، آرتروز گردن، افسردگی، ابتلا به بیماریهای خاص، بروز مشکل در استخوانها، عضلات و...، میتواند منجر به ابتلای این سندرم شود. همچنین مبتلایان به روماتیسم یا آن دسته از افرادی که التهاب تاندون اطراف مفصل شانه دارند، ممکن است دچار این سندرم شوند.

وقتی شانه درست کار نمیکند

علائمی که سندرم شانه یخزده میتواند ایجاد کند، با توجه به مراحل آن متفاوت است. به طور کلی، سندرم شانه یخزده در سه مرحله ایجاد میشود و برخی از متخصصان، آن را به چهار مرحله دسته بندی کردهاند. فردی که به سندرم شانه یخزده مبتلا شده است، درد، التهاب و خشکی را تجربه میکند که به طور کلی، مدت زمان درد و التهاب، حدود چهار تا 9 ماه است و در نهایت مرحله خشکی نیز در حدود 9 تا
12 ماه طول میکشد که در اصطلاح به این مراحل یخزدگی میگویند. درد در مراحل اولیه به قدری زیاد است که در زمان استراحت نیز فرد را آزار میدهد و باعث بیدار شدن فرد از خواب میشود. ابتدای ابتلا به سندرم شانه یخزده، التهاب مطرح است و در مرحله بعدی یعنی یخزدگی، بیمار در حالت استراحت دردی را احساس نمیکند ولی دامنه حرکتی شانه، در چنین حالتی محدود میشود به گونهای که فرد امکان تکان دادن شانه خود را براحتی ندارد. یکی دیگر از مواردی که فرد با آن مواجه میشود، محدودیت در شانه هنگام چرخش و بالا آوردن آن است.

پیشگیری

اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی، بیش از هر چیز میتواند مانع ابتلا به سندرم شانه یخزده شود. کاهش وزن، عدم استعمال دخانیات، کاهش استرس، استفاده از غذاهای دریایی (حاوی امگا 3)، مصرف لبنیات، ویتامین C، پروتئین به میزان کافی و...، احتمال ابتلا به این سندرم را کاهش میدهد. داشتن یک محل خواب مناسب و راحت، خوابیدن به سمت پهلوها، صاف ایستادن و صاف نشستن نیز در مبتلا شدن به این سندرم، بیتاثیر نیست.

درمان

تشخیص درست سندرم شانه یخزده مساله بسیار مهمی است و پس از تشخیص، باید درمان متناسب با وضعیت بیمار در نظر گرفته شود. بهترین درمان برای این مساله، فیزیوتراپی است. امکان تجویز دارو حتی به شکل تزریقی برای تسکین درد بیمار وجود دارد و در دردهای شدیدی که قابل تحمل نیستند، این تزریق میتواند در داخل مفصل باشد.

درمانی که فیزیوتراپیست برای فرد مبتلا به سندرم شانه یخزده در نظر میگیرد، به کاهش درد کمک خواهد کرد که این مساله به کمک دستگاههایی خاص انجام میشود. علاوه بر این فیزیوتراپیست درمانهایی را از طریق دست نیز انجام میدهد و در نهایت، با وجود محدودیت حرکتی و احساس درد در شانه، تمرینات خاصی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

اگر فرد به دیابت یا مشکلات قلبی دچار باشد، این احتمال وجود دارد که هر دو شانه دچار سندرم شانه یخزده شوند که در چنین شرایطی هر دو شانه باید تحت درمان قرار بگیرند.

افراد مبتلا به سندرم شانه یخزده، بهتر است تا زمان درمان، رانندگی نکنند و تا جای ممکن روی شانهای که دچار مشکل است، نخوابند. این دسته از افراد باید از حمل کیف یا اجسام سنگین با دستی که مبتلاست، خودداری کنند.

رفتن به استخر، آب درمانی و انجام تمرینات خاص در آب، به مبتلایان توصیه میشود. اگر فرد بخوبی درمان شود، احتمال بازگشت این سندرم کم است ولی در شرایطی که فرد بخوبی درمان نشود، احتمال اینکه علائم بیمار شدت پیدا کند، بیشتر است.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها